Peter Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Jeg har aldri hatt noe særlig sansen for klassisk, ville ikke engang ha tatt på det med en klassisk cd med en lang pinne. Men det var før! Her om dagen skulle jeg høre på en litt spesiell sang, uten å vite noe mer om det, så endte jeg med et helt album kalt "De Stora Mästarna". Det tok ikke lang tid før jeg ble helt hektet. Det er ikke det at rock og lignende ikke funker bra, men når jeg sitter med universitetsoppgaver liker jeg best å ha litt rolig musikk rundt meg, og der kommer klassisk virkelig til sitt fulle. Jeg har aldri hatt sånn ro i sjelen og klare tanker som jeg får når jeg hører på klassisk og gjør oppgaver. Uansett, nå er jeg på utkikk etter mer musikk, og da er jo dette et naturlig sted å henvende seg. Hittil er disse dem jeg liker best (uten noen spesiell rekkefølge): Barber - Adagio for strings Haydn - Allegro Tchaikovsky - Watlz of the flowers Bach - Toccata BWV 565 (også kjent som skjebnesymfonien) Bach - Air Pachebel - Canon For de som har "issues" med klassisk, så kan dere jo høre William Orbit - Barber's adagio for strings, som er en tranceversjon. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Prokofiev - Montagues And Capulets Damtidamtidumtidu-dadam-tadam-tiduuduu Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 (endret) Vangelis - 1492 Conquest Of Paradise Russian Red Army Choir - Soviet National Anthem Theme - Flåklypa De jeg kom på i farten. Endret 22. november 2005 av jaujau Lenke til kommentar
embark Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Vangelis - Excalibur *frysninger* Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Barber - Adagio Grieg - Peer Gynt-musikken Rimskij-Korsakov - Humlens Flukt Vivaldi - De Fire Årstidene ...i tillegg til noe annet av Grieg, Mozart, Bach og Beethoven, som jeg ikke husker i farta. Men kan man egentlig kalle dette sanger? Det er jo ikke akkurat så veldig mye sang! Lenke til kommentar
Peter Skrevet 22. november 2005 Forfatter Del Skrevet 22. november 2005 (endret) Men kan man egentlig kalle dette sanger? Det er jo ikke akkurat så veldig mye sang! 5190913[/snapback] Stykker om du vil, lurte litt på hva jeg skulle kalle dem da jeg startet. Endret 22. november 2005 av Nazgul Lenke til kommentar
AssKicR Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Må nesten hive inn Trans-Siberian Orchestra- Wizards In Winter selv om den ligger i grenseland er den utrolig bra Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Brahms - Ein Deutsches Requiem Kjøp innspillingen med Otto Klemperer og Philharmonia Orchestra & Chorus med Ralph Downes, Dietrich Fischer-Dieskau og Elisabeth Schwarzkopf som solister. Noen som vet om det finnes en innspilling med Karajan og Berlinfilharmonikerne? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Wagner - Ride of the Valkyrie Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Det eneste klassiske jeg hører på er Grieg. A-molls konserten og Peer Gynt anbefales på det varmeste! Lenke til kommentar
Mala Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Barber - Adagio for strings Gjekk rett til hjertet mitt etter Intro sekvensen i Homeworld Et skikkelig episk kunststykke til et episk kunstykke av ett spill Lenke til kommentar
riktig Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Gustav Holst - The Planets. Makan til mesterverk som har gitt meg mye inspirasjon Lenke til kommentar
LIRS Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 (endret) Samuel Barber - Adigo for strings elsker den sangen Endret 22. november 2005 av LIRS Lenke til kommentar
jostein_ Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Samuel Barber - Adigo for strings elsker den sangen 5193069[/snapback] hvem gjør ikke det William Ørbit sin versjon av Mascagni's Cavalleria Rusticana. Er vel mer nymotens klassisk. Chillout kanskje.. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Edvard Grieg - Dovregubbens Hall Lenke til kommentar
Toa Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Richard Strauss - Also spracht Zarathustra ^ Meget bra. Åpningen av verket er kjent fra filmen "2001 - En romodysse", men resten er også bra lytting. Holst - The planets ^ Snadder saker det og Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Prokofiev - Montagues And Capulets 5190759[/snapback] Får selv gåsehud når jeg hører György Ligeti - Lux Aeterna (også fra 2001: A Space Odyssey). Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Edvard Grieg - Dovregubben's hall Ludvig van Beethoven - Für Elise Mozart - Symphony no. 25 Mozart - Confutatis Mozart - Piano Concerto no.20 Mozart - Queen Of The Night Aria (The Magic Flute) Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Helt klart "Pachelbel's Cannon in D". Har likt den siden jeg fikk høre den en gang som liten Ellers kan jeg jo anbefale Apokalypticas version av "Dovregubbens Hall". De kaller den "Hall of the mountain king" Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Ellers kan jeg jo anbefale Apokalypticas version av "Dovregubbens Hall". De kaller den "Hall of the mountain king" 5195748[/snapback] Hall of the Montain King er oversettelse av tittelen, intet mer, ingenting Apocalyptica har funnet på. Men Apocalyptica's versjon er råtøff. Jeg skulle sett det bandet også gjøre en versjon av Wagner - Ride of the Valkyrie. Det kunne blitt heftig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå