bleidd Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Jeg har lenge lest om at LEDs skal erstatte lyspæren, med mye lavere effektforbruk og meget lang levetid. I bladet "Motor" (bladet som NAF-medlemmer får hjem i postkassa) kan man kjøpe en type lommelykter som bruker LEDs i stedet for lyspærer. Men dette er det eneste stedet jeg har sett dem! Hvor blir de av, skulle ikke massevis av LED-baserte lommelykter, lamper (for hjemmet) og billykter vært på markedet nå? Lenke til kommentar
kdog Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Jeg har lenge lest om at LEDs skal erstatte lyspæren, med mye lavere effektforbruk og meget lang levetid. I bladet "Motor" (bladet som NAF-medlemmer får hjem i postkassa) kan man kjøpe en type lommelykter som bruker LEDs i stedet for lyspærer. Men dette er det eneste stedet jeg har sett dem! Hvor blir de av, skulle ikke massevis av LED-baserte lommelykter, lamper (for hjemmet) og billykter vært på markedet nå? 5185093[/snapback] Biltema, Class og lignende har masse LED-baserte lykter. Bruksområdet er lommelykt, sykkellykt og hodelykt. De helt ekstreme lysdiodene er fremdeles veldig kostbare, men det kommer nok ned i pris. For hjemmet kan jeg tenke meg at de lyssterke diodene har litt for kaldt lys for vanlige rom. Kanske passe for loft, bod og lignende. På biler har man sett lysdioder i bruk som baklys i mange år, og mange prototyper har rekker med dioder til frontlys også. Lenke til kommentar
meitemark Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 (endret) Dere må selvfølgelig huske at en LED bruker fra 0,6V til 12V DC, mens det vi har i husene våre er 230~250V AC. Det må nødvendigvis være en trafo og likeretter innimellom og den vil da være litt dyr. Man kan selvfølgelig lage et system fra grunnen av som bare går på 12V DC, og med varierte farger på lysdiodene for å ikke gjøre lyset så altfor "kaldt", men det vil selvfølgelig innebære en heftig prislapp. Endret 21. november 2005 av meitemark Lenke til kommentar
perottol Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 (endret) Også har man funnet ut at slike "sparepærer" ikke avgir varme, noe som fører til at rom som har termostatstyrte ovner vil bruke mer energi på å varme opp rommet. Vinninga, spinninga osv... Edit: skriveleif Endret 21. november 2005 av perottol Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Jeg tenkte vel egentlig mest på billykter for min egen del. Med strømmen man sparer der, kan man vel få mye mer lys, fordelt bedre utover lyskjeglen? Leste en test i et bilblad (Motor kanskje? I fjor en gang?) som viste hvor enorm forskjell det var på forskjellige bilmerker, modeller og lampetyper. Noe slik som at Xenon gir mye bedre sikt enn vanlige pærer. LEDs er vel det neste store steget. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 I bil satses det først og fremst på bremselys. Tenntiden er mye kjappere enn på glødepærer. Kjører man i 80 km/t så utgjør de minste 100-deler ganske mye. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Vi har masse LED-greier på Intersport, bl.a. slike som er i Motor, hodelykter, sykkellykter osv. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Også har man funnet ut at slike "sparepærer" ikke avgir varme, noe som fører til at rom som har termostatstyrte ovner vil bruke mer energi på å varme opp rommet. Vinninga, spinninga osv...5185241[/snapback] Rettere sagt: Man bruker like mye energi på å holde rommet varmt. Mindre fra lyspærene, men desto mer fra ovnene. Men i samme slengen minker man brannfaren siden man begrenser antall punkter i et rom med høye overflatetemperaturer. Det er også veldig enkelt å dimme LED uten at energiforbruket i dimmeren blir stort, noe som kan spare inn på kostnaden ved å kjøpe flere antall lamper til hvert sitt bruk. I bil satses det først og fremst på bremselys. Tenntiden er mye kjappere enn på glødepærer. Kjører man i 80 km/t så utgjør de minste 100-deler ganske mye. For å være nøyaktig: Et hundredels sekund = 22 centimeter i 80 km/t. LED-lys har også blitt populært i trafikklys hovedsaklig fordi det er kostbart å sende ut folk for å skifte pærer til stadighet. På samme måte tror jeg det kan bli økonomisk å bruke i gatebelysning, opplyste skilter. På grunn av mindre energibruk og dermed mindre fyring for kråka tror jeg det lønner seg å bruke slike utendørs året rundt og innendørs på sommeren og kanskje hele året innendørs i varmere land. Jeg tror synes ikke kostnaden bør avskrekke folk siden det er så mange fordeler med slike. Folk kjøper jo lamper for tusenlapper og hva gjør det da om LED-lyset koster 100kr og varer 20 år. I løpet av disse 20 årene vil man sikkert ha brukt mange hundre kroner i nye glødetrådspærer og flere tusen kroner i strøm til pæra likevel. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 det finnes jo alleredet på noen biler da ?! Tror noen nye Audi'er har det på bremselys Lenke til kommentar
perottol Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 For å være nøyaktig: Et hundredels sekund = 22 centimeter i 80 km/t. Jepp, å trykke sammen ei bil 22 cm kontra 0 cm er ganske stor forskjell. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Poenget mitt var at 22cm ikke er all verden når vi snakker om bremsestrekninger på 50-200 meter (?) avhengig av føre. De siste 22cm av bremsestrekninga har man så og si null hastighet så hvis man treffer f.eks en betongvegg da så vil ikke det si at bilen klemmes sammen 22cm. Det som heller skjer er at støtfangeren får en bulk på noen få cm og at bilen bremses opp raskere enn når bare hjulene sto for bremsinga. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Poenget mitt var at 22cm ikke er all verden når vi snakker om bremsestrekninger på 50-200 meter (?) avhengig av føre. De siste 22cm av bremsestrekninga har man så og si null hastighet så hvis man treffer f.eks en betongvegg da så vil ikke det si at bilen klemmes sammen 22cm. Det som heller skjer er at støtfangeren får en bulk på noen få cm og at bilen bremses opp raskere enn når bare hjulene sto for bremsinga. 5204773[/snapback] Det som har betydning er avstand til neste bil etter at nødbrems er gjort. Hvis denne i snitt er for eksempel 1 meter, så utgjør 22cm et viktig bidrag. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 (endret) idag så jeg enda en ny bil med led, passat 2005 modell ! tihii Endret 26. november 2005 av espennyh Lenke til kommentar
tbend Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 idag så jeg enda en ny bil med led, passat 2005 modell ! tihii 5210273[/snapback] Jepp.... Sett de,,, drit fett Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 mhm, nabo'n hadde 2005'n med prøveskilter i helgen.. nice bil Lenke til kommentar
ac/dc Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Jeg har lenge lest om at LEDs skal erstatte lyspæren, med mye lavere effektforbruk og meget lang levetid. I bladet "Motor" (bladet som NAF-medlemmer får hjem i postkassa) kan man kjøpe en type lommelykter som bruker LEDs i stedet for lyspærer. Men dette er det eneste stedet jeg har sett dem! Hvor blir de av, skulle ikke massevis av LED-baserte lommelykter, lamper (for hjemmet) og billykter vært på markedet nå? 5185093[/snapback] Hei Vandalen jeg har en god nyhet til deg, du etterlyser LED pærer til husbruk o.l Jeg har funnet ett sted som har det meste av det som du er på jakt etter. Sjekk denne: prolux.no Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Sjekk denne: prolux.no5390232[/snapback] Oi! Det var litt stive priser men det er sikkert noe som bedrer seg de neste par årene. Samt at levetiden er 20 ganger lengre enn for vanlige spotlights så da går det jo mer enn opp i opp økonomisk. Å kunne bytte ut de glovarme og sikkert brannfarlige 35W spotlightsene med 21 LED som bare bruker 1,6W er jo et formidabelt steg i riktig retning. Økonomisk blir sammenligningen svært gunstig: Innkjøp: 50.000 timer med vanlig spot på 35W krever 20 kjøp av spot ganger en pris på ca 20 kroner per spot = 400 kr 50.000 timer med LED spot på 1,6W krever kun ett kjøp av spot og dermed en pris på 128 kroner Strømforbruk: 50.000 timer med en vanlig spot ganger 35W = 1750 kWh. Med en kraftpris på 40 øre per kWh blir det ca 700 kr 50.000 timer med en LED spot ganger 1,6W = 80 kWh. Med en kraftpris på 40 øre per kWh blir det ca 32 kroner. Totale kostnader for en vanlig spot blir altså ca 1100 kr per 50.000 time. Totale kostnader for en LED spot blir altså ca 160 kr per 50.000 time. Innsparingen er altså på formidable 85% ved å gå over til LED. * En forutsetning for regnestykket er at man ikke har bruk for overskuddsvarmen. Andre fordeler er at jeg nå kan sette hele 65 LED spots på en 105W trafo i stedet for bare 3 stk vanlige. Brannfaren går også ned, noe som kanskje kan gi lavere forsikring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå