eab Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) Nye bilder -------------------------------------------------------------------- Den opprinnelige tråden Har nå kjøpt meg bil og kommer til å fortelle litt om bilen, ta bilder og skrive om ting jeg gjør med den her i tråden. Kombinert worklog og showcase Kjørte trondheim-oslo på lørdag for å hente bilen. Ifølge selger var vannpumpa defekt og bilen gikk varm. Bunkra opp med vinterdekk, vannpumpe, verktøy og kaffe og satte kursen. Da vi kom fram viste det seg at det kun var giveren til tempnåla i instrumentet som var defekt og forårsaket at temperaturmåleren spratt i taket. Selger trodde den kokte fordi det brusa og bobla i ekspansjonstanken etter han hadde kjørt og oppdaget "feilen" Quick facts: -1989 Ford Scorpio 2.9i Ghia -161.000km (siste service for 20.000km siden) -2 tidligere eiere, begge litt oppi åra (les: over 40) -ikke vinterkjørt siste 10-12 år (noen som vil ha 10 år gamle piggdekk?) -eneste utstyret som "mangler" er A/C, CC og skinninteriør. -veldig lite rust -alle elektriske duppeditter virker Feil/Mangler -2 toer-feil på eu-kontroll (eksoslekasje bakre potte og ikke målt CO pga dette). Eieren monterte ny potte, men klarte ikke å få skjøten tett. litt triksing og miksing og det blir tett. -Automaten girer litt ufint. Girer ikke før man er langt opp på turtall og girer hardt. Bilen er så lite brukt og har stått i ro så lenge at jeg mistenker kondens og generelt dårlig olje for å være feilen. Skal bytte olje, håper og tror at problemet forsvinner da. -forrige eier har rygga på draget på hengeren sin, så det er to fine bulker rett over støtfangeren bak -diffen sperrer ikke slik den skal, noen ganger spinner begge hjula og enkelte ganger bare det innerste. -huset til venstre speil har sprukket, får nytt av en kamerat. Samme gjelder venstre baklykt Planer -ta ibruk noen av alufelgene som fulgte med -hvite blink foran og på forskjermene -originalsota baklykter fra 91-92 modell -lyd av no slag (finnes ikke stereo i bilen) -kanskjeta av rs-skjørtene og spoileren (liker ikke skjørtene og den spoileren). De detaljene koster flere tusen hvis man skal kjøpe hos ford *edit: oppdateringer og flere/bedre bilder kommer Bilde: Endret 10. november 2007 av Simen1 Lenke til kommentar
otis Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Vel vel, gratulerer med bilen! Du har jo lenge nå hatt lyst på en slik bil, og nå har du endelig fått det! Nå kan du møte vinteren med godt mot! Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Gratulerer med ny bil! Sørg for å holde deg nært en bensinstasjon, har selv kjørt noen tusen med Scorpio 2,9 med automat, og den var veldig glad i sorten kan man si. Lenke til kommentar
eab Skrevet 22. november 2005 Forfatter Del Skrevet 22. november 2005 Har ikke gjort så mye enda, bare shina opp litt fort og gæli. Skal få lagt om felg/dekk i mårra, slik at jeg slipper å trille rundt på stålfelg. Fyllte også på litt olje på automaten, girskiftene ble litt penere og jevnere. Må vel bytte ut all olja for at det skal bli bra. Skal få satt på eksospotta skikkelig en av de nærmeste dagene, slik at læregutten på den lokale verkstedbula kan skrive ut en kontrollseddel med 0 feil RS-skjørtene og den forferdelige spoileren forsvinner også ganske snart. Syns rett og slett det blir styggere og styggere for hver gang jeg ser bilen. Fortsatt på jakt etter originalsota baklykter, men kommer til å sette på baklyktene jeg får fra kompisen min som er svakt hjemmesota i mellomtiden. Ser mye bedre ut enn de skrikende oransje/røde baklysene som sitter på bilen. og btw.. betalte bare 4500 kroner for bilen Dukker det opp en brukbar scorpio 4x4 blir nok den jeg har nå solgt (sannsynligvis med en "ørliten" fortjeneste). Lenke til kommentar
Disasterpiece Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Tøff bil, tøffe bilder! Lenke til kommentar
eab Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Har nå funnet ut hva som feiler automaten. Var under bilen for å prøve å finne den påståtte eksoslekasjen (som jeg ikke fant), og oppdaget tilfeldigvis at en av vacuumslangene fra automaten hang og slang. Satte den innpå der det så ut som den hørte hjemme, og vips, automaten girer silkemykt og akkurat slik den skal. Det eneste som mangler nå er 4.gir som er elektrisk styrt av hjernen i bilen som får impulser fra en sensor på kassa. Sannsynligvis er det denne sensoren som er bananas... Etter eu-kontrollen er det vel bare å tre-firedoble verdien Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Du var tydeligvis heldig med kjøpet av denne bilen.. Så mye bil, og det for 4500,-! Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Har ei venninne som kjøpte samme type bil med V6'er for 5000,- Hun er jo jente og fikk derfor pruta den godt ned også da... Men bilen har kosta en månedslønn i deler og rustsveising. Fin bil, det er sikkert og visst Lenke til kommentar
eab Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Hehe, gla jeg slipper rustsveising! Lurer litt på om jeg skal selge bilen, eller beholde den og bygge om til manuell. Ut fra egne og andres erfaringer, så er det vel best å kaste automaten så langt at ingen får tak i den igjen.. selv om den virker finfint for øyeblikket Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Jeg ville solgt bilen... Du tjener gode penger på den, og så kjøper du en med manuell. Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Jeg ville solgt bilen... Du tjener gode penger på den, og så kjøper du en med manuell. 5220883[/snapback] En Volvo.. Lenke til kommentar
eab Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Bestilte ny eksospotte på fredag, henta den på tirsdag. Joda, alt så helt likt ut når jeg la den nye og den gamle side om side, men tror du faen ikke at det var feil likevel? Måtte bare krype til korset og sette på det gamle og vente enda noen dager Noen har gjort noe feil... Jeg fikk midtpotte til 2.4 uten katalysator, mens jeg skulle ha til 2.9 med kat. Ellers så har automaten begynt å lekke litt mellom motor/gir.. Av og til siver det ut hvis man herjer hardt, og andre ganger er det potte tett. Skjønner ikke en dritt jeg. Lenke til kommentar
eab Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) Nå er jeg lei av å dobbeltposte.. 3 gang nå Endret 7. desember 2005 av Erik Braseth Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Lekker kassa di mye olje? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Hehe, gla jeg slipper rustsveising! Lurer litt på om jeg skal selge bilen, eller beholde den og bygge om til manuell. Ut fra egne og andres erfaringer, så er det vel best å kaste automaten så langt at ingen får tak i den igjen.. selv om den virker finfint for øyeblikket 5220542[/snapback] Hvorfor det? Hvis den virker som den skal er det jo utrolig komfort med automat. Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Vil det koste mye å bygge om til manuell? Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 ketchez: Det lekker ikke mye olje, har ikke minket noe på over ei uke nå. Alderon: Det koster jo ikke særlig mye mer enn delene for meg, som kan gjøre det selv. Enkleste er jo å kjøpe en komplett delebil for noen lapper. agvg: Rett og slett fordi jeg har lyst på manuell. Dessuten stoler jeg ikke helt på automaten, siden den av og til presser ut olje i en av pakningene. Men er enig i at automat er behagelig som fy Blir nok bare til at jeg får tak i en ny bakaksling med fungerende diffbrems Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Hei Erik, har et spm. til deg.. har du eller har du eid en opel calibra? Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 Nei, eneste opelen jeg har hatt var en '83 ascona Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Hvor mye omtrent regner du med ombygging til manuell kommer på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg