Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: 1989 Scorpio 2,9i Ghia *SOLGT*


eab

Anbefalte innlegg

Nye bilder

PICT3953.jpg

 

PICT3914.jpg

 

--------------------------------------------------------------------

Den opprinnelige tråden

 

Har nå kjøpt meg bil og kommer til å fortelle litt om bilen, ta bilder og skrive om ting jeg gjør med den her i tråden. Kombinert worklog og showcase :)

 

Kjørte trondheim-oslo på lørdag for å hente bilen. Ifølge selger var vannpumpa defekt og bilen gikk varm. Bunkra opp med vinterdekk, vannpumpe, verktøy og kaffe og satte kursen. Da vi kom fram viste det seg at det kun var giveren til tempnåla i instrumentet som var defekt og forårsaket at temperaturmåleren spratt i taket. Selger trodde den kokte fordi det brusa og bobla i ekspansjonstanken etter han hadde kjørt og oppdaget "feilen" ;)

 

Quick facts:

-1989 Ford Scorpio 2.9i Ghia

-161.000km (siste service for 20.000km siden)

-2 tidligere eiere, begge litt oppi åra (les: over 40)

-ikke vinterkjørt siste 10-12 år (noen som vil ha 10 år gamle piggdekk?)

-eneste utstyret som "mangler" er A/C, CC og skinninteriør.

-veldig lite rust

-alle elektriske duppeditter virker

 

Feil/Mangler

-2 toer-feil på eu-kontroll (eksoslekasje bakre potte og ikke målt CO pga dette). Eieren monterte ny potte, men klarte ikke å få skjøten tett. litt triksing og miksing og det blir tett.

-Automaten girer litt ufint. Girer ikke før man er langt opp på turtall og girer hardt. Bilen er så lite brukt og har stått i ro så lenge at jeg mistenker kondens og generelt dårlig olje for å være feilen. Skal bytte olje, håper og tror at problemet forsvinner da.

-forrige eier har rygga på draget på hengeren sin, så det er to fine bulker rett over støtfangeren bak

-diffen sperrer ikke slik den skal, noen ganger spinner begge hjula og enkelte ganger bare det innerste.

-huset til venstre speil har sprukket, får nytt av en kamerat. Samme gjelder venstre baklykt

 

Planer

-ta ibruk noen av alufelgene som fulgte med

-hvite blink foran og på forskjermene

-originalsota baklykter fra 91-92 modell

-lyd av no slag (finnes ikke stereo i bilen)

-kanskjeta av rs-skjørtene og spoileren (liker ikke skjørtene og den spoileren). De detaljene koster flere tusen hvis man skal kjøpe hos ford :)

 

*edit: oppdateringer og flere/bedre bilder kommer

Bilde:

post-23372-1132526329_thumb.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke gjort så mye enda, bare shina opp litt fort og gæli. Skal få lagt om felg/dekk i mårra, slik at jeg slipper å trille rundt på stålfelg. Fyllte også på litt olje på automaten, girskiftene ble litt penere og jevnere. Må vel bytte ut all olja for at det skal bli bra.

 

Skal få satt på eksospotta skikkelig en av de nærmeste dagene, slik at læregutten på den lokale verkstedbula kan skrive ut en kontrollseddel med 0 feil :)

 

RS-skjørtene og den forferdelige spoileren forsvinner også ganske snart. Syns rett og slett det blir styggere og styggere for hver gang jeg ser bilen. Fortsatt på jakt etter originalsota baklykter, men kommer til å sette på baklyktene jeg får fra kompisen min som er svakt hjemmesota i mellomtiden. Ser mye bedre ut enn de skrikende oransje/røde baklysene som sitter på bilen.

 

og btw.. betalte bare 4500 kroner for bilen :tease: Dukker det opp en brukbar scorpio 4x4 blir nok den jeg har nå solgt (sannsynligvis med en "ørliten" fortjeneste).

post-23372-1132623244_thumb.jpg

post-23372-1132623257_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har nå funnet ut hva som feiler automaten. Var under bilen for å prøve å finne den påståtte eksoslekasjen (som jeg ikke fant), og oppdaget tilfeldigvis at en av vacuumslangene fra automaten hang og slang. Satte den innpå der det så ut som den hørte hjemme, og vips, automaten girer silkemykt og akkurat slik den skal. Det eneste som mangler nå er 4.gir som er elektrisk styrt av hjernen i bilen som får impulser fra en sensor på kassa. Sannsynligvis er det denne sensoren som er bananas...

 

Etter eu-kontrollen er det vel bare å tre-firedoble verdien :)

Lenke til kommentar

Hehe, gla jeg slipper rustsveising!

 

Lurer litt på om jeg skal selge bilen, eller beholde den og bygge om til manuell. Ut fra egne og andres erfaringer, så er det vel best å kaste automaten så langt at ingen får tak i den igjen.. selv om den virker finfint for øyeblikket

Lenke til kommentar

Bestilte ny eksospotte på fredag, henta den på tirsdag. Joda, alt så helt likt ut når jeg la den nye og den gamle side om side, men tror du faen ikke at det var feil likevel? Måtte bare krype til korset og sette på det gamle og vente enda noen dager :(

 

Noen har gjort noe feil... Jeg fikk midtpotte til 2.4 uten katalysator, mens jeg skulle ha til 2.9 med kat.

 

Ellers så har automaten begynt å lekke litt mellom motor/gir.. Av og til siver det ut hvis man herjer hardt, og andre ganger er det potte tett. Skjønner ikke en dritt jeg.

Lenke til kommentar
Hehe, gla jeg slipper rustsveising!

 

Lurer litt på om jeg skal selge bilen, eller beholde den og bygge om til manuell. Ut fra egne og andres erfaringer, så er det vel best å kaste automaten så langt at ingen får tak i den igjen.. selv om den virker finfint for øyeblikket

5220542[/snapback]

 

Hvorfor det?

Hvis den virker som den skal er det jo utrolig komfort med automat.

Lenke til kommentar

ketchez: Det lekker ikke mye olje, har ikke minket noe på over ei uke nå.

 

Alderon: Det koster jo ikke særlig mye mer enn delene for meg, som kan gjøre det selv. Enkleste er jo å kjøpe en komplett delebil for noen lapper.

 

agvg: Rett og slett fordi jeg har lyst på manuell. Dessuten stoler jeg ikke helt på automaten, siden den av og til presser ut olje i en av pakningene. Men er enig i at automat er behagelig som fy

 

Blir nok bare til at jeg får tak i en ny bakaksling med fungerende diffbrems

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...