Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Helt ny maskin låser seg helt innimellom


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt ny maskin bestående av disse komponentene;

 

AMD Athlon64 X2 3800+, S939, BOX 2

Chieftec Dragon DX-01B-D-U-400, Black

Western Digital 2500JS, 250GB, SATAII

Kingston DDR400, 2x512 MB, CAS 3

Asus A8N-SLI/Deluxe, nForce4, S939

Logitech G5, Optical Mouse, Laser

Powercolor x800gt

 

Satte det hele sammen i går, og skjønner ikke hva som er galt.

Har prøvd å installere windows flere ganger (og forskjellige versjoner),

men plutselig i hvilken som helst sammenheng så bare henger maskinen.

Den reagerer da ikke på noenting, og evnt musikk i høytalerne bare slutter å spille.

 

Jeg har installert chipset driverne som fulgte med hovedkortet, og installert de driverne som var med til skjermkortet.

 

Har bare denne ene sata disken tilkoblet.

Har 1 dvd rom og 1 dvd brenner tilkoblet den ene ide slotten.

Brukte kabler som fulgte med hovedkortet.

 

Har ikke overklokket eller noenting, alle innstillinger i bios er som standard.

 

Hvis jeg åpner et spill (hvis jeg er så heldig at jeg får installert det før den henger seg), så låser den seg aldri. Da kan jeg spille i flere timer. Er altså bare ute i windows det skjer.

 

Trenger tips til hva det kan være, og videre feilsøking.

 

Thank you.

Endret av Robkvi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har altså ikke oppdatert biosen. Og når jeg kjører Asus Update, så finner den "No proper bios image files on the server". På alle 3 ftp serverne.

 

Helt i oppstarten står dette nederst;

NF-CK804-A8N-SCI-00

 

Revision 1013

 

Er det den nyeste versjonen ?

Endret av Robkvi
Lenke til kommentar

Prøv å ha nettverkskort deaktivert en stund og se om det fremdeles skjer, en venn sin fryste ganske ofte til vi fikk satt inn PCI nettverkskort, har selv hatt problemer med innebygde på 2 pcer..

 

Når du først bruker så mye penger på en pc er det absolutt verdt å kjøpe et skikkelig nettverkskort i samme slengen da de integrerte etter min erfaring ofte lager ymse problemer..

Lenke til kommentar

Jeg mistenker det samme. Fordi jeg ser at den har fryst oftest når jeg har drevet og overført store filer over det lokale nettverket. Men man har jo 2 integrerte nettverkskort. Jeg har prøvd litt med begge. Men det låser seg uansett hvilket av de jeg bruker.

 

Skal få tak i et pci kort og prøve med det. Takk for tipset.

 

Men lurer fremdeles på dette med biosen..

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hva som ligger på cd som følger med kort kjøpt i dag. Men det er et kjent kompabillitets problem mellom eldre chipset drivere og nyere bios på A8N, som gjør at filsystemet crasher. For meg høres det ut som det kan være det du sliter med.

 

Det er særdeles viktig at chipsetdrivere er nyeste versjon hvis det skal brukes sammen med bios nyere enn fom 1013. Nyeste bios er forøvrig 1015, og den laster du ned Asus download. Så anbefaler jeg deg å flashe fra fil ( velg "fra fil"i options menyen i Asus update)

Chipsetdrivere laster du ned fra Nvidia's hjemmeside.

 

Forøvrig burde du i Bios- advanced- onboard config finne SIL sata controller, og sette den til disable. Da slipper du å vente på det hver gang du starter, og med en disk bruker du jo ikke SIL sata uansett.

 

Edit, selve nettverkskortene er det da ikke noe galt med, men IKKE innstallere Nvidia firewall, den er det mange som får mye rare feil av.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Edit, selve nettverkskortene er det da ikke noe galt med, men IKKE innstallere Nvidia firewall, den er det mange som får mye rare feil av.

5181498[/snapback]

Har selv aldri brukt nvidia firewall og har hatt problem med integrerte nettverkskort i fleng, det er nok ganske kjent at de integrerte som regel er av heller tvilsom kvalitet..

Lenke til kommentar
nahojdat Postet i dag, 17:29

Har selv aldri brukt nvidia firewall og har hatt problem med integrerte nettverkskort i fleng, det er nok ganske kjent at de integrerte som regel er av heller tvilsom kvalitet..

Det er da ikke så mange som har sett seg nødt til å sette inn eget nettverkskort på A8N?

Men man skal aldri si aldri, det er selvsagt ikke umulig, med oddsen for at 2 intergrerte kort av forskjellig type feiler på likt er da ikke veldig stor. Syns det høres ut som du/dere har vært litt uheldige.

 

Men å forsøke å disable en av gangen, og se om problemene forsvinner høres jo uansett ut som en god plan.

 

 

Men uansett, Robkvi bare for å eliminere bør du altså avinstallere firewall helt, ikke bare skru av. Denne er det svært mange som får problemer med. En annen sak vedrørende nettverkskortet (Nvidia) er at Bios 1013 legger inn ny firmware i nettverkskontrolleren. Så hvis man har problemer med kontrolleren kan det kanskje være en ide og prøve både før og etter bios 1013.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...