Gå til innhold

vannkjøling fra vannettet noen?

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har prøvd ut vannkjøling rett fra vannettet? Altså å kjøle pcen med konstant rennende vann fra samme kilde som vasken, toalettet, dusjen, varmtvannstanken, vaskemaskinen osv?

Tenkte nemlig på å prøve ut dette da jeg lett kan strekke slanger fra spring til pc og tilbake til en sluk. Men vil det føre til problemer for pelitere eller en evnt. radiator at dette vannet ikke inneholder noen form for spesiell antikorrosjonskvæske slik som vannkjølekits alltid har? Vet iallefall at om jeg prøver så skal jeg bruke skikkelige et skikkelig filter og ordentlige koblinger til pelitere.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sløsing med vann er det ja, ikke at det gir meg dårlig samvittighet siden vi her i huset betaler en fast avgift og ikke pr. kubikkmeter. Dessuten går jo vannet til et godt formål ;) Når det gjelder bakterier og smuss, så kan det jo bli et problem i form av belegg siden vannet tross alt ikke destillert. Jeg har tenkt på dette med isolasjon, men jeg tror ikke dette blir et problem om jeg finner en god isolasjonsmetode.

Fordelene slik jeg ser det:

*konstant kaldt+/- vann

*kan kjøle alle komponenter der hver komponent har en dedikert krets

*null pumpe og viftestøy

Bakdelene:

*vannet inneholder bakterier og skitt som kan feste seg som belegg i pelitere/splittere

*umoralsk om det blir sendt ut lokalt vannsparingsvarsel (dumme klimaendringer :p )

*ekstra ledninger i rommet

*krever vel en del arbeid og tilrettelegging

*opptatt vask (dog ikke noe stort problem)

*må kanskje isolere peliter og deler av hk og skjermkort

post-23535-1132415994_thumb.jpg

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Det vil kanskje begynne å vokse alger osv etter en stund, eller vil disse skylles gjennom systemet uten å få feste?

Sløsing av vann er det i èn forstand, men vann har vi mer enn nok av her i landet, og det at du bruker mye vann gjør ikke at andre får mindre vann.

Det hadde iallfall vært utrolig interessant å prøve et slikt prosjekt.

Lenke til kommentar

Lekkasjer er jo det jeg frykter mest, vet jo ikke hvordan jeg skal unngå faren for korrosjon iom. at jeg jeg ikke kommer til å bruke antikorrosjonsmiddel slik som vanlige vannkjølingskit. Også må jeg være 100% sikker på at koblingene holder.. Får legge det litt på is til jeg har funnet ut litt mer.

Korrosjon

Korrosjon er en følge av at vannet er aggressivt overfor metaller og sementbaserte materialer. Prosessene som medfører korrosjon er kompliserte, og en vannkvalitet som er gunstig overfor ett materiale, for eksempel jern, vil kunne være korrosivt overfor et annet materiale, for eksempel kobber. Parametre av betydning for korrosjon er blant annet vannets pH-verdi, alkalitet og oksygeninnhold.

kilde

Men jeg ser igrunn ikke hvorfor en kobberkjøler skulle være mere utsatt enn et kobberrør som fører vannet rundt i huset..

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
I disse vintertider er det vel bedre og ha en radiator utenfor huset. Lavere temp, mindre stress, (mindre søl,) slipper å sløse med vannet og man slipper å risikere at algevekst blir et problem.

5178594[/snapback]

Joda, interessant idè å ha en variator utenfor huset, om man har en god pumpe og antifrostmiddel i vannet. Men jeg har verken har et vannkjølingssett fra før eller muligheten til å føre slanger ut av huset på en enkel måte, så er ikke det et alternativ.

Lenke til kommentar

Jeg tror en bedre (men tilsvarende) løsning vil være:

Lag en lukket vannkjølingsloop slik at du unngår 'gugg og alger' fra vann-nettet. Deretter legger du et av elementene i denne loopen - for eksempel radiatoren - i en beholder som det renner vann fra vann-nettet igjennom slik at den kjøles ned.

Da unngår du også at PC'en toastes hvis det skjer noe med vanntilførselen; eventuell opphetning vil gå veldig sakte og gradvis i forhold til om vannet plutselig blir borte i et system som er avhengig av ferskt vann direkte til cpu/gpu hele tiden.

Lenke til kommentar

**Humor innlegg***

Hehe' date=' kan jo å bruke hageslangen som jeg gjorde i sommer... Her er det ikke bare CPU kjøling, her er det hele hovedkortet som får kjøling

Prøvde du og skru den på eterpå? eller så hadde det vært noe å skrunn på en pc og sette vannslangen inni... poof.... :p

Endret av haakie
Lenke til kommentar

Hehe, da får de være så gode å betale! Neida.. er jo ikke værre enn å angi i bios at pcen skal skru seg av ved en gitt makstemp, f.eks 40 grader eller lavere, alt ettersom hvor høye makstemperaturer jeg får. Etter det jeg så går vannledningene i samme bane som kloakkrørene, da man må åpne kumlokket for å få tilgang til stoppekranen. Er villig til å ta den risken liksom..

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bruke olje?

Så et prosjekt en gang hvor han hadde dataen i en kasse som han hadde fylt med olje, og det funka!

Olje har større motstand enn vann og leder derfor ikke strøm når vi snakker så lave verdier!

5182904[/snapback]

kikket på en tidligere i dag, fra xtremesystems.org

http://www.house117.co.uk/oilpc

skjønner ikke helt hvordan han klarer å få den til å kjøre så lenge jeg.. er vel kanskje noe med at den varme oljen stiger og skaper sirkulasjon. Ikke vet jeg..

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=80073 tråden

Lenke til kommentar

Dette er null problem ,men det blir veldig kaldt.. Slik at alt må isoleres slik som det må med fasekjøling. Dette krever veldig mye isolasjon ,men er en grei løsning som fungerer. Ser ikke på korrosjon som et stort problem og det er jo nesten ikke korrosjon siden det et av kravene for korrosjon tross alt er saltklorider.

Kunne jo sikkert påført blokka en liten strøm eller loddet på sink anoder! Det er en metode som blir brukt for å beskytte stål ,men skal fungere fint siden det gir en katodisk beskyttelse. Er bare snakk om noen få mA her da :)

Nå vet jeg ikke hvor høyt kobber ligger over listen over edle metall ,men jeg mener det ligger langt over sink og det gjør at sink vil korrodere først :) Enkelt og greit.

Ellers.. hvis man skal gjøre det enkelt gjør det slik Doogle har sagt. Varmevekslere blir brukt i industrien fordi det rett og slett lønner seg. La det renne bittelittegranne vann it av springen og i vasken. Sett i en propp og stikk hull på den akkurat slik at vannet sakte blir skiftet ut. Da holder det en lav temp og du slipper å bekymre deg for troll i vannkjølingen din. Du oppnår seff ikke like gode tempraturer på denne måten ,men jeg mener at det gjør ting mye enklere.. Med peltiers må du seff ha mer vanngjennomstrømning ved krana.

Endret av CFD
Lenke til kommentar

**Humor innlegg***

Hehe' date=' kan jo å bruke hageslangen som jeg gjorde i sommer... Her er det ikke bare CPU kjøling, her er det hele hovedkortet som får kjøling

Prøvde du og skru den på eterpå? eller så hadde det vært noe å skrunn på en pc og sette vannslangen inni... poof.... :p

5181350[/snapback]

Jeg prøvde maskinen etterpå ja, etter at den hadde tørket.. Virket den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...