Gå til innhold

Kjempeasteroide kan treffe jorden !


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er riktig at den kommer veldig nær, men den kommer mest sannsynlig IKKE til å treffe jorden.

Forøvrig var det en stund siden denne asteroiden ble oppdaget.

I starten var forskerne ganske nervøse, men de fant ut at den bare kommer veldig nær, og vil ikke treffe oss.

 

Edit: forøvrig driver ESA allerede i dag og finner ut hvordan de skal klare å unngå at store asteroider treffer jorda i fremtiden. Og om jeg ikke husker feil, så er denne asteroiden "testsubjektet" :p

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
...så er denne asteroiden "testsubjektet" :p

5170970[/snapback]

Betryggende :ermm: . Jaja, vi får trøste oss med at 2029 er noen år til, faktisk hele 23 år til. 23 år til med en jord som begynte å gå under for mange år siden...

 

Fins mange måter de kan klare å unngå at den treffer.

Kriseløsningen er å smelle av en atombombe, atombomben vil "atombombesikkert" få den til å gå i en annen kurs. Men dette har en del ulemper. Og kometens oppbygning må være riktig (eller noe slikt).

 

De kan bygge to kjemperaketter som tar tak i asteroiden og fører den vekk fra jordens bane. Ingen ulemper så vidt jeg har hørt med dette, men lar det seg gjøre..?

 

En annen mulighet er "funnet" opp av en fyr borte i Australia mener jeg å huske, ved hjelp av et kjempespeil elns, ville man kunne smelte kometen ved hjelp av solen. (Husker ikke helt sikkert hva den gikk ut på) Den mener han er en ganske sikker måte. Men man trenger en hel haug med penger og det er selvfølgelig ikke USA villige til å bruke opp bare på å redde jorden..

 

Den fjerde løsningen er som de illustrerte i en film (Armageddon?) og den er faktisk reel i virkerligheten også. Men som vi ser på filmen er det en rekke hell man skal ha om man skal klare det. Ideen går ut på å bore seg ned i kometen, ta en atombombe nedi, smelle den av før den når det kritiske punktet. I tillegg må kometen ha den riktige oppbygningen.

 

En form for "dukløsning" ble illustrert i et Donald -blad en gang, jeg trodde den gang den måten ikke ville være reel overhodet. Men etter hva jeg kan huske har forskere sagt at det er mulig...

Lenke til kommentar

Smeller vi en atombombe i den, vil vi få masse småtein som er radioaktivt...og det er ikke gøy.

 

Det med det speilet hørtes mye billigere ut(større treffprosent også, hvis det virker) men jeg lurer litt på hvordan det egentlig fungerer.

 

 

 

Hvis dette blir oppblåst i media, kommer det sikkert til å bli masse "dommedags-skriv" fra kristne folk og den slags, så litt interessant kan det bli om den ikke treffer jorda også.

Lenke til kommentar
Føler ikke at det er første gang jeg leser noe sånt. Ingen av de som er "spådd" tidligere har kommet.

5170857[/snapback]

Hvis du ser i litt lengre tidsperspektiv så har det kommet en drøss med slike. Sist var vel i Sibir i 1908. Så det er ikke usansynlig selv om de sakene som husker har blitt blåst opp i media de siste 10 årene ikke har gitt noen nedslag.

 

Slik jeg forsto det er det eventuelle smellet ikke større enn at det kan sammenlignes med en stor vulkan. Altså folk innen X kilometers radius vil dø og jorda får kaldere klima noen år fremover.

 

Hvis den treffer da. Sansynligheten til det var jo bare mellom 1:800 og 1:1000 etter nåværende beregninger. Og det er jo ikke all verden. Ta 16-20 kortstokker, marker ett av kortene, stokk de godt sammen og se for deg sansynligheten for å finne det markerte kortet på første forsøk. Det er ikke mye sansynlig selv om tilfeldighetene selvfølgelig kan slå til. Eller se for deg at vi finner en like farlig astroide hver eneste dag i ca 2,5 år. Da vil sansynligvis bare en av disse treffe mens de resterende 799-999 ikke vil bomme.

 

Men hvis den viser seg å være på kollisjonskurs: Kan vi beregne tidspunktet for eventuelt nedslag med en nøyaktighet på under ca et par timer slik at vi kan finne ut hvilken halvdel av planeten som er sikker mot direkte nedslag? Jeg tenker at 23 år må jo være lang nok tid til å forberede evakuering av halve menneskeheten til den trygge siden av jorda og få de tilbake igjen etter nedslaget/passeringen.

Lenke til kommentar

Er ikke atombomber ganske fine saker til dette da? Har ikke blitt testet selvfølgelig, men hvis vi brukte noen milliarder på må sende noen atombomber (er ikke akkurat som om det er mangel på atombomber i verden) så burde man vel kunne få avdreid saken. Hvis den brytes opp, er det noe problem? Sende et par hundre bomber til for å skifte kursen til alle småsteinene da (hvis de er noe å bry seg om i det hele tatt). Det er ikke som om vi trenger å nøye oss med 1 bombe akkurat. Eneste problemet er vel kanskje prisen hvis mange bomber trengs, siden mange raketter også vil være nødvendig.

 

Edit: men poenget mitt er jo at hvis menneskeheten er truet så ser jeg ikke for meg at det vil være uoverkommelig å sende det ekvivalente med noen gigatonn TNT mot en slik asteroide. Har ikke oversikt over hvor tung en skikkelig kraftig atombombe må være.

 

Edit 2: Dagens atombomber USA har er estimert til å ha en yield/vekt på ca. 2.2MT/tonn (megatonn/tonn). Dvs. at en romferge kan ta med seg det ekvivalente til ca. 60MT TNT i en last. Vil tro det er den praktiske begrensningen. Rakettene som skal frakte disse bombene videre ut for å møte asteroiden kunne man skutt opp sepparat. Man ville da trenge kanskje 20 slike raketter med en 50-60MT bombe hver for å ha ett gigatonn. Aner ikke hvor mye som trengs for å få enten dyttet en slik asteroide ut av veien eller for å få pulversert den da...

 

Ser for meg en slik løsning vil være billigere enn å evakuere f.eks. hele nordamerika hvis det skulle være der asteroiden traff. Men nå ser det heldigvis ut som om vi ikke blir truffet av denne asteroiden uansett så.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
Men hvis den viser seg å være på kollisjonskurs: Kan vi beregne tidspunktet for eventuelt nedslag med en nøyaktighet på under ca et par timer slik at vi kan finne ut hvilken halvdel av planeten som er sikker mot direkte nedslag? Jeg tenker at 23 år må jo være lang nok tid til å forberede evakuering av halve menneskeheten til den trygge siden av jorda og få de tilbake igjen etter nedslaget/passeringen.

5171295[/snapback]

 

 

Hvis de fortsetter med samme dato, skal jeg lage kalender for hvor mange dager det er igjen til vi blir truffet, og trykke den opp i gigantisk opplag, og selge den på gaten!

Lenke til kommentar
En annen mulighet er "funnet" opp av en fyr borte i Australia mener jeg å huske, ved hjelp av et kjempespeil elns, ville man kunne smelte kometen ved hjelp av solen. (Husker ikke helt sikkert hva den gikk ut på) Den mener han er en ganske sikker måte. Men man trenger en hel haug med penger og det er selvfølgelig ikke USA villige til å bruke opp bare på å redde jorden..

5171161[/snapback]

Svi den til gass og støv på den ene siden, så gravitasjonen trekker banen dens unna, var det ikke så? Det som da byr på problemer, er å få bygget dette vidunderspeilet, og å få det opp i bane over jorda (kan ikke risikere uværsdager).

Lenke til kommentar

Jeg tror ihvertfall at det å sprenge den i filler er en god løsning.

Mange småsteiner er bedre enn 1 stor stein, ettersom da vil jeg tro at det er mye større sjans for at den brenner helt opp i atmosfæren. Det kan sikkert sammenlignes med en isklump:

Putt en stor isklump ned i et glass varmt vann.

Etterpå, varm opp igjen vannet, finn en like stor isklump og del den opp i 10 deler.

Hvilken av disse metodene får isen til å smelte raskest?

 

Om ikke hele asteroiden brenner opp i atmosfæren så blir ihvertfall skadene mindre om den kommer ned i flere deler (en større del av massen brenner opp i atmosfæren).

 

Uansett så er ikke akkurat asteroider på kollisjonskurs med jorden det som bekymrer meg mest, da vi innen disse ankommer jorden mest sannsynlig har funnet måter å unngå å bli truffet uansett..

Lenke til kommentar
Hvis dette blir oppblåst i media, kommer det sikkert til å bli masse "dommedags-skriv" fra kristne folk og den slags, så litt interessant kan det bli om den  ikke treffer jorda også.

5171221[/snapback]

 

Selv er jeg kristen og jeg tror at dommedag er noe som blir blåst opp av visse andre. Jeg tror dommedag vil bli ganske mye annerledes enn at en kjempeastroide kanskje treffer jorden... :tease:

Lenke til kommentar
Fins mange måter de kan klare å unngå at den treffer.

Kriseløsningen er å smelle av en atombombe, atombomben vil "atombombesikkert" få den til å gå i en annen kurs. Men dette har en del ulemper. Og kometens oppbygning må være riktig (eller noe slikt).

 

De kan bygge to kjemperaketter som tar tak i asteroiden og fører den vekk fra jordens bane. Ingen ulemper så vidt jeg har hørt med dette, men lar det seg gjøre..?

 

En annen mulighet er "funnet" opp av en fyr borte i Australia mener jeg å huske, ved hjelp av et kjempespeil elns, ville man kunne smelte kometen ved hjelp av solen. (Husker ikke helt sikkert hva den gikk ut på) Den mener han er en ganske sikker måte. Men man trenger en hel haug med penger og det er selvfølgelig ikke USA villige til å bruke opp bare på å redde jorden..

 

Den fjerde løsningen er som de illustrerte i en film (Armageddon?) og den er faktisk reel i virkerligheten også. Men som vi ser på filmen er det en rekke hell man skal ha om man skal klare det. Ideen går ut på å bore seg ned i kometen, ta en atombombe nedi, smelle den av før den når det kritiske punktet. I tillegg må kometen ha den riktige oppbygningen.

 

Ikke rart de kaller deg "The Strategy-player" :p

Lenke til kommentar
...så er denne asteroiden "testsubjektet" :p

5170970[/snapback]

Betryggende :ermm: . Jaja, vi får trøste oss med at 2029 er noen år til, faktisk hele 23 år til. 23 år til med en jord som begynte å gå under for mange år siden...

 

Fins mange måter de kan klare å unngå at den treffer.

Kriseløsningen er å smelle av en atombombe, atombomben vil "atombombesikkert" få den til å gå i en annen kurs. Men dette har en del ulemper. Og kometens oppbygning må være riktig (eller noe slikt).

 

Hvor mye veier en astroide? MYE. MYE MYE mer enn du i praksis kan "dytte unna".

 

De kan bygge to kjemperaketter som tar tak i asteroiden og fører den vekk fra jordens bane. Ingen ulemper så vidt jeg har hørt med dette, men lar det seg gjøre..?

 

En annen mulighet er "funnet" opp av en fyr borte i Australia mener jeg å huske, ved hjelp av et kjempespeil elns, ville man kunne smelte kometen ved hjelp av solen. (Husker ikke helt sikkert hva den gikk ut på) Den mener han er en ganske sikker måte. Men man trenger en hel haug med penger og det er selvfølgelig ikke USA villige til å bruke opp bare på å redde jorden..

Den baserer seg på fordampning samt fotoners bevegelsesmengde. Problem nr.1 er da at speilet også blir blåst av gårde av de samme fotonene som det videresender til speilet (dvs. teknisk sett så er det nye fotoner, men fotoner omdannes jo hele tiden til elektron/positron-par som så anhileres og så raser videre, så... "samme foton" er vel litt drøyt.)

Problem nr. 2 er at astroiden da helst bør være svart, ellers så blir det dårlig med fordampning.

Problem nr. 4 er at dette tar lang tid. I praksis kun mulig dersom asteroiden passerer nære sola (og vi kan stappet litt ekstra speil i nærheten).

 

Den fjerde løsningen er som de illustrerte i en film (Armageddon?) og den er faktisk reel i virkerligheten også. Men som vi ser på filmen er det en rekke hell man skal ha om man skal klare det. Ideen går ut på å bore seg ned i kometen, ta en atombombe nedi, smelle den av før den når det kritiske punktet. I tillegg må kometen ha den riktige oppbygningen.

 

Yeah rigth. Sende en romferge opp for å lande på en asteroide, *borre hull i den*, og så plante en atombombe der? Prøv å lande på en gravitasjonsløs grushaug/steinkladd/jernklump/snøball og *borre ett hull* for så å senke en atombombe nedi? :no:

 

En form for "dukløsning" ble illustrert i et Donald -blad en gang, jeg trodde den gang den måten ikke ville være reel overhodet. Men etter hva jeg kan huske har forskere sagt at det er mulig...

5171161[/snapback]

 

Sikkert lurt om du forklarer litt mer.

 

I praksis er det tid det går på - kan vi akselere den en eller annen retning bare *bittelitt* et par år før den treffer, bommer den. Universet er stort (noen som var på planetsletta på søndag, astrofestivalen?). Har vi dårlig tid, er det bare å dukke og håpe på det beste.

 

EDIT: bomma i BBCODE

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...