Gå til innhold

Hva er et løftebrudd?


Anbefalte innlegg

De fleste løftene regjeringen har kommet med gjelder for hele regjeringsperioden. Dvs. det er ting de skal gjennomføre de neste fire år, ikke de første tre ukene!

 

For at et parti skal få 100% gjennomslag for sin politikk må de ha flertall selv, og det har ingen av de!

5157026[/snapback]

Nå rekker da statsbudsjettet over en ganske stor periode (hvertall lengre enn 3 uker), og det har også blitt lovet en del tidsbestemte punkter som har blitt brutt.

 

De rød-grønne kom jo med en del løfter i valgkampens hete om ting de skulle gjennomføre, og de løftene bør man klare å holde i.o.m. at de som lovet det faktisk (dessverre) fikk flertallet.

 

 

edit: slett denne posten dersom du ikke vil ha diskusjon, så det ikke før nå.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hilram har startet følgende tråd:

De rødgrønnes løftebrudd (flertall)

 

som skal samle regjeringens løftebrudd. Jeg synes egentlig det er en interessant ting, men en del av de innleggene i tråden er ikke det jeg ville definere som løftebrudd...jeg kom derfor med følgende innlegg i den tråden:

 

Kanskje dette blir off-topic siden jeg ikke skal påpeke noen løftebrudd.

 

MEN, noen poenger må med i denne tråden:

 

1. Regjeringen har ikke hatt tid til å komme med et eget statsbudsjett, de har bare fått kort tid til å gjøre noen endringer på det som ble lagt frem av forrige regjering.

 

2. De fleste løftene regjeringen har kommet med gjelder for hele regjeringsperioden. Dvs. det er ting de skal gjennomføre de neste fire år, ikke de første tre ukene!

 

3. "Løfter" som partiene har kommet med på egen hånd er ting de har sagt de skal kjempe for, ikke ting de har lovet å innføre. For at et parti skal få 100% gjennomslag for sin politikk må de ha flertall selv, og det har ingen av de!

 

Zethyr svarte så følgende:

 

Nå rekker da statsbudsjettet over en ganske stor periode (hvertall lengre enn 3 uker), og det har også blitt lovet en del tidsbestemte punkter som har blitt brutt.

 

De rød-grønne kom jo med en del løfter i valgkampens hete om ting de skulle gjennomføre, og de løftene bør man klare å holde i.o.m. at de som lovet det faktisk (dessverre) fikk flertallet.

 

Jeg tenkte vi kunne ta diskusjonen videre her! :)

Lenke til kommentar

For det første: Jeg er enig i at statsbudsjettet varer mer enn tre uker. Sannsynligvis vil det vare i et halvt år. Men, regjeringen har bare tre uker på seg til å gjøre de endringene de ønsker. Derfor tror jeg ikke statsbudsjettet reflekterer det regjeringen ville ønsket om de fikk mere tid på seg. Men, det kan de få bevise seinere.

 

Når det gjelder løfter som ble tidsfeste, og som nå ikke blir holdt, kan man begynne å snakke om løftebrudd. Men, om disse bare blir utsatt en liten stund og så gjennomført, så ser ikke jeg på det som et stort problem. (Avhenger riktignok fra sak til sak da)

 

I media for tiden, og også i tråden jeg linker til virker det forøvrig som om det florerer av såkalte "løftebrudd" som bare er ting som ikke er innført enda men som heller ikke er tidsfestet mer konkret enn innen den neste fireårs-perioden. I tillegg blir det ofte referert til ting enkelt-partiene vil kjempe for, men som de gjerne ikke har fått innført i regjeringen!

 

:)

Lenke til kommentar

BT's Trine Eilertsen har en kronikk om dette idag:

 

De litt for store ordene

 

Velgerne forstår bare ikke at en flertallsregjering ikke bare kan endre på det der med skatten, hvorfor de ikke bare kan flytte mer av skattebyrden over på de rikeste. De forstår ikke at det skal være så vanskelig nå, når det tilsynelatende var så enkelt gjennom hele valgkampen.

 

Det er ikke enkelt, og det finnes svært gode grunner til at Kristin Halvorsen endte som skatteletteminister i sin første runde som finansminister. Hun fortjener ikke engang kjeft for det. Men det hun får kjeft for, er heller ikke først og fremst det. Det er fordi hun sa noe for to måneder siden, og gjør det stikk motsatte i dag.

 

Så kan Halvorsen forsikre at det skal gå seg til i løpet av de neste fire årene, da hun slipper å ha ånden til Per-Kristian Foss svevende over kontorpulten. Men allerede nå kan både hun og velgerne slå fast at virkeligheten er virkeligere enn mange skulle ønske seg.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Så kom statsbudsjettet til Kristin Halvorsen. Og jammen var det ikke spekket med skatteletter der også. Ikke bare det – også her var det de som tjener mest som kom fra det med de største skattelettene. Akkurat som Bondevik-gjengen brukte en hel valgkamp på å forklare oss logikken bak. Og det er akkurat like vanskelig for Stoltenberg og Halvorsen å forklare det, som det var for Bondevik og Foss. Det går ikke inn hos velgerne.

Så kan man på en måte si at de rødgrønne baserte valgkampstrategien sin på løgn, Robin Hood-floskler og simplistisk retorikk, mens Bondevik-regjeringen prøvde å tegne det store bildet. Hvem sa at ærlighet varer lengst? Tydeligvis ikke overfor en velgermasse som både tenker og oppfører seg som kveg, og lett lar seg manipulere. Jeg håper velgerne klarer å huske så langt som 4 år tilbake neste gang det er valg. :hrm:

Lenke til kommentar
Så kan man på en måte si at de rødgrønne baserte valgkampstrategien sin på løgn, Robin Hood-floskler og simplistisk retorikk, mens Bondevik-regjeringen prøvde å tegne det store bildet.

5161447[/snapback]

Nei, det kan man ikke si! :roll: Om man skal stole på denne kronikken blindt, så kan man ihvertfall ta med begge sider av saken:

 

Det rammer ikke bare de rød-grønne, som altså brukte en hel valgkamp på å skremme dem som har mest fra før. Det rammer også opposisjonen, som var like ekstrem i sine spådommer om alt fra hemningsløse renteøkninger, full oppbremsing i økonomien, til inntoget til fandens oldemor, dersom det ble regjeringsskifte. Ingen av dem får rett. Og det har de visst hele tiden.
Lenke til kommentar

Renteøkningen kommer jo ikke samme dagen som det blir ny regjering. Dette er jo økonomiske mekanismer som virker over tid. Og ja, det blir renteøkning.

 

Det ser ut til at mange begynner å bli lei nå.

Regjeringen Tufte (!!) :cool:

Her kan man stemme om hvor fornøyd man er med regjeringen så langt. Du får gi dem din støtte, Krister 461. Den trenger de sårt. Hittil er tilsammen 78% misfornøyd eller svært misfornøyd!

Lenke til kommentar

Støtte gitt! Takk for tipset hilram! ;)

 

Hmm...nå er jeg stort sett glad i å diskutere politikk...men, disse diskusjonene vi har nå passer best om tre og et halvt år!

 

Da kan dere komme og si hvor mye renten har steget og hvor få løfter regjeringen har innfridd! Jeg tror riktignok at dere vil ha lite å komme med! ;)

 

Frem til da klarer da blir det stort sett bare spekulasjoner i hvor lite denne regjeringen kommer til å innfri av løfter og hvor dårlig det kommer til å gå med norsk økonomi!

 

og Geir: Jau, det er vel det kronikken prøver å si. Jeg synes forfatteren tar for hardt i for å få frem sitt poeng, selvom jeg er enig i den del av momentene som kommer frem! :)

Lenke til kommentar

enkelt, løftebrudd er når munnen sier en ting, men kroppen gjør noe annet. handing vs ord. Stemmer ikke de to overens, er det 99.9999% sikkert at det er ordet som er løgneren, og ikke handlingen (en handling er jo selvbekreftende.)

 

Jeg hører personlig alltid på handling / kroppspråk / holdning først, og sekundært på ordene hvis noe ikke stemmer overens.

 

Problemet med politikere er at de får lov til å snakke lenge før en handling, de får også lov til å bringe løfter før et valg (og handling).

Skulle vel vært en lov mot å komme med valgløfter, politikere har jo bevist siden tidenes morgen at de er eksperter på nettopp det å si en ting, men å gjøre noe annet så fort de kommer til makt.

Lenke til kommentar
enkelt, løftebrudd er når munnen sier en ting, men kroppen gjør noe annet. handing vs ord.

5166063[/snapback]

Joda, jeg kan si meg enig med den. MEN, jeg tror mye av problemet er at folk flest ikke alltid hører hva de sier og ikke ser hva de gjør.

 

For å illustrere:

Når Jens og AP går til valg på at de vil kjempe mot kontantstøtten og deretter kommer med et statsbudsjett der de ikke har fjernet den betyr ikke det at det er et løftebrudd.

 

Fordi, Jens sier ikke at kontantstøtten blir fjernet om de kommer i regjering, bare at AP vil kjempe for det! (Folk "hører" gjerne feil). Samtidig så vil jeg tro at han og to andre fra AP har kjempet for dette på Soria Moria, men dette ser jo ikke folk. De ser bare resultatet av denne "kjempingen", og der har de gjort et komprimiss med SP om å beholde den og senke den.

 

 

Ellers så er folk (les: spesielt de som er imot regjeringen, negative av natur og journalister som vil selge aviser på løftebrudd :) ) veldig raske med å peke på løftebrudd.

(Arrester meg om jeg tar feil i denne saken) Men, regjeringspartiene har sagt at de ønsker å heve tollgrensen, men de har aldri sagt at de skal gjøre dette med en gang. Derfor blir det for tidlig å peke på et løftebrudd i den saken før regjeringsperioden er over. Klarer de å heve tollgrensen i løpet av fire år så blir ihvertfall jeg fornøyd!

 

:)

Lenke til kommentar
Ja, nå tenkte jeg mere på 200 NOK tollgrensa, som alle de 3 partiene sa de ville heve.

5166385[/snapback]

Det var den jeg også tenkte på. Men, de har vel ikke sagt at de ville heve den i første statsbudsjett? (Har de det så skal jeg gå med på at det har vært et løftebrudd).

 

Hvis de ikke har sagt det så vil jeg gi de fire år på å heve denne tollgrensen. Klarer de ikke det på fire år så er jeg helt klart med på at det er et løftebrudd! :yes:

Lenke til kommentar
Det var den jeg også tenkte på. Men, de har vel ikke sagt at de ville heve den i første statsbudsjett? (Har de det så skal jeg gå med på at det har vært et løftebrudd).

 

 

Muligens, men da har de gått ut før valg med en "sannhet med modifikasjoner", dvs. de sa aldri "Vi skal heve tollgrensa hvis vi kommer i regjering, og vårt umiddelbare mål er å gjøre dette ved slutten av 2007"

 

Det ble fremlagt som at dette var noe som ville gjøres umiddelbart, ergo, en sannhet med modifikasjoner, som egentlig bare er en raffinert måte å balansere på grensen til løgn.

Lenke til kommentar

De rødgrønne sa vel klart og tydelig at de ville heve tollgrensa:

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/09/06/442535.html

 

Avgiftspolitisk talsmann i Ap, Svein Roald Hansen, sier til Dagbladet.no at den nåværende 200-kronersgrensa er altfor lav, og at partiet vil foreslå økning av tollgrensa til 1000 kroner hvis de kommer i posisjon.

 

- Dette avhenger litt av de finanspolitiske prioriteringene, men vi foreslo dette allerede i det alternative budsjettet for 2005, sier Hansen.

 

Senterpartiets medlem i finanskomiteen, Morten Lund, sier til Dagbladet.no at dagens grense er «meningsløs», blant annet på grunn av det økte papirarbeidet ved en så lav grense.

 

Er det mulig at de rødgrønne bare er ofre for pressens evne til å lyve om hva folk egentlig sa/mente, eller hvilken sammenheng det ble sagt i?

Lenke til kommentar

Mr. Locke: Jeg synes ikke det ble fremlagt at dette var noe som ville gjøres umiddelbart. Og derfor synes jeg ikke denne saken kvalifiserer som noe løftebrudd! Det er svært vanskelig å gå igjennom et statsbudsjett på tre uker, og jeg har forståelse for at dette ikke lot seg gjennomføre denne gangen. Men, om ikke det blir gjennomført i løpet av regjeringsperioden, så skal jeg støtte deg i din klage!

 

Howzer: Jeg tror en god del av "løftebruddene" er forårsaket av pressens evne til å vri på ting. Men, i linken din så viser det jo at de tre regjeringspartiene ikke har enighet om hva grensen skal økes til, og det kan være at dette er en av grunnene til at de ikke fikk dette igjennom på dette budsjettet. Men, som sagt, blir ikke dette gjennomført seinere så skriver jeg gjerne under på klagen! ;)

Lenke til kommentar

Ser en god del av dere ivrig lister opp "løftebrudd" og registrerer at flere av dere også var aktive på høyresiden under valgkampen, tilfeldig?? Neppe :!:

Men ingen av dere nevner at disse løftene dreier seg om en fireårsperiode :hmm:

Tilfeldig??

Jeg må si jeg er imponert over hva de har fått til på den korte tiden og her vil jeg spesielt trekke frem overføringene til kommunene som høyresiden raserte, ja jeg sier raserte og det har jeg belegg for.

Feks er min samboer sykepleier og jobber på et sykehjem,her er det bygget en ny avdeling som de ikke fikk ta i bruk da den stod ferdig for fire år siden pga kuttene til den borgelige regeringen, denne står fortsatt tom.

Istedenfor måtte de stable to gamle inn på rommene beregnet for en,dermed ble plutselig 10-11 enerom til dobbeltrom UTEN at bemanningen økte,ja faktisk var det så ille at om en ble syk fikk de ikke lov å beordre en ny på jobb da måtte de som var igjen ta den jobben også. :cry:

Hvordan kan en prest sitte og forsvare noe som dette,for det første tar han det lille privatlivet fra de gamle og i tillegg dobler arbeidspresset på de annsatte.

Og så presterer dere å syte å klage for at dere ikke får skattelette :cry::cry:

Så kan du se hva de har ordnet for de som har minst,nemmelig de arbeidsledige, her har de rødgrønne gjenninført det tillegget på 20 000 som de borgelige tok fra dem for å dekke skattelettelsen til eliten.

Ingen regering klarer å innfri alle sine løfter og slettes ikke i løpet av en mnd, de har jo tross alt 47 mnd til, og når en da vet hvor skakkjørt feks komuneøkonomien var etter 4 år med vannstyre så gjør det ikke saken lettere.

Det værste med den feilslåtte politikken til de borgelige er at kommunene nå må bruke mesteparten av de ekstrabevildningene de får til å tilbakebetale lån de måtte ta opp menst de borgelige herjet som verst, dermed blir det ikke mye igjen til eldre og skole,men vi klarer i det minste å hindre de kuttene i bemanningen som var planlagt for i år.

Lenke til kommentar
De fleste løftene regjeringen har kommet med gjelder for hele regjeringsperioden. Dvs. det er ting de skal gjennomføre de neste fire år, ikke de første tre ukene!

 

For at et parti skal få 100% gjennomslag for sin politikk må de ha flertall selv, og det har ingen av de!

5157026[/snapback]

Nå rekker da statsbudsjettet over en ganske stor periode (hvertall lengre enn 3 uker), og det har også blitt lovet en del tidsbestemte punkter som har blitt brutt.

 

De rød-grønne kom jo med en del løfter i valgkampens hete om ting de skulle gjennomføre, og de løftene bør man klare å holde i.o.m. at de som lovet det faktisk (dessverre) fikk flertallet.

 

 

edit: slett denne posten dersom du ikke vil ha diskusjon, så det ikke før nå.

5159015[/snapback]

 

Men du glemmer en liten ting her,nemmelig at det er tre partier og alle har lovet litt,når så disse setter seg ned å forhandle så må en gi noe for å få noe,slik er det bare og slik var det også da de borgelige regjerte. Ingen har vel noen gang i norsk politikk svelget så mange kameler som det Venstre og krf måtte gjøre, spesielt Bondevik. :!:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...