CIder Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Hei alle! Har et enkelt spørsmål: Er det skadelig for motoren at motorvarmeren står på hele natta?. Tenkte å sette den på før jeg gikk å la meg. Har ikke timer på den. -CIder- Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Ifjor vinter hadde jeg motorvarmeren på 24 timer i døgnet på gamlebilen (har man først betalt 200 spenn for å få stikkontakt kan man like gjerne bruke så mye strøm som mulig).. Den ble ikke ødelagt mens jeg hadde den, men.. Godt spørsmål igrunn, kjekt å vite.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Hei alle! Har et enkelt spørsmål: Er det skadelig for motoren at motorvarmeren står på hele natta?. Tenkte å sette den på før jeg gikk å la meg. Har ikke timer på den. -CIder- 5154450[/snapback] Nei, det kan ikke på noen måte skade. En motorvarmer greier ikke og lage annet en en lunken motor, dog er det jo en seiglivet myte dette at dette ruinerer motoren. Lenke til kommentar
CIder Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 Tusen takk!. Springer ut å setter den på med det samme. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) Hei alle! Har et enkelt spørsmål: Er det skadelig for motoren at motorvarmeren står på hele natta?. Tenkte å sette den på før jeg gikk å la meg. Har ikke timer på den. -CIder- 5154450[/snapback] Nei, det kan ikke på noen måte skade. En motorvarmer greier ikke og lage annet en en lunken motor, dog er det jo en seiglivet myte dette at dette ruinerer motoren. 5155005[/snapback] Der er jeg sterkt uenig. Jeg har selv vært med på å demontere en motor som hadde stor slitasjeskade pga. feil bruk av motorvarmer. Nå skal det sies at det kommer mye an på hvilken type motorvarmer det er snakk om. Er varmeren av den typen som sitter inni en av kjøleslangene er det ikke et så stort problem. Verre er det om varmeelementet sitter i blokka. Sitter elementet veldig nerme en av sylindrene vil den sylinderen bli ganske varm. Resultatet blir at olja renner ned fra sylinderveggen. Dermed blir slitasjen ved oppstart veldig mye større, fram til at motoren har fått pisket opp olje i sylinderen igjen. Motoren jeg var med å demonterte var en BMW rekke-sekser. Der var sylinderen rett ved varmeelementet helt utslitt, mens resten av sylindrene var normalt slitt. Et annet aspekter i saken er at motorvarmere som står på døgnet rundt også vil kunne koke ut noen av de positive egenskapene frostvæska i kjølevæska har. Frysepunktet og den korrosjonshemmende egenskapen vil forringes noe raskere ved overdreven bruk av motorvarmer. Dog må det sies at ingen av farepunktene jeg har nevnt gjør seg gjeldende over natten, men over lengre tid. Endret 14. november 2005 av Leo_ Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 (endret) Motorvarmeren skal tilkobles tidsur og starte max 3 timer før bilen ska kjøres, mao motorvarmeren skal *IKKE* stå på over natta. Link til artikel på rb.no om motorvarmere Endret 15. november 2005 av zandro Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Motorvarmeren skal tilkobles tidsur og starte max 3 timerfør bilen ska kjøres, mao motorvarmeren skal *IKKE* stå på over natta. Link til artikel på rb.no om motorvarmere 5155971[/snapback] Nå sa ikke denne artikkelen noe særlig annet enn att en fyr mente ditt og datt. At man kan skade en motor med og ha motorvarmeren på natta over når det er kaldt tviler jeg sterkt på og skulle gjerne ha sett dokumentert på en skikkelig måte. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Et annet aspekter i saken er at motorvarmere som står på døgnet rundt også vil kunne koke ut noen av de positive egenskapene frostvæska i kjølevæska har. Frysepunktet og den korrosjonshemmende egenskapen vil forringes noe raskere ved overdreven bruk av motorvarmer. Dog må det sies at ingen av farepunktene jeg har nevnt gjør seg gjeldende over natten, men over lengre tid. 5155810[/snapback] Normalt er det kaldt når man bruker en motorvarmer og på de bilene jeg har prøvd greier ikke de 550w til elementet og holde tempen noe særlig over 20 - 30C på motoren. Hvorfor skulle frysepunktet forringes? Frostveskens frysepunkt endrer seg da ikke noe særlig med årene så hvorfor skulle motorvarmeren gjøre en forskjell? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Fordi det er ikke motortemperaturen som er problemet, problemet er at kjølevæska koker rundt selve varmeelementet. Blir som å stikke en kraftig loddebolt ned i ei bøtte vann. Vannet vil ikke bli stort mer enn lunkent, men det vil koke rundt spisse på loddebolten. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Fordi det er ikke motortemperaturen som er problemet, problemet er at kjølevæska koker rundt selve varmeelementet. Blir som å stikke en kraftig loddebolt ned i ei bøtte vann. Vannet vil ikke bli stort mer enn lunkent, men det vil koke rundt spisse på loddebolten. 5156584[/snapback] Og hvilken skade gjør dette da? Vesken vil jo sirkulere i blokken og fordele varmen og logisk nok kjøle ned elementet. Lenke til kommentar
otis Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Fordi det er ikke motortemperaturen som er problemet, problemet er at kjølevæska koker rundt selve varmeelementet. Blir som å stikke en kraftig loddebolt ned i ei bøtte vann. Vannet vil ikke bli stort mer enn lunkent, men det vil koke rundt spisse på loddebolten. 5156584[/snapback] Og hvilken skade gjør dette da? Vesken vil jo sirkulere i blokken og fordele varmen og logisk nok kjøle ned elementet. 5157092[/snapback] Jeg stiller meg i rekken bakom agvg i dette tilfellet, varmt stiger opp og kaldt går ned. Kjølevesken vil vel aldri ligge i ro akkurat rundt varme elementet så lenge det yter varme? Vil det vel? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Det gjør den skaden at frostvæska som er i direkte kontakt med varmeelementet kokes mens det passerer, noe som er uheldig for frostvæskas beskyttende egenskaper over tid. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Nå sa ikke denne artikkelen noe særlig annet enn att en fyr mente ditt og datt.At man kan skade en motor med og ha motorvarmeren på natta over når det er kaldt tviler jeg sterkt på og skulle gjerne ha sett dokumentert på en skikkelig måte. Jeg har ikke nevnt med et eneste ord om hvor vidt det er skadelig eller ikke, det er ikke det som er poenget. Hvist motorvarmeren trenger feks 2 timer på å få motoren opp i anbefalte 30c, så sier det seg selv at å ha en motorvarmer stående på over natta er bortkastet, ikke sant? Dessuten i dag så får man flotte digitale koblingsur som er kjempeenkel å sette opp og som bare koster en hundrings. Den sparer du inn på 2 mmd hvist du ellers hadde på motorvarmeren over natta. Det forlenger levetiden til motorvarmeren og letter litt på strømregninga. Fornuft er bevis nok. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Uansett er det kynisk og unødvendig sløsing av ressurser å bruke motorvarmeren hele natta! Kjøp et tidsur til 50 kroner og kjør strømmen gjennom det. Maks tre timer før start høres helt fornuftig ut, noe mer er ikke nødvendig. Blir litt sint på slike som sier at "når man har betalt 200 kroner for ei stikkontakt, kan man like gjerne bruke så mye strøm som mulig". Jeg gleder meg til klimaforandringene og naturkatastrofene biter deg i ræva! Lenke til kommentar
albe Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Trur ikke det koblingsuret er så flott etter å ha montert det ute. For jeg har oppstillingsplass med motorvarmer, men IKKE garasje/Carport Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Bruk et koblingsur med interne batteri og legg det en tørr plass i motorrommet, det burde fungere bra. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Blir litt sint på slike som sier at "når man har betalt 200 kroner for ei stikkontakt, kan man like gjerne bruke så mye strøm som mulig". Jeg gleder meg til klimaforandringene og naturkatastrofene biter deg i ræva! 5157886[/snapback] Jo, takk. Det var hovedsaklig av 3 grunner; 1. Jeg hadde ikke tidsur 2. Det var et stykke mellom bolig og parkering 3. Jeg likte ikke dem som betalte strømmen, og dermed koste meg med å la dem betale mye Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Jeg har ikke nevnt med et eneste ord om hvor vidt det er skadelig eller ikke, det er ikke det som er poenget. Hvist motorvarmeren trenger feks 2 timer på å få motoren opp i anbefalte 30c, så sier det seg selv at å ha en motorvarmer stående på over natta er bortkastet, ikke sant? 5157797[/snapback] Nå var det debatten om dette var skadelig for kjøretøyet som jeg snakket om, utfra en miljø og kostnadspørsmål så er det jo selvsagt bare tull og ha den på hele natten. Lenke til kommentar
CIder Skrevet 15. november 2005 Forfatter Del Skrevet 15. november 2005 Okei, finnes det da noen slike timere som tåler å stå/henge ute i minus 30 grader for eksempel?. Bor oppe i Alta og her blir det kaldt om vinteren. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Jeg tror ikke temperatur har så mye å si for annet enn bateriene kanskje, (om den har) det er nok heller vann som vil kunne bli et problem regner jeg med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå