Gå til innhold

Google Analytics - hvis du trenger en hitcounter

Anbefalte innlegg

antall besøkende, hvilke browserer, og skjermoppløsning, operativsystem og slikt til dine besøkende kan du nå få fra google analytics...

Anbefaler alle som vil følge besøksstatistikken på sin nettside om å prøve dette nye verktøyet fra Google.

Det var rimelig enkelt å installere, bare å legge til 4 linjer med javascript på hjemmesiden din, du trenger ikke database eller noen form for script (serverscript) slik som bbclone, chCounter eller myvisites....

Genialt og superfancy!

Om jeg skal nevne en negativ egenskap, så må det være at statistikken er 12 timer forsinket... imotsetning til chCounter (php-script), statcounter.com som er realtime verktøy...

ss_exec_dashboard.jpg

http://www.google.com/analytics/index.html

Noen som har noen mer neagtivt eller positivt angående Google analytics så kom gjerne med dem på denne tråden?

- (anbefaler også folk å prøve Google Earth for de som ikke har prøvd det enda, jeg satt oppe hele natten etter å ha lastet det ned, synd a norge ikke har få detaljerte sattelittbilder, men det var interessant å se helt ned til bilene og containarene på havna i Oslo )

Endret av vidarv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fungerer det på samme måte som Webalizer osv, med at det kjører på webserveren? Eller logger du deg på google sin server for å se statsen?

Edit: Ja det ser ut som du logger deg på google for å se statsen.

Er det noen som har prøvd mint?

Edit 2: Hva vil skje med farten på siden egentlig? Vil ikke brukeren merke noe forskjell?

Endret av Garreth
Lenke til kommentar

Det javascriptet som må legges inn i html-koden får klienten til å kjøre en request mot google sin server slik at den kan få lagret besøket... jeg merker ikke noe forskjell på hastighet på siden, men min side er i utgangspunktet treg fordi serveren står i usa... webalizer er jo bra også, men den tar med det viktigeste, men eks ikke oppløsningen klienten da dette kun kan hentes via javascript...

Lenke til kommentar

Er det noen som har fått det til å fungere? Hele siden min er bygd opp av include, så har jeg lagt den javascript koden i toppen av siden (topp include). Noen som ser noen problemer med det?

Jeg la det inn i går ca kl 14-15, men det står enda på siden at den ikke finner javascript koden på siden min. Er det bare google som er treig eller?

Lenke til kommentar
Leste et sted at Google bare oppdaterer hver 12 time eller noe sånt, men det har vel gått mer enn som så nå...

5156406[/snapback]

sliter litt med det samme... har ikke fått inn noe statistikk enda fra min bursdagskalender selv om jeg implementerte koden for mer en 24 timer siden...

Når jeg sjekker status , står det at koden er installert korrekt. noen som vet hvorfor jeg ikke får inn noe statistikk? Jeg har også lagt inn andre tellere på siden min, så jeg vet at der er trafikk som burde blitt registrert....

må man sette opp noe spesielt i google analytics for å få den igang...?

Lenke til kommentar
Er det slik at dersom google serveren er nede/treg, så blir websiden stående blank og vente, fordi den ikke får kontakt med scriptet?

I så fall blir dette litt dumt for seriøse nettsider :(

5161028[/snapback]

vil anta at javascriptet kjører en request mot deres server , eks laster ned 1x1px bilde... hva skjer om du prøver å legge inn en img på hjemmesiden din tin en url som ikke eksisterer... men har ikke lest javascriptet som blir brukt, så er usikker om det er et bilde som blir lastet...

btw... nå har jeg endelig fått inn litt statistikk, skjønner ikke hvorfor det har tatt så lang tid... finnes noen veldig bra funksjoner der...

1. Detaljert kart, med byer og tettsteder som besøker siden din.

2. Skjermoppløsning, se hvilke oppløsning brukerne har, gruppert på referansene dine om du vil

3. Mest effektiv linking... hvor mange klikk i forhold til hvor mange linker du har på et domene... eksvis kan man se at linker på debattsidene til vg gir flere hits en linker på diskusjon.no i forhold til hvor mange linker man har lagt ut.

Lenke til kommentar
Med mindre du gir Google beskjed om noe annet, anses du å ha gitt Google og dets heleide datterselskaper rett til å bruke Ditt navn, varemerker, servicemerker, logoer, domenenavn og andre identifikasjonskjennetegn (“Kjennetegn”) i presentasjoner, markedsføringsmateriale, kundelister og kredittopplysninger. Denne Retten er ikke eksklusiv, og har et begrenset omfang. Med mindre du gir Google beskjed om noe annet, anses Du også for å ha gitt Google og dets heleide datterselskaper rett til å oppgi at Du er en kunde, og til å utstede presseskriv der det for eksempel fremgår at Du har lisensiert Produktet, og at Produktet er Ditt foretrukne system for webanalyse.

Jaja. Men jeg kjører på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...