Gå til innhold

Blitz til eos 300d

Anbefalte innlegg

Har planer om å gå til anskaffelse av en blitz til mitt canon eos 300d kamera.

Kan ikke så mye om blitzspesifikasjoner og sånt så vil gjerne ha noen tips.

Noe jeg er spesielt ute etter er en sånn hvit "hette" som plasserers over en ekstern blitz. Veldig kjekt å bruke når det ikke er f.eks tak eller noe annet du kan styre blitzen mot for å få det fine lyset.

Er ikke sikker på om en sånn hette kan kjøpes løst og settes på hvilken som helst blitz eller om det er spesielle blitzer hvor en sånn følger med.

Noen som veit noe?

prisnivået mitt er sånn mellom 1000 og 2500 kanskje.. no rundt der.

på forhånd,

takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe jeg er spesielt ute etter er en sånn hvit "hette" som plasserers over en ekstern blitz. Veldig kjekt å bruke når det ikke er f.eks tak eller noe annet du kan styre blitzen mot for å få det fine lyset.

5142225[/snapback]

En slik hette vil ha ganske sparsommelig effekt. Det som myker opp lyset og skyggene er størrelsen på lyskilden (sett fra motivets synspunkt, avstanden er avgjørende). Måten man gjør lyskilden større på er indirekte blitz ved å bruke tak og vegger, eller softbox eller paraply. Selv løper jeg rundt med en paraply på sekken. Softboxer kommer i mange fansonger og størrelser, alt fra små du kan bruke med blitzen på kameraet til ganske store affærer, men her begynner en vanlig blitz å bli litt utilstrekkelig. Dette bildet er tatt med en rimelig og ikke så alt for uhåndterlig Morris softbox.

Lenke til kommentar

5142225[/snapback]

Effekten av en diffuser/OmniBounce er kanskje størst innendørs (jeg har ærlig talt ikke prøvd min utendørs noe særlig). Som CWalken ganske riktig sier, er det størrelsen på lyskilden som mykner opp. Hensikten med en Omnibounce innendørs er å spre lyset i alle retninger ("bare bulb effect") slik at lyset reflekteres, ikke bare fra tak, men også vegger o.l; spredningsvinkelen på lyset er over 180 grader. Hele rommet blir lyskilde og effekten er faktisk ganske enorm. Jeg bruker nesten alltid Omnibounce innendørs; den står alltid på, og jeg trenger ikke å tenke på at den er der.

Jeg mener en Omnibounce er det beste fotoverktøyet man kan få til 200 kroner.

Når det er sagt, så er utvilsomt en softbox også verdig en plass høyt oppe på ønskelisten.

Blitztips: Sigma EF500 DG ST (kan ikke noe om Canon, men Super er vel overkill for en 300d?). Den er finfin, og du får den til under 1500,-.

Lenke til kommentar

Det viktigste med en blits til 300d er å ha en med manuelle kontrollmuligheter (EX550/580/430 eller Sigma DG 500 super, vet ikke om ST 500 har noe kontrollmuligheter på blitsen?), fordi 300D ikke kan styre blitseksponeringskompensasjon fra kameraet. En helautomatisk blits som 420EX kan i og for seg brukes, men med litt mer kløning om motivene avviker vesentlig fra mellomgrått. (f.eks. FP-lås mot gråkort)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...