Deadringer Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 (endret) god natt med-forumbrukere jeg har nettopp hatt verdens minst behagelig samtale med en veldig nær veninne av meg, hvor jeg fant ut han hun nå og da kutter seg selv. dette gikk veldig inn på meg, og jeg er i et veldig depresivt humør akkurat nå, og uansett hvor lenge jeg prøver får jeg ikke sove. har prøvd å lese, spille, se på tv, trene - hele pakka men tankene faller alltid tilbake på selvskadingen. så derfor trenger jeg desperat et eller annet som kan få opp stemningen min, eller så er jeg redd for at nærmeste fremtid kommer til å bli et hælvete. kjennes ut som om noen har sparket meg i magen og at smerten ikke vil forsvinne. derfor tar jeg alle forslag til oppmuntrende saker imot med et stort takk, men vil også informere om at alle "haha-det fortjener du" poster vil bli rapportert. som de fleste sikkert forstår så er jeg virkelig ikke i humør til sånt akkurat nå.. Endret 11. november 2005 av headcleaver Lenke til kommentar
PT Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 (endret) Been there. Det som funket for meg var å prøve å få vedkommende inn på rett spor igjen, samt god musikk. Tror det går bra for henne nå, men vi har vel kind of gått hver vår vei i senere tid. Hun ble faktisk innlagt på psykriatisk avdeling, så det er ikke noe å spøke med. Om du ikke får snakket med venninnen din før i morgen kan du vel alltids prøve å tenke ut hva du kan si for å virkelig få henne til å slutte, kanskje ringe en sånn derre krisetelefonsak for å få litt råd. Håper det går bra med både deg og venninnen din Endret 11. november 2005 av PT Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 11. november 2005 Forfatter Del Skrevet 11. november 2005 Det som funket for meg var å prøve å få vedkommende inn på rett spor igjen, samt god musikk. Om du ikke får snakket med henne før i morgen kan du vel alltids prøve å tenke ut hva du kan si for å virkelig få henne til å slutte, kanskje ringe en sånn derre krisetelefonsak for å få litt råd.Håper det går bra med både deg og venninnen din 5136919[/snapback] takk for rådet. jeg sitter å hører på musikk som alltid har fått meg i godt humør men det fungerer veldig dårlig. veninnen min går allerede hos psykriater for å få hjelp, så jeg tviler på at de som sitter på krisetelefonen kan hjelpe noe. jeg har ligget og tenkt på hva jeg skal si siden hun slapp denne bomben på meg, men tankene går i spinn og alt jeg klarer å tenke på er selve kuttingen. uansett takk for rådene. tror jeg skal ringe inn til en krisetelefon bare for å ha noen å snakke med. ingen av vennene mine tar telefonen Lenke til kommentar
AssKicR Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 (endret) Det er alltid trist å høre sånn ting og det skal gå inn på en. Hvis man ikke reagerer på at man får vite noe sånt er noe galt er det i mine øyne verre enn selve selvskadingen. Men tilbake til probemet ditt. Det eneste som ville ha hjulpet meg i et slik tilfelle ville vært at jeg ikke viste det. Eneste forslaget jeg har: Sett deg ned og lytt til henne. Du trenger ikke snakke for mye, men lytt til det hun vil si. Selvskading og ikke minst selvmordsforsøk er et rop on hjelp. Det at hun har sagt det til deg i det hele tatt er et tegn på at hun trenger noen å snakke med. Det viktiske man da kan gjøre er da å stille opp. Ikke kritisere henne for det hun gjør, men høre hvorfor hun gjør det. Først når man vet grunnen til et problem, kan problemet håndteres på en fornuftig måte. Endret 11. november 2005 av AssKicR Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 11. november 2005 Forfatter Del Skrevet 11. november 2005 jeg vil ikke annet akkurat nå enn å snakke med henne, men hun har allerede lagt seg til å sove så jeg har egentlig ingen å snakke med om dette. har ringt etter de av vennene mine jeg stoler på at ikke vil fortelle om problemet hennes videre men ingen av de tar telefonen. sliter med å samle tankene, sliter med å skrive på tastaturet uten å fucke til alt, egentlig er livet skikklig elendig akkurat nå... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Du får huske en ting. Kutting er ikke nødvendigvis farlig. De fleste som skader seg selv gjør faktisk dette for å få utløp for en sinnsykt stor indre smerte, som brenner de opp innenfra (bekjent av meg sine egne ord). Kutting kan faktisk virke som en trang til å ville leve - ikke som en trang til å ville dø som mange tror (selvmord). Men en ting - det at hun slapp denne "bomben" som du kaller det - det synes jeg du skal ta positivt. Det betyr for det første at hun stoler veldig på deg, og at hun tenker at det at du vet er godt for henne, fordi hun synes du hjelper henne med å være hennes venn. I tillegg så er det nok et tegn på at hun vil ut av problemene sine - om man ikke vil det så vil man aldri fortelle slikt til noen. Så ja, jeg regner med at dette er helt jævli for deg å få vite - men jeg tror faktisk at du kan sove godt i natt for det. For som sagt, dette betyr ikke nødvendigvis at hun vil kutte seg på en måte som kan være helseskadelig. Snakk med henne, støtt henne så mye du kan, finn grunner, og vær en god venn. Jeg tror iallefall du vil få en venninne som er evig takknemlig, og at du kan være stolt av deg selv etterpå - som en god menneskekjenner. Men alt det her vil selvfølgelig ta tid. God natt. Jon Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 11. november 2005 Forfatter Del Skrevet 11. november 2005 (endret) jeg tror ikke hun prøver å ta livet av seg. det er bare en så fryktelig grusom følelse å vita en ei jeg er kjempe glad i kutter seg. det som skremmer meg litt er at hun fortalte at hun kunne vokne opp en morgen med blod på puta uten engang å huske at hun hadde kuttet seg. jeg er jo selvfølgelig "glad" for at hun fortalte meg det. jeg vil hjelpe henne så mye så mulig, uansett hvor mange grusomme følelser det vil frembringe. siden hun går til psykriater og snakker om problemet så regner jeg jo med at alt vil ende bra og det viser jo at hun ikke ønsker å skade seg selv. tverdt imot. men da skremmer det meg bare enda mer at hun faktisk gjør det.. jeg vil gjerne sove.. akkurat nå så er det, etter å snakke med henne, det jeg vil mest. få litt ro, og heller ta alle bekymringene i morgen, for denne kvelden ble helt forjævlig Endret 11. november 2005 av headcleaver Lenke til kommentar
AssKicR Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Skjønner godt situasjonen. Siden hun allerede har lagt seg er det ingenting du kan gjøre idag uansett. Prøv å fokusere på noe annet. Når du har funnet en litt bedre sinnsstemmning: Få deg så litt søvn. Ta kontakt med venninna din igjen i morgen, men ikke virk for påtrengede. Viktig å ikke presse seg frem for å hjelpe, da dette kan gjøre vondt verre. Det viktige er at du viser at du bryr deg. Det at du er våken hele natten og tenker på det hun sa er en måte å vise det, men langt ifra den beste. Ellers støtter jeg opp det Alastor sa. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Yup. Enig med at hun må stole ganske mye på deg for å ha fortalt det. Ser jo da ut som om det kommer til å ordne seg så det er jo positivt! For å få humøret opp kan jo du se en film eller noe? Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 11. november 2005 Forfatter Del Skrevet 11. november 2005 (endret) Skjønner godt situasjonen. Siden hun allerede har lagt seg er det ingenting du kan gjøre idag uansett. Prøv å fokusere på noe annet. Når du har funnet en litt bedre sinnsstemmning: Få deg så litt søvn. Ta kontakt med venninna din igjen i morgen, men ikke virk for påtrengede. Viktig å ikke presse seg frem for å hjelpe, da dette kan gjøre vondt verre. Det viktige er at du viser at du bryr deg. Det at du er våken hele natten og tenker på det hun sa er en måte å vise det, men langt ifra den beste. Ellers støtter jeg opp det Alastor sa. 5136962[/snapback] jeg hater så skrekkelig mye å ikke kunne gjøre noe med dette. skulle ønske jeg kunne dra bort til henen og stjele hver kniv, saks og andre skarpe ting for så å kaste det i elva. jeg er bare så usikker på hvordan jeg skal takle dette her. kommer til å bli helt anderledes å snakke med henne, for nå kommer jeg jo alltid til å ha dette i baktankene. jeg klarer ikke å ikke tenke på dette. begynner å frykte at jeg ikke vil klare å sove i det hele tatt i natt. jeg føler meg ikke trøtt og som sagt føles det ut som om noen har sparket meg i magen. grusom følelse. uansett takker jeg for svarene som hittil har kommet. merker at det hjelper å få "snakket" om det edit: For å få humøret opp kan jo du se en film eller noe? takk for tipset, men jeg har alt prøvd. har prøvd alt jeg kommer på, men klarer ikke å få dette ut av tankene. har alt sett 2.stk lost episoder i troen om at det skulle hjelpe, men jeg tror nesten "sorgen" og "frykten" som vaneligvis gjør lost så underholdene bare har gjort ting værre. det eneste som ikke har forværret følelsene mine nå har vært forumet, takke være at nøytrale designet ikke trigger noen følelser. Endret 11. november 2005 av headcleaver Lenke til kommentar
Dark Lord Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Har en venn av meg som kuttet seg noen ganger, pga.jente problemer. Akkurat da var det litt vanskelig å si noe,for hva skulle jeg si? Jeg er enig med de andre her om at støtte er viktig. Å være en venn er jo noe av det viktigste du kan være for noen. Håper ting ordner seg Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 11. november 2005 Forfatter Del Skrevet 11. november 2005 (endret) takker for støtten alle sammen, og plz.keep it coming. Endret 11. november 2005 av headcleaver Lenke til kommentar
lperik Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 (endret) Fikk forrige dama innlagt 2ganger på akkuttpsykiatrisk pga selvmordsforsøk ved inntak av hauger med piller, kutting i håndleddet osv. Ikke mye morro sånt nei!! Om hun forteller deg hun holder på med det mens du snakker med hun eller hinter til det er det ett rop om hjelp, beste er å ta det seriøst og dra bort til hun og være der for hun evt få hun på sykehus (der man får en time med krisepsykiater pluss kan bli innlagt om det er så alvorlig) Om du virkelig er redd for hun så inngå en avtale der hun SVERGER på si ifra om hun får sånne tanker igjen så du kan dra til hun og få hun på andre tanker. Om du ikke har lyst å tenke på det akkurat nå, sett på en komedie eller enda bedre, les her. Endret 11. november 2005 av lperik Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 11. november 2005 Forfatter Del Skrevet 11. november 2005 (endret) probemet er bare at hun bor flere mil unna meg :sad: så det blir litt vanskelig å bare "ta seg en tur bort". men vi får se. jeg vil heller gå 5timer i regnet enn at hun skal skade seg mer. jeg prøvde å få henne til å love meg at hun skulle slutte med det. hun sa at hun skulle prøve men ikke turde love noe. det bekymret meg enda mere. har allerede lest gjennom hele den tråden, men takk forslaget Endret 11. november 2005 av headcleaver Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Tok ut eit innlegg som verken trådstarter eller andre syntes var passande. Lenke til kommentar
Never Can Tell Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Du kan jo si til henne, at hvis hun får lyst til å kutte seg, kan hun sende deg en mld, også kan du ringe henne, så kan dere snakke litt til det blir bedre. Eller så kan hun sende deg mld, også kan du prøve å komme på msn, så kan dere snakke litt der til hun føler seg bedre. Det er vanskelig å få noen som kutter seg til å slutte pga andre. Man må virkelig ville det selv, og selv da kan det være vanskelig å slutte. Det med at hun ikke husker at hun har gjort det er ikke så uvanlig. Det høres helt sykt ut for andre, men det er noe som kalles disossiering. Jeg quoter litt fra en webside, den gir et visst bilde, selv om jeg personlig er noe uenig i enkelte ting. http://www.lommelegen.no/art/art2729.asp Selvskading og dissosieringÅ dissosiere vil si å avspalte bevissthetsopplevelser, minner og inntrykk. Dette gjør at en opplever seg selv, eller hendelsen på avstand. En føler seg nummen, eller opplever det som om alle følelser forsvinner. Eventuelt at en ikke husker noe i det hele tatt. Dissosiering er en mestringsstrategi mennesker bruker når de blir utsatt for overgrep, eller blir vitne til vold. Kronisk mishandlede mennesker kan ha lært å dissosiere allerede som barn, og bruker denne evnen til å mestre vansker i voksen alder. Av og til tar dissosieringen kontroll over personen. Noen har lært seg å kontrollere dissosieringen ved å bruke selvskade. Andre har lært å bruke selvskade som en måte å dissosiere og komme vekk på. Noen ganger roer det tankene å lære litt om det som man tenker på. Kanskje det funker for deg.. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 11. november 2005 Forfatter Del Skrevet 11. november 2005 til Never Can Tell: jeg ringte henne og fortalte at jeg ville at hun skulle ringe meg hvis hun i det hele tatt kom inn på tankene om å kutte seg. hun sa hun skulle det og det håper jeg virkelig hun gjør. om jeg klarer å hindre at hun skader seg hver tredde gang hun får lyst å kutte seg, ser jeg det som veldig mye bedre enn om jeg ikke engang prøver. føler meg uansett veldig mye bedre i dag. hadde en god og lang sammtale med henne om dette, hvor jeg fortalte henne hvor bekymret jeg er. det hjalp veldig å få sagt takk for infoen om dissosiering. er nok nyttig kunnskap Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Begynn å spille noe jævlig avhengighetsskapende, som WoW, Guild Wars, CS eller poker (skal poker også hva stor forbokstav?). Seriøst. Det er ikke kødd. Glemmer alt annet når jeg spiller, og CS har en tendens til å fjerne hodepine hos meg. Daniel Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Begynn å spille noe jævlig avhengighetsskapende, som WoW, Guild Wars, CS eller poker (skal poker også hva stor forbokstav?). Seriøst. Det er ikke kødd. Glemmer alt annet når jeg spiller, og CS har en tendens til å fjerne hodepine hos meg. Daniel 5139392[/snapback] Jepp, da er vi 2. Men serr. med engang jeg tenkte på hva som skulle få en gutt i 15-17år opp i humør, helt klart onanering, men så kom jo selvfølgelig selvskading. Prøv og hjelp den stakkars jenta, og få henne inn på et anstalt. Prat med henne Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 11. november 2005 Forfatter Del Skrevet 11. november 2005 Prøv og hjelp den stakkars jenta, og få henne inn på et anstalt. Prat med henne 5139418[/snapback] jeg tror å få henne inn på anstalt er å gå litt langt, da hun allerede går hos psykriater for å få hjelp. hun vil jo slutte med dette selv, så jeg tviler på at det vil bli noe værre enn det alt er. cs eller world of warcraft er nok ute av bildet, da jeg gradevis har sluttet å spille pc over det siste året. men uansett takk for forslaget Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå