enola Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Er sur og gretten nu. Barnehagen min har et canon Ixus kamera som på siste turdag ble utsatt for et ufrivillig vannbad. Har ikke vært seg selv etter dette og lurer på om jeg rett og slett skal bare kjøpe et nytt kamera til meg selv og bruke på jobben. Ser at Pentax Optio WP skal visstnok være vanntett og lurer på om det er noen som har noen erfaringer med dette. Om det noen andre innspill til ulike kameraer så mottaes disse med takk. Er viktig at kameraet tåler "røff" behandling, fukt i mindre grader, og har mulighet til å ta "kjappe" bilder. 3000 kroner er foreløbig grense.... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Dette kameraet tåler mer enn tilsvarende kamera av to grunner. Det er vanntett ned til 1,5 meter, og optikken stikker ikke ut av kameraet, ikke engang når det er i bruk. Vil også tro at foringen for å gjøre det vanntett også kan ta i mot enkelte slag. Skal du ha et solid kamera som samtidig er lite og nett, kan dette anbefales. Men WP har gått ut, og det er Optio WPi som er den nye versjonen. Mulig noen har et eldre WP på lager... husker ikke hva forskjellen på disse to er, men det er ikke så mye. Skjermstørrelse kanskje? En kollega av meg har WP, og han er fornøyd med det. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Dette kameraet tåler mer enn tilsvarende kamera av to grunner. Det er vanntett ned til 1,5 meter, og optikken stikker ikke ut av kameraet, ikke engang når det er i bruk. Vil også tro at foringen for å gjøre det vanntett også kan ta i mot enkelte slag. Skal du ha et solid kamera som samtidig er lite og nett, kan dette anbefales. Men WP har gått ut, og det er Optio WPi som er den nye versjonen. Mulig noen har et eldre WP på lager... husker ikke hva forskjellen på disse to er, men det er ikke så mye. Skjermstørrelse kanskje? En kollega av meg har WP, og han er fornøyd med det. 5136568[/snapback] Forskjellen er 5 til 6 MP som er en helt unødvendig oppgradering på dette kamera. Det tar virklig gode bilder når en har lært å bruke det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Kameraet er jo kompakt og relativt stilig, og har kommet bra ut i tester. Unntaket er autofokus i dårlig lys, hvor en test sa noe sånt som "will rather not focus than focus". Dette er jo et problem for mange kamera i denne prisklassen, selv om det hjelper med hjelpelys for fokusen (som dette kamera ikke har). Jeg velger å tro at Pentax har gjort dette bedre enn gjennomsnittlig. Personlig liker jeg også å ha optisk søker i tillegg til LCD, men WP har jo en relativt stor og god skjerm. Skulle jeg kjøpt et kamera primært til uteliv/skiturer/strandturer etc ville dette vært et klart førstevalg. Tenk å kunne skylle kameraet i sjøen når man har fått sand på det på stranda! Mange måpende blikk da, gitt.... Kjøp anbefales! Ser dette på et par nettbutikker til under 2000, sikkert fordi WPi er lansert... Da er jo batteri og lader med, så det er bare å slenge på en 256 eller 512 MB SD-brikke ekstra. Lenke til kommentar
Walter Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 (endret) Jeg har optio wp. Bildekvaliteten kunne vært bedre, men jeg er bortskjemt med dslr. Kameraet ble kjøpt som nr2 kamera, og brukes til bla ekstrembruk, og pga størrelsener det med overallt, alltid. Kameraet har en masse muligheter, blandt annet en fin makro. Kameraet er virkelig vanntett, jeg har brukt det på tur i fossen, en relativt tøff test . Den største ulempen med kameraet er at det mangler beskyttelse foran linsen, siden denne ikke stikker ut på kameraet. Glasset kan dermed muligens bli oppskrapet. Mitt er ikke blitt oppskrapet. Likevel vil jeg tro kameraet er genialt i en barnehage. Dette kameraet varer sannsynligvis lengre enn noe annet kamera på markedet i dag i en barnehage. Lykke til Endret 16. november 2005 av Walter Lenke til kommentar
HP Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Veldig interessant som ekstrakamera. Hvilke nettbutikker var det som hadde dette til 2000? Jeg fant et par prisguider som sier at XD og MPX har dette til 2000, men begge disse var utsolgt.... Lenke til kommentar
Norseman1968 Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Har brukt kameraet siden det kom ut. Er mye utendørs sommertid på fisketurer. Dette kameraet har jeg brukt når det regner og i tillegg tåler det en tur under vann Her kan du sjekke noen undervannsbilder Storlaks på flue Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Jeg tok et kjapt søk før jeg skrev forrige innlegg om prisen på 2000, og fant de du nevner. Jeg gikk ikke inn for å sjekke lager, men det kan se ut som om disse hadde "lagersalg" av WP i påvente av WPi, og nå er utsolgt for WP. Kanskje det kommer gode tilbud frem mot jul? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 (endret) Litt kjapp her! Fant det på www.nomatica.com til 1692 + mva. De har også ymse pakketilbud på dette kameraet, som inkluderer frakt (se http://www.nomatica.no/photo/optiowpNO.htm ). Sjekk erfaringer med og referanser til denne butikken før du bestiller! Endret 17. november 2005 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
TempO Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Dere som har dette kameraet... Hvordan er video opptaks kvaliteten på dette kameraet? blir det grei kvalitet? Er det ett max antall sekunder per filmsnutt man kan ta?eller kan man ta film så lenge man vil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå