Gå til innhold

Ny regjering - ny tollgrense?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvsagt har de ikke klart å holde det!

Er ikke noe overasket over det heller. De rødgrønne kammeratene sette ned avgifter... :ermm: Det hører med til skjeldenhetene.

Her er unskyldningen:

En endring vil ha en stor betydning for de norske næringdrivende og et slikt forslag må uansett sendes på en bred høring, sier infomrasjonsrådgiver Frank Vatne i Finansdepartementet til Dagbladet.no i dag.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/11/10/448920.html

Lenke til kommentar

Hadde et fjernt håp om at de kanskje ville heve grensa, men kan ikke si at jeg er spesielt overrasket over at 200 kroners grensa fortsetter. Var vel bare et typisk "få et par ekstra stemmer"-løfte.

Mye snakk, men ofte lite handling i små saker som dette.

Lenke til kommentar
Hadde et fjernt håp om at de kanskje ville heve grensa, men kan ikke si at jeg er spesielt overrasket over at 200 kroners grensa fortsetter. Var vel bare et typisk "få et par ekstra stemmer"-løfte.

Mye snakk, men ofte lite handling i små saker som dette.

5132390[/snapback]

Det er faktisk en ganske stor sak, er en god del webshopper som hadde blitt stengt i norge om tollgrensa hadde blitt hevet. Hadde vært MYE mer effektivt å handle fra utlandet om de hadde hevet den, ikke det at det hefter så veldig mye å bestille varer til svenskegrensa for så å kjøre dit og hente dem.... :p

Lenke til kommentar
Her er unskyldningen:
En endring vil ha en stor betydning for de norske næringdrivende og et slikt forslag må uansett sendes på en bred høring, sier infomrasjonsrådgiver Frank Vatne i Finansdepartementet til Dagbladet.no i dag.

5132372[/snapback]

Jeg er ikke så god på politikerbjall. Vil dette si at de ikke hadde tid til å behandle saken i tide til budsjettet (slik at de kan legge det inn neste gang), eller betyr det at de plutselig er imot heving likevel? :ermm:

Lenke til kommentar

Typisk siste-liten utspill for å grafse til seg noen ekstra stemmer.

Jeg håper virkelig ingen stemte på de rødgrønne hovedsaklig på grunn av dette - i så fall er det betimelig å spørre om dere tror på julenissen også...

Ikke glem å sjekke avisene på nyåret; da skal det sensasjonelt ha blitt full barnehagedekning i hele landet ifølge SV sine løfter før valget. Selvfølgelig er det ikke mulig å få til noe sånt på få måneder, men folk lar seg jo lure.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

10 millarder i ekstra skatt. Hurra hurra for de rødgrønne kommunistene. Håper dere som stemte på de er stolte. De har tom opprettholdt Bondeviks hjemmePC forslag for å tjene ekstra kroner. De tar tom og øker formueskatten ved å bare plutselig øke verdien på boligen din med 25%..

Takk som meg byr, men jeg tror nok det blir blått om 4 år...

Lenke til kommentar

Her er det tydelig at det er endel på forumet som mangler grunnleggende kunnskap i samfunnsøkonomi (samt ordelingsregler). Renta settes opp bla. som et resultat av at det norske forbruket er for høyt og at prisene er for lave i forhold til de generelle inntekt. Det fullstendig paradoksalt å hevde at prisene burde være lave i et land hvor folket er ekstremt velstående. Det er klart jeg synes det er dumt at tollgrensa ikke heves, men langt bak i hodet er det en liten ynkelig stemme som forteller meg at dette er det eneste fornuftige med tanke på den økonomiske ustabiliteten som ser ut til å ramme vestlige land i nærmeste fremtid. Mange av uttalelsene her og i kommentarene i VG og Dagbladet er for meg bare beviser på at et eventuelt fritt demokrati ville kjørt all velferd på ræva. Renta øker ikke som en følge av ny regjering, alle visste at det var den veien det ville gå lenge før valget.

Lenke til kommentar
Renta øker ikke som en følge av ny regjering, alle visste at det var den veien det ville gå lenge før valget.
Jepp, endelig en som ikke har slukt skremselspropagandaen rått. Rente-kontrollering er et kraftig og effektiv virkemiddel for å få ned forbruk og gjeld, og som vi alle vet så har vel ikke det norske forbruket og låneopptaket gått noe ned i det siste, for å si det mildt. Å tro at den nylige renteøkningen (f.eks) er et resultat av regjeringsskiftet er naivt. Det er nok heller styringen til den forrige regjeringen som fører til renteøkningen, hvis man absolutt må skylde på "The Man". I tillegg så bør vel alle se litt på eget forbruk og låneopptak... Som man reder ligger man, er det ikke det det heter?

For å være i emnet her, så er vel heller ikke jeg overrasket over at de ikke gjennomfører noe slikt, men de som stempte AP/SV/SP KUN fordi tollgrensa kanskje skulle heves bør vel ta seg en time i politikk og ikke minst samfunnsansvar. Dette regjeringsalternativet er vel ikke perfekt, men de har gode forutsetninger og planer for Norge, og de bør få en sjanse, på lik linje med den forrige regjeringen.

PS: Jeg er IKKE medlem av AP, SV eller SP, ei heller noen andre politiske parti.

Lenke til kommentar

For det første er det ikke i realiteten noen tollgrense. Er svært få produkter det er toll på. Matvarer og klær er noen få. Grensa er en grense for fritak av avgiftsbehandling/toll, dvs alle kjøp fra utlandet under skal ikke håndteres i henhold til avgiftsregler/tollregler (unntak for noen varer, f.eks alkohol).

I realiteten er slike grenser sterkt konkurransevridende for norske butikker som leverer tilsvarende varer. Særlig dersom grensa er høy, f.eks 1000 kr (eller mer). Teoretisk vil da alle norske butikker (webshop/fysisk) ha en konkurranseulempe på 25 % - frakt.

Den korrekte løsningen hadde vært å ta bort grensa, men gjort selve avgiftsbehandlingen mer eller mindre gratis (ikke 70 - 150 kr som idag). Det hadde gitt rettferdige forhold, og korrekt konkurranse. Praktisk kan dette være utfordrende, men i et land der vi kan levere selvangivelse med mer elektronisk, burde dette la seg gjøre. Men når håndteringen skal gjøres av Posten m.fl. blir dette dyrt.

Jeg er fullt klar over at mange filmer, cd-er, spill etc ikke er å få i Norge. Og jeg kjøper faktisk en del fra utlandet. Men i motsetningen til de fleste bruker jeg å samle kjøp samt kjøpe sammen med en del venner. Det blir derfor kjøp på 4 - 6.000 kr i slengen. Da spiller ikke 100 kr i behandlingsavgift særlig rolle.

PS! Dersom du kjøper varer fra et EU-land til et annet må du betale mva. på alle kjøp. Mener det er kjøpslandet sin mva som brukes.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...