Gå til innhold

Hvilken nettleser er best?

Babyloner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+19283741

Opera og firefox er ganske like synes jeg. Jeg brukte først Firefox, men nå bruker jeg Opera. Av en eller annen grunn tror jeg vel at Opera har bedre sikkerhet pga Firefox slet litt med dårlig sikkerhet som kom frem i søkelyset tidlig i v1.. Hvis jeg ikke tar helt feil. Har derimot ikke hørt så mye om dette i Opera. Opera er forresten blitt gratis :)

Lenke til kommentar

Ikke bry deg om Lynx.

Regner med at du ønsker en nettleseser som kan vise deg webinnhold på en grafisk måte. Lynx viser ren tekst, og du vil derfor se nettsider på en ganske annen måte enn utviklerene ønsker.

Selv bruker jeg Firefox. Liker at den føles liten og lett, og kan utvides til å ha akkurat de mulighetene jeg vil ha.

Opera liker jeg også, men føler at den er mer en internettpakke enn en nettleser. Den har jo alt. Blir litt som å diskutere hva som er best av AbiWord og OpenOffice.org.

Edit: Fant en skrivefeil.

Endret av MaxTiger
Lenke til kommentar

Opera og Firefox er ganske like. Opera er mer gjenomført og har mange funsjoner f.eks. email, torrent, irc ol. Men er alikevel mindre i størrelse og bruker ikke noe mer av minnet (ram) enn firefox.

Opera er norsk, og jeg synes det er fint å kunne støtte gode norske firmaer/tjenester/programmer.

Firefox er ikke så gjenomført bra og har en del mangler. F.eks. åpnes liker som skal åpnes i et nytt vindu, i et nytt vindu og ikke i en ny tab. Vis man vil kan man riktignok endre noe i "about:config" -greia. Men dette krever litt kunskaper og linker som åpnes i pop-ups åpnes i pop-upen (og ikke i et nytt vindu/ny tap i det store vinduet) uten at man har mulighet for å gjøre vinduet større.

Og når firefox har åpnet programmer for å vise f.eks. word filer, står man igjen med et tomt vindu.

På dette området fungerer Opera mye bedre.

Men Firefox har også noen geniale ting som gjør at det likevel kan være bedre enn firefox. Bl.a. kan man skrive inn noen søkeord i adresselinjen og browseren åpner da den første siden man får opp på søkeresultatlisten på google, akkurat sånn som man kan gjøre i Internet Explorer med Google Toolbar installert. F.eks. kan skrive inn: "Universitetet i Oslo" i adresselinjen og firefox åpner da websiden til Universitetet i Oslo.

Firefox har fungerer også godt med mange programmer fra f.eks Google. F.eks. kan man få Google Toolbar til Firefox og bruke Google Desktop Search og webaccelerator.

Man kan også få veldig mange gode Extensions (plug-ins) til Firefox, f.eks. abblock (blokerer reklame) og en bedre rss feed leser + mm.

Lenke til kommentar
Men Firefox har også noen geniale ting som gjør at det likevel kan være bedre enn firefox. Bl.a. kan man skrive inn noen søkeord i adresselinjen og browseren åpner da den første siden man får opp på søkeresultatlisten på google, akkurat sånn som man kan gjøre i Internet Explorer med Google Toolbar installert. F.eks. kan skrive inn: "Universitetet i Oslo" i adresselinjen og firefox åpner da websiden til Universitetet i Oslo.

5134983[/snapback]

Prøvd å skrive 'g *søkeord*' i Opera? ;)

Se forøvrig Opera/(profile/)search.ini for å legge til egne slike søk. Selv har bruker jeg følgende 'egenproduserte' nøkkelord:

* tlf (søk etter telefonnummer eller navn på telefonkatalogen.no)

* kart (søk etter adresse på telefonkatalogen.no)

* imdb (filmsøk på imdb.com)

* ord (søk i ordboken på dokpro.uio.no)

* nynorsk (samme som over, men kun på nynorsk)

* bokmal (samme som over, men kun på bokmål)

* php (søk på php.net)

* whois (ipsøk på ripe.net)

:)

Lenke til kommentar

Personlig digger jeg Opera. Synes man er mer effektiv med Opera, hvis man liker å surfe raskt og "produktivt" med mange sider oppe. Synes Firefox er litt oppskrytt, men som sagt hver sin smak.

Bare lurte på; er det noen som har prøvd Maxthon?

Hadde vært greit å ha et annet alternativ til de sidene som Opera ikke viser perfekt, fordi jeg får nesten "fnatt" hver gang jeg må bruke Explorer.

Lenke til kommentar

5134983[/snapback]

Prøvd å skrive 'g *søkeord*' i Opera? ;)

Se forøvrig Opera/(profile/)search.ini for å legge til egne slike søk. Selv har bruker jeg følgende 'egenproduserte' nøkkelord:

* tlf (søk etter telefonnummer eller navn på telefonkatalogen.no)

* kart (søk etter adresse på telefonkatalogen.no)

* imdb (filmsøk på imdb.com)

* ord (søk i ordboken på dokpro.uio.no)

* nynorsk (samme som over, men kun på nynorsk)

* bokmal (samme som over, men kun på bokmål)

* php (søk på php.net)

* whois (ipsøk på ripe.net)

:)

5138963[/snapback]

Det er ikke det samme.

Selv foretrekker jeg firefox sitt elegante utseende og store muligheter for å få tilpasset alt slik man selv foretrekker. Dette er noe Opera mangler eller har løst på en mer tungvint måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...