Gå til innhold

Grafikk problemer på F.E.A.R, please hjelp meg

paakov

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg en ny maskin, det er:

Athlon 64 4000+

2048 MB Ram

7800 GTX

1 Tb HDD

Asus A8n sli HK

++

Jeg opplever noe som irriterer meg mye, dette er i spill, nå så spiller jeg F.E.A.R og det jeg opplever her er, helt på starten av spillet i intro når du ser fjellene så blir grafikken litt choppy eller hva jeg skal si, det blir litt stripete helt i starten. Men så i spillet så opplever jeg noe jeg også opplevde på Far Cry med min gamle maskin (atlon 64 3500+ 1024 ram,9600xt 256mb+++) og det er det at når jeg feks står mot en vegg eller avsluttningen på en vegg og beveger musa så blir det hakkete/ striptete grafikk på veggen, hva kan dette være? Det er så irriterende at det skjer, kan ikke tro det er hardware feil?

Håper dere kan hjelpe meg, bor forresten i Fredrikstad sp hvis det er noen andre guruer fra fredrikstad her så si ifra så kan dere evt komme og se selv HEHE.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er umulig å si uten at du forklarer bedre hva problemet er og hvilke innstillinger du bruker, eller du legger ved bilder. Hakking i starten kan ha å gjøre med innstillingene dine i spillet, sjøk om du tydeligvis har hardwaren i orden. Soft shadows er vel det du trenger minst. Ellers, kvalitetsforbedringen er ikke så stor utover 4xAA og 8xAF på nvidia-kort, og å kjøre på 1600x1200 med alt på high vil knele nyere spill sjøl med topp hardware. Medium textures istedet for high textures betyr mindre som lastes til minne og jobbes med, og tar ofte bort hakking. Bare noen tips, for jeg gjetter bare her.

Når det gjelder striper i grafikken, ta en titt på disse bildene og fortell oss om det er dette du opplever:

EXTREME Overclocking - Tearing, Vsync, Resolution, Common monitor problems, and more

Lenke til kommentar
Ja det er tearing jeg opplever! Det blir jo borte med vsync på men da blir fps avarege 34 og det er vel lavy selv på f.e.a.r?

5134282[/snapback]

eneste grunnen til at average blir 34 er fordi maks fps ikke blir like høy. dvs at maks fps blir det hzen står på skjermen, det blir sybkronisert. men ellers vil ike fpsen bli noe mindre....dvs min fps osv....

Endret av Blaz3r
Lenke til kommentar

jeg har vsync av og men opp lever ike de problemene der. det skal jo egentlig ikke være noe problem å kjøre med vsync av egentlig. score ? tenker du på fps i fear ? jeg får 36 i avarage på 1280x960 4 aa 16 af. alt på fult bortsett fra soft shadows. maks fps ligger på 80 fps...er nok der du merker forskjell med vsync på..hvis ikke skjermen din klarer 80hz på så høy opppløsning da.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke det med Fear, men jeg hadde samme grafikk error på FarCry, sorte striper langs vegg eller bakken til tider. Da hadde jeg overklokket skjermkortet en del. Klokket litt ned på minnet, og dermed forsvant stripene..har du overklokket noe kan det være problemet..

Lenke til kommentar
Ja det er tearing jeg opplever! Det blir jo borte med vsync på men da blir fps avarege 34 og det er vel lavy selv på f.e.a.r?

5134282[/snapback]

Ok, et par ting:

For det første er tearing noe som er mye mer fremtredende på LCD skjermer enn CRT skjermer. Lurt å vite før man kjøper skjerm. For det andre, tearing oppstår fordi du har to elementer som uavhengig av hverandre oppdaterer bildet på skjermen. Det ene er oppdateringsfrekvensen til skjermen selv, det er andre er spillet som sender frames til skjermen.

For å skjønne dette er det viktig å forstå at en skjerm egentlig aldri vil viser mer FPS enn oppdateringsfrekvensen. Jeg skal forklare dette nærmere.

Når vsync er AV er de to elementene ikke synkronisert. Dette betyr at hvis skjermen oppdaterer på 60hz og spillet sender 120 frames/sek til skjermen, så vil skjermen - i teorien - kun vise frames 1, 3, 5, 7 osv. I praksis viser skjermen flere enn annenhver frames, men derimot vises ikke alle disse framsene som fullstendig bilder. Skjermen vil istedet blande frames sammen, - og det er dette som kalles tearing. Dette er også grunnen til at tearing er tydeligst i hurtige deler av spillet, og at tearing blir verre jo høyere FPS man oppnår utover det som er skjermens oppdateringsfrekvens (som når man spiller gamle spill på nye raske kort). Forøvrig, tearing kan også forekomme når core FPS er lavere enn oppdateringsfrekvensen.

Uansett, det er altså skjermen som setter den maksimale grensen for antall oppdateringer per sekund, ikke spillet.

Når vsync er PÅ er de to elementene synkronisert. Her gjelder følgende regler:

* Hvis FPS er høyere enn oppdateringsfrekvensen så vil FPS bli justert lik oppdateringsfrekvensen (100%). Dette er det ideelle.

* Hvis FPS er mellom 50% og 100% av frekvensen så blir FPS justert til 50% av frekvensen

* Hvis FPS er mellom 33% og 50% av frekvensen så blir FPS justert til 33% av frekvensen

* Hvis FPS er mellom 25% og 33% av frekvensen så blir FPS justert til 25% av frekvensen

* Hvis FPS er mellom 20% og 25% av frekvensen så blir FPS justert til 20% av frekvensen

Disse tallene utgjør forholdene 1/1, 1/2, 1/3, 1/4, 1/5, etc:

* For en skjermoppdatering på 100hz blir FPS: 100, 50, 33, 25 og 20

* For en skjermoppdatering på 85hz blir FPS: 85, 42, 28, 21 og 17

* For en skjermoppdatering på 72hz blir FPS: 72, 36, 24, 18 og 14

* For en skjermoppdatering på 60hz blir FPS: 60, 30, 20, 15 og 12

Dette er per skjerm/oppdateringssyklus. I praksis vil ikke gjennomsnittlig FPS bli nøyaktig noen av disse tallene siden core FPS vil variere gjennom spillet og derfor havne i forskjellige grupper.

Dette betyr at når man ikke oppnår en FPS som er like høy som oppdateringsfrekvensen, så kan man kan justere frekevensen opp/ned for å få mer FPS (ev. justere spill-innstillinger). Eksempel: I et spill med core FPS på 70 til 90 vil en skjerm på 100hz, med vsync på, bare gi 50 FPS, mens nedstilt til 72hz vil skjermen gi mange 72 FPS bilder. Et annet eksempel, med en core FPS på rundt 50 vil en skjerm innstilt på 60hz, med vsync på, gi 30 FPS, men ved å sette skjermen til 85hz så øker FPS til 42. Bruker man tripplebuffring kan man øke FPS ytterligere.

Et par tips til slutt:

* Når vsync er påslått lønner det seg å slå på tripplebuffring. Det kan gi 20%-40% mer FPS slik at man nærmer seg core FPS igjen. Tripplebuffring har ingen effekt med vsync avslått.

* Med grafikkdrivere som er WHQL sertifisert av Microsoft så går det, så vidt jeg vet, ikke an å spille uten vsync i DirectX spill.

* For øyet er det bedre å ha noenlunde lik FPS enn en FPS som hopper mye opp og ned. Høyest mulig FPS er altså ikke nødvendigvis det beste.

For å oppsummere: Med mindre FPS er lav så lønner det seg som regel å bruke vsync, spesielt om man plages med tearing. Om FPS er gjennomsnittlig høyere enn oppdateringsfrekvensen så bør man alltid bruke vsync fordi den ekstra FPSen kun vil bidra til å forringe billedkvaliteten.

Edit: nyfix etter link hit

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...