Moskus Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Hei! Jeg har en XML-fil som blir gjevnlig oppdatert. Den er på formen: <tabell> <deltaker> <navn>navn 1</navn> <poeng>100</poeng> </deltaker> <deltaker> <navn>navn 2</navn> <poeng>200</poeng> </deltaker> <deltaker> <navn>navn 3</navn> <poeng>150</poeng> </deltaker> </tabell> ... og jeg kan ikke endre filen (legge til stylesheet eller lignende) så all behandling for presentasjon må gjøres online. Jeg vil sortere etter <poeng>, og deretter formatere teksten slik jeg vil ha den. Det jeg vil ha ut er en liste á la dette: Navn 2 - 200 poeng Navn 3 - 150 poeng Navn 1 - 100 poeng Hva må gjøres for å oppnå dette? Jeg har ikke peiling på PHP eller lignende... På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 <?php $xml_file = "fila.xml"; // <- Der putter du inn linken til fila $xml = simplexml_load_file("$xml_file"); foreach ($xml->deltaker as $deltaker) { $xml_array[$deltaker->navn] = $deltaker->poeng; } asort($xml_array); foreach ($xml_array as $navn as $poeng) { echo "$navn - $poeng<br />\r\n"; } ?> Denne skal virke, men da må du ha støtte for PHP5 Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 bør vel kunne bruke xsl(eller hva det nå enn heter) for å oppnå dette. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Han kan ikke endre fila... Men han kan kanskje greie det ved å inkludere fila og mekke litt Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 Judofyr, det virket som en god plan, men jeg fikk følgende feilmelding: Fatal error: Call to undefined function: simplexml_load_file() Godt mulig jeg ikke har PHP5... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Egentlig var det to feil. Dette var den heller ikke glad i: foreach ($xml_array as $navn as $poeng) Fjernet "as $poeng" og fikk da Fatal error: Call to undefined function: simplexml_load_file() Endret 7. november 2005 av moskus Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Kva med å berre inkludere fila i ei anna fil, som kun inneheld XML-deklarasjonane? <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <?xml-stylesheet href="stilark.xsl" type="text/xsl"?> <?php include('fil.xml'); ?> http://dev.misinterpreted.org/etc/xml/XSLT...e/deltakere.xml Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Det hørtes også i utgangspunktet genialt ut, men: XML Parsing Error: no element foundLocation: test6.xml Line Number 3, Column 31:<?php include("score.xml"); ?> Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Du må i såfall ha filendelsen .php, og heller legge til <?php header("Content-type: application/xml; charset=UTF-8"); ?> i toppen av fila. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Bruk denne du: <?php $xml_file = "fila.xml"; // <- Der putter du inn linken til fila $xml = simplexml_load_file("$xml_file"); foreach ($xml->deltaker as $deltaker) { $xml_array[$deltaker->navn] = $deltaker->poeng; } asort($xml_array); foreach ($xml_array as $navn => $poeng) { echo "$navn - $poeng<br />\r\n"; } ?> Var en liten feil, der... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Takker for rettingen, men jeg får fremdeles denne feilen: "Fatal error: Call to undefined function: simplexml_load_file()" Serveren støtter tydeligvis ikke PHP5... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Du må i såfall ha filendelsen .php, og heller legge til <?php header("Content-type: application/xml; charset=UTF-8"); ?> i toppen av fila. 5117749[/snapback] Takk for nok et innspill, men nei... Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Du har vel muligheita til å lese fila? Da skal det ikkje være noko problem. Alternativt kan du bruke file_get_contents() Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 Ja, har mulighet for det. Men jeg det er tydeligvis ikke sjangs å få dette til å fungere... Har også prøvd å finne noen PHP4 XML-parsere, men jeg får dem ikke til å fungere (godt mulig fordi jeg er fullstendig grønn i PHP). Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 ...og DER fungerte det! Lurer du på hvordan, så trykk her. Løsningen var en kombinasjon av Judofyr og Axentrix. Takker alle for mulige løsninger! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå