>Jonas< Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 (endret) Har en kamerat som er så påståelig på at motorolje og gir olje er det samma. Og at folka på Ride og alle andre steder som anbefaler deg ei flaske med helsyntetisk to-takts motorolje ikke har peiling. Jeg kjører Derbi SM X-race med Motorex Cross Power helsyntetisk 2-takts motorolje, som ska væra noe av det beste og blir anbefalt mange steder. Han kameraten sier at detta er noe jeg ikke skal bruke, for motorolja helles rett i blokka, og det er det samma som girolje. Så motoren min vil skjære seg snart da ifølge han.. Selv har han ikke skifta olja i blokka som sku vært gjort for over 150 mil siden.. Men detta gjør visst ikke noe ifølge han.... Kan noen hjelpe meg med å bevise at han tar feil?!? Endret 4. november 2005 av >Jonas< Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Jeg kjørte på helsyntetisk olje 1100 mil på min Derbi, og jeg gjorde ikke annet enn å få bytta en simring i vannpumpa, men den var gåen når jeg fikk den... Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 4. november 2005 Forfatter Del Skrevet 4. november 2005 Ja, og da kan du vel kanskje forklare kameraten min at han tar feil?! Når det står helsyntetisk 2-takts motorolje på flaska. I tillegg til at det står bakpå at den enten blandes rett i bensinen, eller i separat oljetank, så er det vel helt klart..? Men ikke for han tydeligvis..?! Han mener fremdeles at det er det samma som girolje, og at det skal helles i blokka... Lenke til kommentar
christer-R Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Har en kamerat som er så påståelig på at motorolje og gir olje er det samma. 5104613[/snapback] Han har rett. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 5. november 2005 Forfatter Del Skrevet 5. november 2005 Har en kamerat som er så påståelig på at motorolje og gir olje er det samma. 5104613[/snapback] Han har rett. 5107492[/snapback] Han har jo ikke det! Det står jo til og med bak på flaskene med motorolje at olja enten helles i separat oljetank, eller blandes direkte i bensinen.. Bare sjekk her så kan du se at det er to forskjellige ting! http://www.mx-treff.com/catalog/images/cross2T.jpg http://www.motoxtreme.co.uk/catalog/produc...821200b06d101bb http://www.motorace.com/miva/merchant.mv?S...ct_Code=12-0075 http://www.castrol.com/castrol/multiplepro...ntentId=6030542 Jeg kjører på da Motorex da, den i noen av linkene ovenfor, som han mener skal rett i blokka og er det samma som girolje.. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Snakker vi om to-taktsolje som blandes med bensin eller olje man skal ha i motoren ? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 5. november 2005 Forfatter Del Skrevet 5. november 2005 To-takts motorolje som skal blandes i bensina. Noe han sier er det samma som girolje som fylles på rett i blokka.. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 To-takts motorolje som skal blandes i bensina. Noe han sier er det samma som girolje som fylles på rett i blokka.. 5107695[/snapback] Det blir helt feil, oljen som man blander med bensin skal IKKE brukes i motoren... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Det er snakk om to helt forskjellige tykkelser på olja da den ene skal smøre ting gang på gang (motorolje, som er tykkere) enn den som skal blande seg med bensinen.. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 Ja! To-takst fullsyntetisk motorolje skal blandees med bensinen. Og det er ikke det samma som girolje og skal rett i blokka. Han mener fremdeles at det er en annen olje som skal blandes med bensina.. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Ja! To-takst fullsyntetisk motorolje skal blandees med bensinen. Og det er ikke det samma som girolje og skal rett i blokka. Han mener fremdeles at det er en annen olje som skal blandes med bensina.. 5114646[/snapback] Blandingsoljen for bensin er ikke den samme som man bruker i motoren, motoroljen i selve motoren er helt noe annet og i flere tilfeller smørjer den også girene.... Lenke til kommentar
christer-R Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 MOTORolje er noe helt annet enn 2-t olje.. Det jeg mente, var at motorolje (ikke 2-takts olje) og girolje er det samme.. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Tror noen blander sammen begrepene litt her... 2-takts olje: Blandes i bensinen til 2-takts motorer, den er for tynn til å kunne smøre motor/girkasse. Motorolje: Fylles på motorblokka og smører girkasse på 2-takter, motor og girkasse på 4-takter. Typisk viskositet er SAE 10-40W Girolje: Olje tilpasset større girkasser som f.eks girhus til utenbordsmotorer og utenbordsdrev til båt og eldre girkasser til bil/båt/lastebil. Typisk viskositet er SAE 80-90W. Motorolje og girolje er IKKE det samme, de har veldig forskjellige egenskaper, men det er riktig at ingen av dem skal i bensinen. For 2-takts motorer uten oljepumpe kan girolje benyttes i stedet for motorolje. Det avgjørende er om clutchen liker det, ikke alle gjør det og den kan lett henge litt når den er kald. En 4-takter vil "dø" rimelig kjapt hvis man bruker for tykk olje. Endret 7. november 2005 av MailMan13 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Hvis ingen av dem skal i bensina, kan du da forklare dette her?? http://www.castrol.com/castrol/multiplepro...ntentId=6030542 Eller dette som er den olja jeg kjører med? Legg merke til hva som står på flaska! http://www.motoxtreme.co.uk/catalog/produc...821200b06d101bb Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Hvis ingen av dem skal i bensina, kan du da forklare dette her??http://www.castrol.com/castrol/multiplepro...ntentId=6030542 Eller dette som er den olja jeg kjører med? Legg merke til hva som står på flaska! http://www.motoxtreme.co.uk/catalog/produc...821200b06d101bb 5119688[/snapback] Tror jonas bør roe seg litt. Kompisen din har nok rett i den forstand at han bruker vanlig 4-takts 10-40 motorolje i girkassa. Denne oljen går lenger enn langt på 2-taktere da den kun har som oppgave å smøre gir og clutch. eneste forurensingskilde å sankke om er klutchen. Den oljen du har i separat oljetank eller heller i bensinen er noe helt annet og MÅ vare 2T olje og bør nok være av god syntet-kvalitet. Her er det heller ikke tilfeldig hva man bruker. Enkelte racing oljer kan kun blandes i bensin og ikke brukes på separat tank da den er alt for seig ublandet. Hva som er motor-olje her blir bare flisespikkeri. På alt av MC-motorer utatt HD er girkasse en del av motoren, integrert i motorblokka og den bruker typisk vanlig 4T motorolje. Bruker du 2T olje i girkassa er du på viddene og bruker feil olje på feil sted, uten at det gir øyeblikkelig havari men regn med clutch problemer. Bruker han 4T olje i separat tank eller i bensinen går ikke motoren lenger. Så enkelt er det. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 9. november 2005 Forfatter Del Skrevet 9. november 2005 Hvis ingen av dem skal i bensina, kan du da forklare dette her??http://www.castrol.com/castrol/multiplepro...ntentId=6030542 Eller dette som er den olja jeg kjører med? Legg merke til hva som står på flaska! http://www.motoxtreme.co.uk/catalog/produc...821200b06d101bb 5119688[/snapback] Tror jonas bør roe seg litt. Kompisen din har nok rett i den forstand at han bruker vanlig 4-takts 10-40 motorolje i girkassa. Denne oljen går lenger enn langt på 2-taktere da den kun har som oppgave å smøre gir og clutch. eneste forurensingskilde å sankke om er klutchen. Den oljen du har i separat oljetank eller heller i bensinen er noe helt annet og MÅ vare 2T olje og bør nok være av god syntet-kvalitet. Her er det heller ikke tilfeldig hva man bruker. Enkelte racing oljer kan kun blandes i bensin og ikke brukes på separat tank da den er alt for seig ublandet. Hva som er motor-olje her blir bare flisespikkeri. På alt av MC-motorer utatt HD er girkasse en del av motoren, integrert i motorblokka og den bruker typisk vanlig 4T motorolje. Bruker du 2T olje i girkassa er du på viddene og bruker feil olje på feil sted, uten at det gir øyeblikkelig havari men regn med clutch problemer. Bruker han 4T olje i separat tank eller i bensinen går ikke motoren lenger. Så enkelt er det. 5126029[/snapback] Det han sier er at 2-takt fullsyntetisk motorolje skal rett i blokka, og er det samma som girolje. Det står jo til og med bakpå alle flasker at den fylles i separat oljetank, eller direkte i bensinen. Veit jo hva girolje er. Det beyttes stort sett uansett på service (hvis man har nyere mopeder da), så det er noe man vanligvis ikke behøver å tenke så mye på.. Men han sier at min 2-takts, fullsyntetiske motorolje ikke skal blandes i bensinen, men at den skal i blokka... Så han tar feil!! Hvilken olje bruker du til å blande med binsinen da? Lenke til kommentar
xB^ Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Er jo en grei indikasjon at det sier "2takts" og da.. da vet du at den skal i bensinen siden det har med forbrenninga å gjøre.. Lenke til kommentar
ove2 Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 God motoroje til bil er tingen på motoren, girolje er en dårlig olje Bruker en spesiell olje til mc som har clutch gående i motorolja på min. Lenke til kommentar
scoot Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) På tide å få et par ting klart her. Motorolje til 4 takt, og motor/gir olje til 2takt er forskjellige pga: 4 takt så smører motorolje også stempel og sylinder, inkludert gir osv. På 2takt sirkulerer olja kun i girkassa og på clutchen. Det går fint å bruke 4takts motorolje på girkassa til en totakter, bare sørg for at den er BEREGNA på VÅTCLUTCH!! Skal du ha det 100% rett kjører du på totakts girolje 75w90, som er det mest populære. MEN 75w90 tilsvarer omtrent lik tykkelse som vanlig 10w40 motorolje Og girolje, får du kjøpt på din lokale MC-forhandler. Om du da får en som heter 75w90, eller 10w40 spiller ingen rolle, bare forsikre deg om at det er en olje beregnet på våtclutch! MailMan13: Spiller ingen rolle om den har oljepumpe eller ikke da, du kan bruke girolje uansett. Oljepumpa pumper jo bare riktig mengde 2takts olje til forgasseren. Endret 8. juli 2007 av scoot Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Og girolje, får du kjøpt på din lokale MC-forhandler. Om du da får en som heter 75w90, eller 10w40 spiller ingen rolle, bare forsikre deg om at det er en olje beregnet på våtclutch! MailMan13: Spiller ingen rolle om den har oljepumpe eller ikke da, du kan bruke girolje uansett. Oljepumpa pumper jo bare riktig mengde 2takts olje til forgasseren. 9027858[/snapback] Hvis du leser inlegget mitt en gang til ser du kanskje at formuleringen "totaktsmotorer uten oljepumpe" viser til at totaktsmotorer ikke har pumpe av typen som pumper olje fra sumpen opp i toppen på en firtaktsmotor, uansett om dem har pumpe i forbindelse med totaktsolja eller ikke. Fyller man 75w90 på en motor som har det blir det en snarlig og smertefull død for den. Endret 8. juli 2007 av MailMan13 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå