Gå til innhold

Valgets kvaler lommekamera.

Anbefalte innlegg

Ønsker et hendig lommekamera og har tenkt på Casio Exilim Z750 som har fått bra test i Akam.Men den hadde for dårlig oppløsning på skjermen.

Det ser ut for meg som Pentax Optio S6 har det meste og spesifikasjonene ser veldig bra ut. Dette kameraet har jeg ikke funnet noen test på.

Ricoh Caplio R3 er jo overlegen på alle data, men hva med bildekvaliteten?Det har blitt stillt tvil om denne og tester fra utlandet ser jo ikke helt bra ut.

Vanskelig å finne met kamera som er bra på alt.

Etterlyser synspunkter,erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det noe som ikke stemmer:"Pentax S6 er omtalt av Akam`s Jens Hansen som roser skjermen opp i skyene.Den har forøvrig 232000 piksler. Panasonic FX9 har, såvidt jeg kan se 207000 piksler.Kameraet har forøvrig fine data og slår Panasonocen på endel punkter, men jeg savner altså data på bildekvaliteten, da jeg ikke har funnet noen tester.

Lenke til kommentar
Her er det noe som ikke stemmer:"Pentax S6 er omtalt av Akam`s Jens Hansen som roser skjermen opp i skyene.Den har forøvrig 232000 piksler. Panasonic FX9 har, såvidt jeg kan se 207000 piksler.Kameraet har forøvrig fine data og slår Panasonocen på endel punkter, men jeg savner altså data på bildekvaliteten, da jeg ikke har funnet noen tester.

5107460[/snapback]

Hva er det som ikke stemmer?

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke når du sier at(sitat):"Diger skjerm med mye større oppløsning enn Casioen"

Pentax S6 har sammeskjermstørrelse og større oppløsning enn Panasonic FX9.

Har førøvrig funnet en test av S6 i det svenske Digital Foto nr.10.05.

Kameraet får en masse skryt, men oppnår ikke toppkarakter på bildekvalitet (den henger vel høyt)

Lenke til kommentar

Der er da IKKE noget i det Afseth skriver der ikke stemmer.... :hmm:

Panasonic FX9 har langt bedre opløsning på skærmen end Casio Z750 - Afseth nævner jo slet ikke Pentax-kameraets skærm-opløsning....

Lidt info om Ricoh R3: Opløsningen her er kun 114.000 pixels på en 2,5" skærm.

OT: Jeg har i øvrigt svært ved at være begejstret over en opløsning på over 200.000 pixels på en 2,5" skærm, når mit efterhånden "gamle" Nikon 3700 har en 1,5" skærm med en opløsning på 134.000 pixels - jeg mener at man på kameraer idag må kunne forvente langt over 350.000 pixels på en 2,5" skærm

Lenke til kommentar
Det dreier seg om Pentax Optio S6 sammenlignet med Panasonic Lumix FX9.Se tilbake!

Hvilket komaktkamera med 2,5" skjerm har over 350000piksler?

5109076[/snapback]

Du læser åbenbart overhovedet ikke hvad hverken jeg eller Afseth skriver!

Jeg ved godt hvilke kameraer du har kig på, men jeg gør bare opmærksom på at: 1) Afseth IKKE har skrevet noget om at Panasonic FX9 har bedre skærmopløsning end Pentax S6.

2) Jeg skriver ikke at der findes et kamera med så høj skærmopløsning; udelukkende at jeg forventer det i de kameraer man kan købe i dag.

Lenke til kommentar
mit efterhånden "gamle" Nikon 3700 har en 1,5" skærm med en opløsning på 134.000 pixels
Det vile jeg sagt var en ganske bra oppløsning på et "gammelt" kamera. Mitt "gamle" kamera har bare 64 000 pixler på en 1.6" skjerm... det er dårlig skjerm skal jeg si dere. Dagens skjermer skulle hatt HD teknologi :p Endret av Corn Flakes
Lenke til kommentar
Det dreier seg om Pentax Optio S6 sammenlignet med Panasonic Lumix FX9.Se tilbake!

Hvilket komaktkamera med 2,5" skjerm har over 350000piksler?

5109076[/snapback]

Nå må du lese det du selv har skrevet, og det jeg har skrevet.

Sitat fra ditt første innlegg:

Ønsker et hendig lommekamera og har tenkt på Casio Exilim Z750 som har fått bra test i Akam.Men den hadde for dårlig oppløsning på skjermen.

Og nettopp derfor anbefaler jeg Panasonic FX-9 fordi den har bedre oppløsning enn Z750. Jeg har da ikke sagt ett eneste lite ord om skjermoppløsningen på Pentax Optio S6.

Lenke til kommentar

Beklager Afseth !

Jeg misforsto ditt svar der du sammenligner Casio

med Panasonic. Jeg hadde hengt meg opp i Pentaxen som jeg også nevnte i mitt første innlegg nettopp fordi denne har en bra skjermoppkøsning.

Mitt valg dreier seg i allefall nå om Pentax Optio S6, Panasonic Lum.DMC-FX9. Evt. vente på Ricoh Cap R3.

Solgte mitt Canon A95 fordi jeg ikke kunne se skjermen i solskinn.

Endret av odal
Lenke til kommentar

Jeg vil men at en del egenskaber tæller for Ricoh R3:

- Det har 7,1 x zoom

- Det er ubetinget det hurtigste kamera i klassen

- Det har 28mm vidvinkel

I denne sammenligning vil opløsningen på skærmen ikke være den afgørende faktor for mig, medmindre alle ens alternativer har nogenlunde samme egenskaber i øvrigt.

Venter også med spændning på et review af Ricoh R3.... :dribble:

Fandt et mindre seriøst review her:

Ricoh R3

Vil dog gerne se en test på en mere seriøs side inden jeg bestemmer mig til hvad jeg synes om kameraet...

Lenke til kommentar

Spennende med Ricoh R3.Det har vært endel vekslende uttalelser om dette kameraet (R2)

Når det gjelder Pentax S6 så har denne følgefokus.

Panasonicen har jo optisk stabilisator.

Vanskelig valg da begge disse tingene er viktige,

Når kommer det et kamera som har alt?

Ser at Afseth stadig anbefaler Nicon 7500/7900.Er Nicon optikken så mye bedre enn Pentax at det blir avgjørende for valget?

Når jeg sammenligner Nicon Colpix 7900 med Pentax Optio S6 ser jeg at Pentaxen har:"Større skjerm med bedre oppløsning,samt følgefokus" Hvis Nicon

gir bedre bilder kan jo det alikevel bli avgjørende for valget.Akams test av Nicon 7900 synes jeg ikke er udelt positiv.Pentax S6 er jo ikke testet i Akam enda.

Endret av odal
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
...

Ser at Afseth stadig anbefaler Nicon 7500/7900.Er Nicon optikken så mye bedre enn Pentax at det blir avgjørende for valget?

...

Pentax S6 er jo ikke testet i Akam enda.

5111893[/snapback]

Har selv hatt Pentax Optio S4i og S6 er under veis. Det jeg har opplevd (og lest av tester) er at Pentax mangler litt når det gjelder bildekvalitet. Sammenlignet noen bilder med en kollegas Cannon IXUS 700 - og bildene hans var mye skarpere (ikke pixel-skarphet, men skarpere tegnet -> bedre fokusert/optisk oppløsning). hadde også mye støy på bilder tatt i dårlig belysning.

Visste også om dette da jeg kjøpte S4i, men for meg med små barn er det viktigere med et kamera som er lite nok til å være med over alt, og raskt nok når det gjelder. Heller OK kvalitet på bildene jeg tar enn toppkvalitet på bilder jeg aldri tok.

Afseths forslag bør ikke kimses av uten at du har sammenlignet kameraene. FotoVideo i Møllergata (Oslo) har begge kameraene inne - så kan du selv teste.

Selv tror jeg Nikon vinner på bildekvalitet.

www.cyberphoto.se har noen bilder samt et lite review av kameraet.

Hastighet

Kameran startar på drygt 1s och tar drygt 2s mellan bilder.

Film

Kameran kan filma i 640x480 pixel med 30 b/s så länge minneskortet räcker om du har ett snabbt minneskort. Kvaliteten är riktigt bra, inte så långt ifrån en vanlig videokamera som man kan tro. Den filmar i MPEG-4 DivX och i AVI filformat. S6 har digital bildstabilisering vid filmning.

Motivprogram

S6 har ett antal motivprogram inbyggt: Grönt läge, vilket är ett så kallat "idiotläge", Program, Nattscen, Rörlig bild (filmsekvens), Ljudinspelning, Panorering, Landskap, Blommor, Porträtt, Strand&Snö, Stearinljus (ISO 800), Text, Mat, Soft, Husdjur och Ramkomposition.

Byggkvalitet

Känns riktigt bra trots sin ringa storlek. Den har metallkåpor. Bildskärmen är värd att nämnas. Förutom en fin storlek på hela 2,5" så är den mycket tydlig och högupplöst (232000 pixel). Skärmen är bland det bästa vi sett på en kompaktkamera och är helt klart toppklass. Batteriet ska räcka ca 130 bilder på en laddning.

Slutsats

S6 får betyget: Storlek i miniklass, bildresultat är medelklass medan byggkvalitet samt bildskärm får toppklass.

Lenke til kommentar
Har selv hatt Pentax Optio S4i og S6 er under veis. Det jeg har opplevd (og lest av tester) er at Pentax mangler litt når det gjelder bildekvalitet. Sammenlignet noen bilder med en kollegas Cannon IXUS 700 - og bildene hans var mye skarpere (ikke pixel-skarphet, men skarpere tegnet -> bedre fokusert/optisk oppløsning).

5185935[/snapback]

Et kamera som de små Optio kameraene til Pentax, er laget for å være minst mulig. Da blir optikk og bildebrikke skadelidende, noe som fører til dårligere skarphet. Men en annen ting med Pentax er at det er lite falsk oppskarping på bildene, slik at de minste detaljer bevares bedre enn på f.eks Ixus 700. Brukeren står derfor mer fritt til selv å velge grad av oppskarping på bildene fra Optio S6, og du kan nok oppleve en forbedring i skarphet om du prøver ut dette.

Rett ut fra kameraet vil imidlertid bildene fra Ixus-serien se skarpere ut.

Lenke til kommentar
Et kamera som de små Optio kameraene til Pentax, er laget for å være minst mulig. Da blir optikk og bildebrikke skadelidende, noe som fører til dårligere skarphet. Men en annen ting med Pentax er at det er lite falsk oppskarping på bildene, slik at de minste detaljer bevares bedre enn på f.eks Ixus 700. Brukeren står derfor mer fritt til selv å velge grad av oppskarping på bildene fra Optio S6, og du kan nok oppleve en forbedring i skarphet om du prøver ut dette.

Rett ut fra kameraet vil imidlertid bildene fra Ixus-serien se skarpere ut.

5186704[/snapback]

Du har rett, men vi testet også med en A3 utskrift - og detaljoppløsningen var bedre på IXUSen enn jeg kunne "skru" meg til. Objektivet mitt tegner desuten uskarpt på høyre side/hjørne.

"Rene" bilder var faktisk en av grunnene til at jeg valgte Pentax fremfor Casio Exilim - testet det og syntes bildene ble skadet av støyfjerning og oppskarping.

De bildene jeg ønsker å ta vare på får en runde med justering av farger,kontrast og evt. litt retusjering - så da foretrekker jeg et "rent" bilde.

Det er ikke meningen å spore av her - men posten(e) begrunner mitt valg av minikamera og de kriterier jeg har satt. Du (odal) har selvsagt dine egne kriterier - men håper jeg har bidratt med noe nyttig :whistle:

Endret av Freeload
Lenke til kommentar

Må si meg enig i AFSETH sin vurdering av Panasonic FX9.

Jeg vurderer et lommekamera i tillegg til mitt Panasonic FZ30 (som er et glimrende kamera)

Ricoh R3, Panasonic FX9 og FujifilmZ1 er stort sett like store, men det er bl,annet forskjell på rekkevidde av blits, noe som man har stort behov for ved innendørs bilder.

se link.. (http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=fuji_finepixz1%2Cricoh_caplior3%2Cpanasonic_dmcfx9&show=all)

Bruk drevview.com og sjekk ut sammenligningen med lommekamera

Panasonic får også mye positiv omtale fra innleggene, noe jeg ikke synes Ricoh har fått. (kun ett innlegg så langt)

Så, min konklusjon så langt er at Panasonic FX9 har bedre kvaliteter og fler muligheter som kamera enn Ricoh R3. Fujifilm Z1 kommer som nummer to.

Glem lang zoom på ett lommekamera. Jeg skjønner ikke hensikt med zoom over 3, da optikken ikke harmonerer med slike bilder på lommekamera. Se heller på oppløsning display, blits-styrke, og ikke minst støy-problematikken.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...