Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Flere internet linjer i en router.

Anbefalte innlegg

vi skal holde lan og lurer på om det er muligå kjøre flere 10mbits fiber linjer inn i en linux box (?) må jeg ha mange nettverks kort i da? eller evt finnes det router med flere WAN inganger på?.... mulig vi får sponsa linjer + vi har selv der vi skal være.. :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må da ha flere nettverkskort ja. Men, jeg stiller meg tvilende til at dere får ren fiber, jeg ville tro at det var en slags endeterminering før dere som sluttbrukere får tilgang. Slik at dere får tilgang på vanlig ethernet kabling. Hvis du skal bruke windows maskin til å dele internett med, kan du bruke ett program som heter MidPoint for å drive med loadbalancing på linjene du har. Det finnes routere der ute med 2-4 WAN innganger til en grei pris, loadbalancing delen på disse er nok ikke helt i toppsjiktet, men burde gi grei nok ytelse.

Jeg regner med at det finnes tilsvarende muligheter i Linux(sikkert bedre implementert og), så hvis du tar deg ett søk på load balancing så burde du finne ganske mye morsom informasjon.

Lenke til kommentar

Bor du i Stavanger omegn?

Uansett, jeg leita opp endel informasjon.

https://lists.netfilter.org/pipermail/netfi...ust/055203.html

http://linux-ip.net/html/adv-multi-internet.html

http://www.geocities.com/mctiew/ffw/dual.htm

Og lyse fiber er bare fiber frem til sentralen som kobles opp i hvert hjem.

Men for denne løsningen kreves ett nettverkskort for hver linje + ett nettverkskort til LAN.

Lenke til kommentar

bor i rogaland ja.. nermere sakt hellvik.. nær egersund ( eigersund kommune)

du vet ikke om noen som, har samme problemet?... orker ikke lese engelsk nå..

hardware forum post eller noe?.. evt hadde noen hatt gidda å forklare det lett..

har folk som klarer sette det opp på linux.. men må ha det forklart hva som må til av utstyr og program osv..

serveren vi har nå er en p2 233MHZ eller noe.. den har 2 nettverkskort og kjører linux..

Endret av shity
Lenke til kommentar

En ting jeg tenkte på.. vil det funke med 2 servere?

en som deler internet til crew og en som deler til deltakere..

da tenker jeg at server 1 deler ut ip x.x.x.1-20

og server 20 deler ut ip x.x.x.21-254

eller noe sånn.. vill vi kunne spille sammen osv?

Lenke til kommentar

Lengde fra sentralen har vel egentlig ganske lite å si, problemet for dere er å finne ut om lyse har blåst nok fiber til at dere får tilgang på flere enn 1 linje. Mene, 50-150stk. Burde ikke være noe stort problem med "bare" 10mbit. Er jo tross alt ikke for å sitte på internett man går på LAN. Men forsåvidt, nå som WoW er så inn, så er det vel kanskje en fordel og ha litt fart på internett linjene. Men jeg regner med hvis dere er i dialog med lyse om sponsing, så burde det ikke være noe problem for dem å sette opp hastigheten for en helg + kanskje en hel ip range, slik at dere ikke trenger å tenke på routing, men kan bare plugge rett fra veggen til en av switchene.

EDIT: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=360563&hl=

Er en tråd hvor jeg og noen andre diskuterte litt load balancing/bonding av linjer.

Ellers, hardwaren i den serveren deres var ikke akkurat noe å hoppe i taket over.

Hva gjør dere med arrangering av game compoer osv?

Problemstillingen din med å sette opp ett nettverk for crew og ett for deltagerene er ikke noe stort problem i seg selv. Du kan forsåvidt gjøre det på 2 forskjellige måter.

Jeg nevner kun den ene, fordi det er den jeg mener ville fungere best.

Du setter en maskin mellom Crew og deltagere, denne deler ut iper i rangen 10.0.1.1-10.0.1.254 til crew og 10.0.0.1-10.0.0.254 til deltagere. For deretter og route trafikk frem å tilbake mellom de forskjellige delene av nettet. Problemet her er jo at det blir mye trafikk som skal frem å tilbake, så i utgangspunktet er jo dette en dårlig ide, hvis dere ønsker å ha så høy ytelse som mulig mot resten av nettverket.

Ellers er det sikkert noen som har noen bedre løsninger for å dele dere inn i 2 tenkte nett uten at det nødvendigvis blir 2 fysisk adskilte nett.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Jepp.. iprange hadde vært digg :D men tingen er at vi må ha lit kontrol på det da... hva internet blir brukt til osv.. derfor vi kjører gjennom server.. men hvis vi får oss superlinje så er det vell ikke no stort problem

Lenke til kommentar

2 delt nett er uaktuelt.. også det andre du sa.. vi får prøve oss med en stor linje inn i server eller rett og slet flere små.. wow er et must.. vi har bedre game compos servere ja. har bare afsett en 300mhz som gateway.. og den gjør jobben sin.. utmerket :p

Lenke til kommentar

Dette er fullt mulig, og du trenger kun ett nettverks-kort i Linux-boksen. Du kan få routere/svitsjer med så mange fibermoduler du vil.

Om du bare har en svitsj med fibermoduler må du få Linux-boksen til å snakke routing-protokollen (BGP/OSPF/whatever), dette kan gjøres med Quagga (http://www.quagga.net/).

I stedet for å ha en dedikert linje til crew/andre er det en bedre ide å sette opp VLAN for de forskjellige nettene og fordele båndbredde med QoS.

Anbefaler at du huker tak i en lokal nerd som kan litt om disse tingene, ellers kommer du aldri noen vei :)

Endret av arokh
Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om å bruke løsninger i Lyse sitt Triple Play-utvalg, så vil du ikke kunne bundle flere linjer, da de kun trekker ett fiberpar til hver lokasjon.

Dermed er det bare snakk om å få justert den aktuelle linjen opp til 50mbit i den perioden LANet skal være.

Jeg har ikke så mye informasjon om kapasiteten på hjemmesentralene Lyse bruker, men det kan godt hende at det kan lønne seg å få tak i en router med fibermodul direkte opp mot fiberen som kommer inn til huset dere skal være i.

Hvis dere planlegger å bruke en PC som router så vil det uansett lønne seg å bruke Linux eller BSD, da dette yter svært mye bedre enn en Windowsløsning i nettsammenheng.

-KJ

Lenke til kommentar

Står ingenting spesifikt så langt jeg kan se. Skjønner ikke helt hvorfor det ikke skal segmenteres, det er jo åpenbart det han vil. Mye enklere å sette opp QoS da. Samt du kan be dhcpd dele ut forskjellig addresser på hvert segment, så slipper du at noen må sette manuelt.

Lenke til kommentar

Slik jeg leser posten så ønsker han 2 ting.

1. loadbalancing av opptil flere linjer

2. Inndeling av nettverk slik at Crew har sitt nettverk og deltagere har sitt nettverk, men de 2 nettverkene skal alikevel kunne snakke sammen. Om det er noe poeng å segmentere opp nettverket er jeg litt i tvil om, eller om det finnes noen annen måte å sikre at crew får de ip'ene de vil ha, selvfølgelig kan dem sitte og taste inn ipen manuelt og så bare ekskludere de ipene fra dhcpd serveren.

Det er nå slik jeg leser posten, hvilken løsning som er best er jeg egentlig litt usikker på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...