Gå til innhold

Pedro80

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger litt hjelp her. Jeg er It-(u)ansvarlig for et lite advokatfirma og har i den forbindelsen noen spørsmål ang. routing:

Firmaet har nå to ISP'er, hvorav kun den ene i øyeblikket blir brukt. Nettverks-konfigurasjonen er som følger:

|ISP1|--|Router1|--|Switch|--|Server|--|Router2|--|ISP2|

Router1 nettverket har adressene 192.168.2.x med gateway/router på 192.168.2.1

Router2 nettverket har adressene 192.168.0.x med gateway/router på 192.168.0.254

Klientene er her koblet til switchen. Router1 tar seg av dhcp, brannmur og fungerer som gateway for klientene. På serveren (som er en Xp-maskin av en eller annen grunn) er det innstallert et program kallt "iNet Shaper" dette programmet brukes for å sette opp routing og NAT på servern. Det er ønskelig å bruke ISP2 gjennom servern som en alternativ internett-tilkobling. Og i denne forbindelse dukker mitt første problem opp;

• Jeg ønsker at Servern skal bruke ISP1 for all internett kommunikasjon (dvs. programmer/tjenester som kjører på servern) men samtidig fungere som en router til ISP2, går dette an? Tanken her er at klientene skal kunne velge Servern som gateway isteden for router'n.

Hvis dette er mulig (noe jeg regner med at det er) trenger jeg litt hjelp med å sette opp routing/NAT på servern. Jeg er relativt ny på dette område, så når jeg skulle sette opp en "routing table" på servern ble jeg stående fast. Jeg må sette opp en tabell som tilfredstiller kravet over. Jeg klarte å lage en tabell som routet all trafikk til ISP2, men da brukte også servern ISP2 for internett kommunikajon.

• Jeg må sette opp noe lignene dette. Er det noen som kan hjelpe meg med dette? (serverns to ip'er/interface'er er 192.168.2.175 og 192.168.0.62)

Flere spørsmål følger:

• Trenger jeg å sette opp NAT på servern? Jeg har ikke fått helt klart for meg forskjellen på NAT og routing. Sånn jeg tenker (i min enkle verden) holder det med å sette opp routing (trafikken vil da bli routet dit den skal)...
  • Finnes det noen måte (i winXp) å bytte gateway "on the fly"? Jeg tenker kanskje et batch-script el. for klientene som kunne bytte mellom å bruke router1 og servern som gateway.. Jeg tenker her f.eks. at når klientene booter får de tildelt ip og gateway fra router1, men videre har klientene mulighet til å enkelt bytte til ISP2 hvis ønskelig

Alle tips her motaes med takk, jeg er som sagt ikke veldig erfaren innen nettverk :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg vært deg hadde jeg først satt opp begge routerne til å kjøre på samme subnet, dvs. 192.168.0.* f. eks.

så ville jeg koblet begge disse inn på switchen.

La oss si at du gir router1 *.1 som ip, og router 2 *.2 som ip.

klientene får som standard delt ut *.2 som default gw, mens du manuelt

konfigurerer opp serveren til å bruke *.1

Hvis du da noen gang skulle ønske kjapt å bytte router og internettlinje på en av maskinene skriver du bare route kommandoen: route add 0.0.0.0 192.168.0.1 eller med *.2 til slutt.

Dette mener jeg burde holde:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...