Gå til innhold

Kjøling av A8N-SLI Premium vs. Lian PC-V2000

Anbefalte innlegg

Jeg har nå googlet etter løsninger på problemstillingen beskrevet under i flere dager, samt søkt i det vide og det brede bl.a på dette forumet uten å ha funnet noen innlegg som ga meg noe svar, derav denne posten:

Innledning:

Ok, jeg har da endelig etter å ha sittet med min 2 år gamle PC, endelig bestemt meg for å gå til innkjøp av nytt utstyr. Før jeg bestilte de komponentene jeg gjorde, følte jeg egentlig at jeg leste omtrent

alt som var å lese av tester/reviews osv osv for å få de rette tingene, men så, etter at alt nå er bestilt fra forskjellige leverandører, ser jeg til min store skrekk at jeg har klart å overse noe som ser ut til å være et problem.

Valg av HW:

Kriteriene for valg av HK var bl.a lite støy, greit for litt overklokking (ikke ekstrem) , samt, muligens det viktigste, det måtte ha plass til 2 stk ASUS Extreme N7800GTX TOP-kort, hvilket gjorde at ASUS var det eneste valget jeg satt igjen med.

Etter å ha sett at A8N-SLI Premium fikk mye bra omtale, havnet altså valget på dette.

Masse plass, lekkert design (imo), + generelt mye skryt gjorde at jeg valgte meg et Lian Li PC-V2000 plus-kabinett å putte alle godsakene inne i, samt en Zalman Reserator + for å holde varme nede og mest mulig støy borte.

Hodepine?:

Og da begynner det muligens for noen av dere å demre hva problemet/spørsmålet mitt vil bli.

Cool pipen som kjøler ned NB + MOSFET, og er delvis avhengig av luft generert fra CPU-kjøler for å virke effektivt.

Problem:

1. problem ble da at det med vannkjøling på CPU'en ville mangle luftflyt over denne, og derved lite effektiv kjøling. Jeg bestilte meg derfor et par 120 mm papst-vifter som bl.a for å få litt luft på dette området.

2. problem: Nå innser jeg at jeg har kjøpt meg et "opp-ned" kabinett, og at vesken som befinner seg i cool pipen, vil bli liggende i bunn, og derved gi heller lite kjøling.

Løsning må vel da bli enten å fjerne hele denne cool pipen, alt. vil det være mulig å feste en vannblokk e.l på selve cool pipen noe sted?

Jeg har som sagt bestilt meg Reserator+ for vannkjøling, som inneholder vannblokk til CPU og GPU, men iom at jeg har bestilt 2 stk TOP-kort, så vil jeg ikke ha behov/ikke være mulig for noen vannkjøling på disse.

Spørsmål:

A) Er det noen som har gjort, eller vet om det er mulig å feste vannblokk (f.eks GPU-blokken) oppe på denne cool pipen?

- Isåfall,

- hvordan er den festet,

- hvilke deler må jeg isåfall gå til innkjøp av.

- fungerer det bra med tanke på kjøling?

B) Er det en stor/risikofyllt jobb å fjerne hele cool pipen, og så sette en vannblokk på NB

- isåfall

- vil jeg kunne bruke GPU-blokken til dette?

- Hvis ikke, hva må/bør jeg evt kjøpe for å plassere på denne?

- vil det evt. være tilstrekkelig å plassere f.eks de heat-sinkene som fulgte med Zalman for kjøling av minnebrikker på GPU på MOSFET, eller vil det i det hele tatt være nødvendig å kjøle ned dette?

Jeg har som dere mulignes skjønner svært lite kunnskap om vannkjøling, kjøling eller stort sett alt annet teknisk generelt sett, så jeg ville vært utrolig takknemlig dersom noen kunne være behjelpelig med løsningsforslag, helst med bilde, og gjerne også evt. hvilke andre ting jeg må gå til innkjøp av. (dette blir første gang jeg forsøker meg på vannkjøling)

Jeg har som tidligere nevnt, allerede bestilt alle komponentene, noen har jeg allerede fått levert på døren, mens andre ting befinner seg rundt om på forskjellige postfordelingssentraler. Jeg har derfor ikke fått testet noe som helst om det virkelig blir et stort problem med hovedkortet opp-ned uten luft, men det er bedre å være føre var, og etter å ha ventet på på komponenter i noe som virker som en evighet (3 uker), er jeg lite lysten på å vente enda flere uker på å få tak i nye komponenter....

(I tillegg kan jeg nevne at siden jeg bor i Italia, og har bestilt mye fra bl.a Norge er jeg lite lysten på å drive og sende allerede innkjøpte varer i retur, bl.a pga portokostnader...)

Her er litt av handlelisten som er på vei inn:

AMD Athlon 64 3700+

ASUS A8N-SLI Premium

2 x ASUS Extreme N7800GTX TOP/2DHTV for SLI

OCZ 2048 MB Dual Channel Platinum Edition PC3200 (2x1024 MB)

2 x Western Digital Raptor 73,4 GB + et par andre HD for lagring)

4 x Zalman Heatpipe Harddisk kjøler

Tagan 580W 2force TG580-U22

Lian Li PC-V2000

Zalman Reserator 1 Plus

(Håper jeg postet denne i rett forum...)

Endret av Fleksnes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg brukte litt tid på å skrive innlegget, så du klarte å poste en ny post i mellomtiden :)

Har du luftkjøling på CPU, og er temperaturen du fikk der på idle, eller når du stresser systemet litt?

Jeg mener også huske at jeg så en som skrev at han hadde montert en vannblokk på den passive kjøleren i "Den store ASUS A8N-SLI"-tråden under hovedkort, men desverre så bidro han ikke til så mye mer info om hvordan han hadde fått festet det, eller hva han hadde brukt der.

edit: 42-43 grader er vel hva som må kunne kalles for akseptabel temperatur? Jeg har funnet div. sider hvor folk har rapportert opp mot 80!!

Endret av Fleksnes
Lenke til kommentar

Vel, etter å ha googlet enda litt fant jeg frem til denne tråden på ASUS-forumet

Her er det en nesten identisk problem som meg, og han nevner her Danger Den chipset vannblokk

(Designed to fit the ASUS A8N Motherboard with two SLI Cards.)

Er det noen her som har erfaring med Danger Den-produkter?

Kan dette isåfall brukes sammen med mitt Zalman Reserator 1 Plus-sett?

Og isåfall, hvilken dimensjon er det jeg skal velge? På bestillingsskjemaet kan jeg velge mellom:

A) 1/2'' OD High flow Chrome fittings (for 1/2'' ID tubing)

B) 3/8'' OD High flow Chrome fittings (for 3/8'' ID tubing)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg skippet like så godt hele Premium-kortet, og kjøpte Deluxe i stedet for, med vannkjøling på NB i stedet for hissig vifte

Spirograf: Problemet vil kunne oppstå i alle kabinetter som har montert hovedkortet "opp-ned". Hvilke andre produsenter enn Lian-Li som har dette på noen av modellene sine vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Jeg skippet like så godt hele Premium-kortet, og kjøpte Deluxe i stedet for, med vannkjøling på NB i stedet for hissig vifte

Spirograf: Problemet vil kunne oppstå i alle kabinetter som har montert hovedkortet "opp-ned". Hvilke andre produsenter enn Lian-Li som har dette på noen av modellene sine vet jeg ikke.

5200042[/snapback]

Ser på bildet av kabinettet at det har en noe utradisjonell måte å ha hovedkortet montert på ja, dette blir nok ikke noe problem i min gamle Chieftec.

Ellers, har du noen "fallgruver" som jeg bør unngå med Reseratoren? Er den pastaen som følger med settet kurant å bruke?

Lenke til kommentar

Nei, eneste erfaring jeg har med vannkjøling er Reserator, og så langt så har jo alt fungert smertefritt. Jeg bruker den til å kjøle ned CPU, NB & 2 x 7800 GFX, og så langt må jeg si at den kjøler ned imponerende og langt bedre enn jeg egentlig hadde forventet etter å ha lest div. tester.

CPU ligger ved idle på ca 33 (2200 klokket til 2700), og grafikkortene på hhv 34 & 35 (klokket til 495/1350) . Ved maks load etter en del timer ligger CPU på ca 40, og grafikkortene et par-tre grader over dette. (jeg bruker Danger Den-blokker på NB og grafikkortene)

Hvordan den pastaen som fulgte med er aner jeg ikke. Jeg benyttet Arctic silver 5.

Fallgruver: sjekk at det ikke lekker (så langt ikke noe problem :roll: ), og sørg for å få luftet ut skikkelig... Slurvet litt med å få vekk all luft i begynnelsen, og da lå temp 10-15 grader over...

Men, dette gjelder vel for all vannkjøling, og ikke reserator spes :)

edit: kan jo legge til at rommet hvor PC'en står er relativt varmt 26-28 grader... ja, jeg liker å ha det varmt på rommet

Endret av Fleksnes
Lenke til kommentar

Ligger rundt 20 hos meg, så det er jo et fint utgangspunkt. Har du noen formening om hvordan den originale VGA-blokken fungerer på et 7800-kort (GT)?

Har sett i tester at de oppnår en god del lavere temperaturer hvis det er litt sirkulasjon rundt vanntårnet, så jeg har tenkt å plassere det ved utløpet til PSU.

Lenke til kommentar
The GPU water unit didn’t impress us with any outstanding efficiency. The GPU was only 2o C cooler than in case of a standard cooling solution. So, I have to admit that this water unit will not suit for extreme overclocking of hot graphics cards.

Hentet fra X-bit labs test av Zalman Reserator+

Når jeg så den testen stusset jeg litt over de temperaturene som han hadde, de ligger jo 15-20 grader over det jeg har, men han kjører vel en prosessor som genererer en _del_ mer varme enn det min gjør...

Nå står radiatoren min plassert bak kabinettet, men der suges det bare luft inn, og ikke ut, så jeg vet ikke hvor mye du kan vinne på dette evt. Hadde forøvrig vinduet litt på gløtt her en times tid (radiatoren står rett under), og da sank temp til 23-24 grader... :cool:

Lenke til kommentar

Det er stillhet jeg er ute etter, så om temp på GPU legger seg på samme temp som med original kjøler så er det ett fett for meg :)

Leste den X-bit Labs testen, syns den var litt jalla. Har du prøvd originalblokken på dine 7800-kort? Er usikker på om den passer siden det ikke står noe om det hos Zalman...

Lenke til kommentar

Vel, er det stillhet du er ute etter, så er det løp og kjøp...

Da jeg skrudde den på første gangen, tenkte jeg bare whoaw... er den på nå... Sitter du helt inntil og hører godt etter kan du, dersom det ellers er helt stille i rommet, så vidt registrere en svak, svak 'brumming' som kommer fra radiator/pumpe

På testen de gjorde hos guru3d.com brukte de et NVIDIA GeForce 7800 GT-kort, så ja; den skal vel passe.

Lenke til kommentar

En liten ting bare: Jeg har hørt at den antialgevesken som følger med Reseratoren kan ha en tendens til å avgi en litt merkelig lukt, som setter seg i slanger osv. etterhvert. Anbefaler derfor at du kjøper helt vanlig frostveske på en bensinstasjon, og benytter dette i stedet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...