L.Arve Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Etter at jeg nylig gikk til anskaffelse av ett Club3D 7800GT skjermkort, har jeg irritert meg grønn over den støyende vifta på dette kortet. Alle andre komponenter i min nybygde PC ble valgt med tanke på så lite støy som mulig. Og så kommer dette skjermkortet og ødelegger hele idyllen. Siden det sikkert er flere enn meg som ergrer seg over støyen fra dette kortet, så tenkte jeg at jeg kunne legge ut noen bilder av min løsning på problemet. Løsningen heter Zalman VF700-Cu. Her er kjølere for RAM montert: Monteringsbrakett på baksiden av kortet: Hele kjøleren ferdig montert: Kjøleren passer 7800GT kortet perfekt og jeg ble meget fornøyd med resultatet. Lenke til kommentar
smy Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 ikke dumt ,gt kjøler skal bråke litt monter samme kjøler på gtx kort mitt Lenke til kommentar
Juke Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Hvordan er lydnivået nå i forhold til før da? En GOD del mer stillegående antar jeg? Og har temperaturen på skjermkortet forandret seg med den nye kjøleren i forhold til den originale, dvs er den høyere eller lavere enn tidligere? Grunnen til at jeg spør er at jeg har tenkt å kjøpe meg GeForce 7800GTX snart, og da kan det bli aktuelt å gjøre noe med kjøleren for min del også (jeg hater PC-støy). Lenke til kommentar
arokh Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Yes, temperatur før/etter?? Lenke til kommentar
L.Arve Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2005 Hvordan er lydnivået nå i forhold til før da? En GOD del mer stillegående antar jeg? Og har temperaturen på skjermkortet forandret seg med den nye kjøleren i forhold til den originale, dvs er den høyere eller lavere enn tidligere? Grunnen til at jeg spør er at jeg har tenkt å kjøpe meg GeForce 7800GTX snart, og da kan det bli aktuelt å gjøre noe med kjøleren for min del også (jeg hater PC-støy). 5076930[/snapback] Du antar korrekt. Som Hi-Fi frelst er jeg allergisk mot støy. Og siden PC og stereo står i samme rom, så er det ett must at PC`n er stille. Temperaturen ligger på omtrent det samme som med orginal kjøler (42-44grader idle), men da kjører jeg Zalman kjøleren på 5V. (Silent mode) Zalman sier at den nye kjøleren støyer ca18db i silent mode, så jeg vil tippe at den orginalkjøleren lå oppunder 35db. Lenke til kommentar
Juke Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Det høres meget bra ut. Da er det nok en viss fare for at jeg kjøper en slik kjøler jeg også. Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Men øker støyen med Zalman under load eller er den ikke temperatur-regulert sånn som standard kjølern?Er silent mode konstant? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Vifta er ikke temperaturstyrt, man må plugge om hvis man vil bytte mellom 5 volt og 12 volt. Har nettopp gjort nøyaktig det samme på mitt POV 7800GT kort, men jeg har ikke satt på RAM-kjølere enda. Kjører fint på 1100 MHz, men... Originalkjøleren sitter fast med ikke mindre enn ni skruer. Lenke til kommentar
Juke Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Man kan jo evt kjøpe seg en Zalman Fanmate (regulerbar viftemotstand), slik at man kan finstille hastigheten selv. Har flere slike selv, de er geniale. Ikke noen garanti mot overoppheting, men man får i allefall full kontroll over hastigheten. Personlig har jeg justert mine vifter til den høyeste hastigheten de kan ha før jeg begynner å høre dem. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Omtrent lik, Mala. Med vifta på 5 volt, da... Lenke til kommentar
L.Arve Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2005 Etter noen timers normal bruk (surfing, AQ3, 3Dmark, Photoshop osv.) ligger temperaturen på 48grader, mot 52 tidligere. Vifta fremdeles på 5V. Setter opp vifta til 12V nå og poster igjen om noen timer. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Tempen min i Windows er nå 39 grader, mot 38 tidligere. Har en treg Papst 120mm i hver ende av kabinettet, og en Zalman-blomst på rett under en kilo på CPU. That's it... Lenke til kommentar
Mala Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 hehe min kjøleløsning funket mye bedre da, byttet ut gammel pasta med AS5, lot vere å skru på den plata på kortet( me dlogo og slikt) festet en 80 mm vifte på. DING IDLE temp rundt 39 grader(alt etter tom temp seff) Før 39 faktisk,men under hard spilling ser eg resultatet. Mot de før 78 grader er det no knapt over 50 max DET er eg meget fornøyd med Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Det er ikke dumt i det hele tatt, men jeg lurer på om ikke minnet har det bedre med små kjøleribber og fin trekk over fra Zalman-vifta. Har du sett putene på minnekjølinga til originalkjøleren? Lenke til kommentar
Mala Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 (endret) Det er ikke dumt i det hele tatt, men jeg lurer på om ikke minnet har det bedre med små kjøleribber og fin trekk over fra Zalman-vifta. Har du sett putene på minnekjølinga til originalkjøleren? 5077518[/snapback] Heilt for JÆVLIG @ hwfreak: Endret 29. oktober 2005 av Mala Lenke til kommentar
L.Arve Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2005 44 grader med vifta på 12V. Det er forresten 24 grader i rommet hvor PC`n står. Kortet står montert opp ned i ett V2000 kabinett fra Lian Li, det har vel kansje også noe å si for kjølingen. Lenke til kommentar
hwfreak Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 (endret) Det er ikke dumt i det hele tatt, men jeg lurer på om ikke minnet har det bedre med små kjøleribber og fin trekk over fra Zalman-vifta. Har du sett putene på minnekjølinga til originalkjøleren? 5077518[/snapback] @ hwfreak: 5077599[/snapback] og poenget ditt var? Endret 30. oktober 2005 av hwfreak Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 At man snart kan få det helt stillegående? lover bra for meg og mine oppgraderingsplaner...men koster svin gjør det nok :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå