Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

nettverks oppsett, mulig?


Anbefalte innlegg

muligens ett dumt spm men går det ann og sette opp sånn at jeg kan ha ett nettverk mellom 2 pcer når jeg har en trådløs router?jeg har en asus WL-500G..

jeg vil da kjøre nettverk mellom de i tillegg til internett slik at jeg kan gå inn på den bærbare og hente ting jeg har lasta ned istedetfor og sende over msn eller lignende..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det er slik at begge maskiner har internettkobling og er på nettverk sammen så går det an. Da er det antatt at dere sitter bak en ruter slik at begge har interne IP-adresser i samme subnet.

 

Finn ut av IP-adressen til en av maskinene (ipconfig fra cmd-prompt). Passer den med 10.x.x.x eller 192.168.x.x? Det er mulig at evt. brannvegg må deaktiveres for kommunikasjon er tillatt. Kan du pinge en maskin fra den andre?

 

Si fra hva du har funnet ut så langt.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
hei du,begge pcer er på nett ja.den stasjonære kjører jeg kabel og den bærbare er trådløs selvfølgelig..ip'n er 192.osv.osv..du må nok forklare meg den pingen for det har jeg ikke gjort før.kjempefint hvis du kunne hjelpa meg videre da jeg gjerne vil ha ett nettverk.

er rimelig grønn når det gjelder nettverk så hvis det blir for "profft" det du sier så detter jeg av.

 

De høres ut som om det skulle gå bra. Bare et par ting som må gjøres for at du kan dele filer imellom PC'ene.

 

(Menyene er på engelsk hos meg, men jeg oversetter der jeg er temmelig sikker på oversettelsen.)

 

1. Inne på egenskapene til nettverkskoblingen skal Fil og printer deling være huket av. Du kommer deg dit ved å gjøre følgende:

[start | Connect to | Show all connections]

Høyre-klikk nettverkskoblingen og velg Egenskaper

Andre-valget i oversikten skal være Deling.

Klikk på Ok eller lignende for at dette skal tas i bruk.

 

2. Høyre-klikk på en katalog du gjerne vil dele med andre maskinen og velg Deling (evt. velg Egenskaper og så velg arkfanet for Deling)

 

3. Der huker du av for å dele katalogen. I samme vindu skal det være noe klikkbart slik at du kan kjøre Network Wizard for Deling e.l. Kjør gjennom Wizarden, evt. velg muligheten til å 'bare aktivere deling uten videre tøys og tull', eller noe i den duren.

 

Delingen er forhåpentligvis i orden etter dette. Dette må gjøres på PC'en som skal dele filer, evt. begge PC'ene dersom begge skal dele filer med hverandre. Inne på My Network Places kan du velge Entire Network. Der skal du finne andre PC'en som deler filer med deg.

 

Er det ikke kommet noe der ennå, gå til Kjør og skriv \\maskinnavn eller \\IP-adresse til andre maskin og så OK. Det skal ta deg rett inn til andre PC'en.

 

Er det fortsatt ingenting er det mulig at brannvegg på PC'en som deler filene hindrer dette. ZoneAlarm er i alle fall en kjempehodepine med deling av filer imellom PC'ene. Slå den av hvis du har det.

 

Lykke til. Si fra om du får det til.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
hmm,jeg gjør akkurat som du skriver men jeg finner ikke den andre pcen,finner bare den jeg sitter på.den kommer opp i søkefeltet.det er kanskje litt snålt men jeg skjønner ikke stort av det så jeg må nok få litt mer hjelp hvis du har noen andre tips om hva jeg kan prøve?

5070885[/snapback]

 

Vil det si at du faktisk klarte å pinge maskinene, men bare ikke får til delingen??

Endret av joebush
Lenke til kommentar

heisann,nå har det seg sånn at jeg finner pcen til naboen som er på mitt nett men jeg finner ikke min egen bærbar..når jeg søker etter pcer fra min stasjonære så finner jeg nabo'n sin og den stasjonære min..jeg kommer ikke inn på nabon sin da men det kan vel være pga han ikke har delt noen mapper?men det er litt rart vel at jeg ikke får opp den bærbare min?kan det være no brannmurtull?jeg har nis 2005 på begge maskinene..

Lenke til kommentar
heisann,nå har det seg sånn at jeg finner pcen til naboen som er på mitt nett men jeg finner ikke min egen bærbar..når jeg søker etter pcer fra min stasjonære så finner jeg nabo'n sin og den stasjonære min..jeg kommer ikke inn på nabon sin da men det kan vel være pga han ikke har delt noen mapper?men det er litt rart vel at jeg ikke får opp den bærbare min?kan det være no brannmurtull?jeg har nis 2005 på begge maskinene..

5079029[/snapback]

 

 

Brannmurer er designet for og stoppe slik morro, skru den av og test.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...