Gå til innhold

Om barn utenfor ekteskap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke på gud. Jeg har heller ingen tro på ekteskapet i den form det praktiseres i det kristne samfunn. Hvorfor? Jo fordi det kristne ekteskap er en tradisjon som ble innført i middelalderen, hvor kvinnen ved å gifte seg med mannen, underkaster seg han og blir hans eiendom. Derfor ringene! Ringene symboliserer lenken som mannen har festet på konen for å holde henne fanget.. Det er det ikke mange som er klar over når de gifter seg..

Lenke til kommentar
Sant å si skulle jeg skrive et lite innlegg om barn utenfor ekteskap i lekse men jeg klarer ikke komme på noen meninger... skulle kanskje passet bedre i skole men...

5066926[/snapback]

Jeg synes synd på et samfunn der "barn utenfor ekteskap" er et passende tema for en skolelekse. Barn er barn, i og utenfor ekteskap, og hadde det ikke vært noe stridstema hadde det heller ikke vært noe leksetema. Personlig har jeg levet så lenge at jeg kan huske den gangen barn utenfor ekteskap var noe man snakket om. I dag trodde jeg egentlig vi var ferdig med det... :hmm:

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hvorfor i allverden må foreldre være gift for å få barn? Hva er det som er så farlig med det? Foreldrene til de aller fleste i min klasse er ikke gift, og flere av dem er skilt, men det er ingen som blir hetset for det. Det å må være gift for å få barn, er noe som hører hjemme i 1950 tallets norge.

 

Edit: Og takk og lov for det systemet er avskaffet.

Endret av simerix
Lenke til kommentar

Når noen gifter seg betyr det vel at forholdet har blitt så seriøst og de elsker hverandre så mye at de vil tilbringe resten av livet sammen med hverandre. Synest ikke det er noe galt med barn utenfor ekteskapet, men når de gifter seg er det en "forsikring" på at de ikke skiller seg.

 

I dag har ekteskapet mistet respekten sin og folk gifter seg tidligere enn før.

 

(mine subjektive meninger.)

Lenke til kommentar

Jeg er også en bastard (uttales på norsk måte :) ).

 

Det betyr at foreldrene mine ikke er gift da de fikk meg, og aldri ble det heller. (Ikke fantastisk kjekt å vite at man ikke var planlagt heller.) De skilte seg da jeg var ca. 10 år. Det er ikke tvil i mitt hjerte at jeg hadde vært annerledes hvis jeg hadde vokst opp med begge foreldrene. Personligheten min hadde nok vært det samme som jeg er i dag, men jeg hadde fått flere "kvaliteter" fra faren min (jeg ble boende hos meg min fra jeg var 10, og gjør det enda :blush: ), om også han bodde sammen med oss.

 

Barn blir formet av flere faktorer i oppveksten. Skolen er en stor faktor, men det er ikke minst foreldrene. Barn vil automatisk se opp til foreldrene, bli som dem, og utvikle seg i sine egne retninger. Når man bare har en forelder, så blir det noe som mangler!

 

Derfor er jeg litt imot homoadopsjon. Ser litt svart/hvitt på akkurat det, siden jeg mener at de burde lage sine egne barn. Men, det blir på siden av diskusjonen.

 

Ekteskap er en fin ting. Det er en forpliktelse, en lovnad, at man skal holde sammen livet ut. Dessverre i vårt moderne samfunn, så holder omtrent halvparten seg til dette løftet. Det betyr at ekteskapet blir mindre verdt. De likestiller også samboere og ektefeller. Jeg mener nå at ektefeller burde ha fordeler i samfunnet. Ikke mye, men en bitteliten statusheving.

Lenke til kommentar

Barn uten for ekteskapet gjør vel ikke noe.

 

Men jeg syntes folk skal vente med å få seg barn til de kommer i et sansynlig langvarig forhold, eller i det minste i et som de fortsat kan være venner etter eventuellt brudd. Trur ikke unger har noe godt av at foreldrenne hater verandre, og jeg trur også barn har det best om de har foreldre som ikke bringer en ny partner inn vært år.

Så jeg ville venta med barn til jeg følte meg sikkelig klar for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...