Rebel-Rider Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 (endret) Noen som har prøvd dette? Så et pågående internett prosjekt der de hadde masse folk til å teste denne teorien, og det ser ut til at det faktisk fungerer + at det kan minster HC utslipp med så mye som 60% Det har vært oppe til diskusjon før men da var det stort sett ingen som "forsket" på dette, bortsett fra Open Source Energy Network Hadde lyst å dra igang en undersøkelse her på amotor på dette emnet, da det er bevist at acton ikke er skadelig for motoren (i rikig mengde) jeg skal iaff prøve det. Det kan også brukes i gressklipperen eller snøfresern (1/2 teskje med aceton i en full tank) har en snøfreser så skal prøve dette også. Noen som er villig til å prøve? målet er å lage en seriøs undersøkelse der bilmerke og motortype blir ført opp sammen med målt bensinøkonomi (x ant liter pr 10/100km) og hvor mye aceton som er blitt brukt pr tank, på denne siden. A,B og C er forskjellige bensinmotorer D er dieselmotorer som grafen viser ser det ut til at 0,23dl aceton pr 10L bensin og 0,15dl pr 10L diesel Har du en bensin bil som tar 60liter så blir det 0,23*6= 1,38dl Har du en Diesel bil som tar 60liter så blir det 0,15dl*6=0,9dl Dette er et bare et eksempel, de fleste bensintankene er enten større eller mindre en oppført regnestykke, og en annen ting er at når lyset på bensinmåleren kommer på så kan det være alt i fra 10-15 liter bensin igjen på tanken, dette kan du finne ut ved å fylle med en gang lyset kommer på. Fyller du feks 45 liter bensin og tanken rommer 60liter så kommer lyset på når det er 15liter bensin igjen på tanken Siden blir oppdatert gjevnlig Endret 20. oktober 2005 av zandro Lenke til kommentar
BondeMaster Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Blir vel ikke mere effekt ut av motoren med dette? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2005 (endret) i.f undersøkelsen så jo det blir mer effekt men ingen har bekreftet det via benk, så de har ikke gått ut med noen tall om hvor mye det er snakk om, men det er merkbart så en del mer effekt blir det Endret 20. oktober 2005 av zandro Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 (endret) dette hørtes interessant ut, men er det 100% påvist at aceton ikke er skadelig for motoren? også eldre biler? Og blander aceton og bensin seg godt, slik at det bare er å helle rett dose med aceton nedi tanken..? Endret 21. oktober 2005 av tronni_87 Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2005 Aceton er ikke skadelig for motoren, og øker heller ikke slitasjen på den. det eneste tilfellet der det ikke fungerer er når det er metanol i bensinen eller at bilen går på ren metanol, da er det ingen ting å hente på å ha Aceton på tanken. Det som skjer når en har aceton på tanken: Aceton senker overflatespenningen på bensinen og resulterer i bedre atomisering av bensinen og dermed så ville den bensinen som før gikk rett igjenom systemet nå bli brent og resultere i lavere forbruk og mer effekt og faktisk redusere hydrokarbon med opptil 60% (HC), Dette fungerer veldig godt på diesel biler og reduserer den sorte røyken som gammle dieselbiler produserer betraktelig eller helt i noen tilfeller, i begge tilfellene så blir eksos lukten redusert betraktelig, så Aceton reduserer utslipp også. Det er de gammle bilene som har ekstra godt av dette siden drivstoffet har en mye lengre vei å gå en i en moderne motor ( mono point inj, forgassere, TDK motorer ect har lange innsug der drivstoffet kan feste seg til innerveggene eller fordråpe seg) Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Litt på sidelinja men... Er ikke kondensfjerner stort sett ren aceton? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2005 Nei det er Isopropanol som er hovedbasen i kondensfjernern + destilater og nafta Isopropanol= 2-propanol Aceton = 2-propanon Lenke til kommentar
Pels Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=480929&hl= https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...n&s=hardware.no Å bruke Aceton i bensinen kan være litt skummelt for motorslitasje. Aceton brukes jo som bla. som fettfjerner/løser. I en bilmotor blir sylinderveggene smurt inn med olje fra oljepumpa, og denne fetthinnen kan sikkert bli ganske redusert ved å benytte Aceton blandet i bensinen. Og på gamle motorer er jo som regel synlindrene slitt, og stempelringene slappe, og da kan jo uforbrent bensin/acetonblanding havne i oljesumpen, med de følger at hele systemet får denne oljeblandingen. Da kan nok både veivakselen og kamakselen+ ventiler gå en sikker død i møte! Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2005 (endret) Dette er bare tull, Bensin og aceton deler mange av de samme egenskapene som løsemidler, deriblandt løser begge opp olje og fett, jeg bruker ofte bensin for å få bort oljemaling fra hendene når jeg ikke har sprit for hånden.. Bensinmolekylene er ganske seige og har en tendens til å klynge seg sammen og skaper dråper som ikke forbrennes men noe går forbi stempelringene og resten ut via eksosen. (bensin i oljen gjør at olje degraderes fortere og uforbrent bensin øker Hc og Co utslipp) Det er her acetonen kommer inn, aceton er en veldig aktiv molekylstruktur som rister opp bensinmolekylene så de i stede for å klynge seg sammen, så sprer de seg, siden overflatespenningen blir redusert og forstøvingsevnen til bensinen blir mye bedre, så øker effektiviteten betraktelig. Mao motoroljen holder på kvaliteten LENGRE med aceton i bensinen Endret 23. oktober 2005 av zandro Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Interessant, men for en vanlig skeptiker som meg så hadde det vært kongefett å sett en "slitasjetest" av dette. Altså en motor som har blitt kjørt med dette lenge... =) Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 24. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2005 Spørs hvor lenge det er snakk om, jeg begynner å teste på min bil ved neste tankfylling, og blir å notere ned forbruk pr mil og km pr tank, bensinen blir alltid fyllt fra samme stasjonen og blir å fylle på aceton hver andre tankfylling og resultatene blir postet her etter hvert som de er klar. Acetonen blir fyllt på tanken *før* jeg fyller på bensin for å sikre at det er skikkelig utblandet, skal ikke være nødvendig da acetonen selv blader seg med bensinen, men det blir gjort for å sikre kvaliteten på resultatet Lenke til kommentar
jevel Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Interessant... Aldri hørt om noe lignende. Høres plausibelt ut, men det gjør det meste som man vet lite om og som forklares fornuftig. -KJ Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Jeg tenker som så, at dersom dette hadde vært liv laga, hadde noen petrokjemi-ingeniører hos de store oljeselskapene tenkt på dette for lenge siden. Hadde jo blitt big business, dette. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 24. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2005 Hehe nei det er nettopp det det ikke hadde blitt. Tenk deg hvist alle hadde aceton på tanken? Det hadde redusert inntektene til oljeselskapene med muligens så mye som 15%, pga at folk kan kjøre 10-35% lengre på hver tank. De vil aldri støtte noe som betyr at de taper inntekter. hvist de hadde tilsatt Aceton i bensinen så måtte de hente inn de tapte inntektene via høyere bensinpriser. Jeg tror aldri vi blir å få se bensin med Aceton tilsatt i handelen. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Hehe nei det er nettopp det det ikke hadde blitt.Tenk deg hvist alle hadde aceton på tanken? Det hadde redusert inntektene til oljeselskapene med muligens så mye som 15%, pga at folk kan kjøre 10-35% lengre på hver tank. De vil aldri støtte noe som betyr at de taper inntekter. hvist de hadde tilsatt Aceton i bensinen så måtte de hente inn de tapte inntektene via høyere bensinpriser. Jeg tror aldri vi blir å få se bensin med Aceton tilsatt i handelen. 5050828[/snapback] Det er jeg uenig i. Vi har jo tidligere sett store kampanjer for diverse bensiner som skal ordne alt mulig bra for motoren din - som skal smøre og rense og gi mer krefter og lavere forbruk og gudene vet hva, jfr. eks. Shell V-Power osv. Hva med å tilby en "superbensin" som gir lavere forbruk, til noen øre ekstra? Med den utrolig pressede situasjonen som er i oljemarkedet i dag, tviler jeg sterkt på at ingen hadde sett for seg muligheten til utnytte dette kommersielt. Ta også bilfabrikantene, som jo gjerne reklamerer med nye, mer miljøvennlige biler. Det er et stort salgspoeng. Hvorfor har ingen i denne bransjen kommet på denne uttalte "genistreken"? Jeg bare spør. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 24. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2005 (endret) V-power er bevist å være tull. NAF gjorde en test på dette da V-power kom ut, og de kjørte bilene i benk for å finne ut om en faktisk fikk mer effekt av å fylle V-power i stede for vanlig bensin, nix og nada forbedringer. Co testen viste heller ingen forbedring, ikke litt engang "Donald Duck, super-duper-ultra bensin" Endret 24. oktober 2005 av zandro Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 V-power er bevist å være tull. NAF gjorde en test pådette da V-power kom ut, og de kjørte bilene i benk for å finne ut om en faktisk fikk mer effekt av å fylle V-power i stede for vanlig bensin, nix og nada forbedringer. Co testen viste heller ingen forbedring, ikke litt engang "Donald Duck, super-duper-ultra bensin" 5051575[/snapback] ...og likevel kjøper folk det. Tenk for et salgspotensiale dette acetonet hadde hatt, da. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 V-power er bevist å være tull. NAF gjorde en test pådette da V-power kom ut, og de kjørte bilene i benk for å finne ut om en faktisk fikk mer effekt av å fylle V-power i stede for vanlig bensin, nix og nada forbedringer. Co testen viste heller ingen forbedring, ikke litt engang "Donald Duck, super-duper-ultra bensin" 5051575[/snapback] ...og likevel kjøper folk det. Tenk for et salgspotensiale dette acetonet hadde hatt, da. 5053047[/snapback] Men om aceton funker blir det jo ikke det samme.. ------ Zandro: har du fått testet det nå? over 2 uker siden du sa du skulle prøve ved neste tankfylling.. har du lagt merke til noen positive eller negative virkninger? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 9. november 2005 Forfatter Del Skrevet 9. november 2005 Har bare kommet til halv tank, men regner med at på fredag er det tid for fylling, og da med en 1,4dl aceton på tanken Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Stilig, skal bli spennende og høre mer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå