Gå til innhold

UL8-Cmos checksum error

fli

Anbefalte innlegg

Får denne feilmeldingen ved oppstart..må trykke F1 eller del til bios..neste gang pc'n går ned må jeg til å stille jumper på h kort igjen.. litt tungvint. Har skiftet hovedkort til Abit UL8 socket 939.. for det er laga for Athlon64..men vet ikke helt.. ellers:

Athlon64 3500+

1024 ram (2x512)

Radeon 9800 pro

har prøvd å ta ut batteri, boote med minimum, oppdatere drivere..siste bios har jeg også..nå har jeg gått tom for ideer.. :love:

Har noen erfaring med dette kortet eller noen gode ideer?

fli

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ingen erfaring med kortet eller brikkesettet. Er dato og tid i Bios satt riktig, og beholdes innstillingene etter kaldstart?

5032797[/snapback]

Nei, dato og tid i bios er feil. Innstillingene beholdes ikke etter kaldstart. Skal sjekke det en gang til..

Lenke til kommentar

Det har jo skjedd før at nye kort er kommet med nesten tomt cmos batteri, koster lite å teste.

Hva med resten av maskinvare? F.eks. PSU'n. Sett i ATX12V-kontakten og riktig master-/ slave-jumpere på ide-enheter. Se etter merknader i enhetsbehandling.

Chipset drivere, ble de installert umiddelbart etter OS'et? Hvis ikke så ville jeg formatert og tatt det hele pånytt "etter boka".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det har jo skjedd før at nye kort er kommet med nesten tomt cmos batteri, koster lite å teste.

Hva med resten av maskinvare? F.eks. PSU'n. Sett i ATX12V-kontakten og riktig  master-/ slave-jumpere på ide-enheter.  Se etter merknader i enhetsbehandling.

Chipset drivere, ble de installert umiddelbart etter OS'et? Hvis ikke så ville jeg formatert og tatt det hele pånytt "etter boka".

5037469[/snapback]

Har sjekket batteri, men ikke det. Jumpere er riktig, og 12v er i. PSU er en rel. ny 450W Q-Tec. Skal sjekke enhetsbehandling (når jeg kommer meg inn i windows).

Har forsøkt å starte bios vha fail-safe defaults, og så jobbet meg gjennom brukermanualens defaults, og da får jeg til å boote (forbi cmos error), men det stopper i lasting av Windows..ikke får jeg boota via cd'n heller.

Må jeg installere alle chipset drivere? Det er jo raid og SATA drivere som ikke jeg trenger. Og så er det en PCI til AGP driver tror jeg det var.

Har da satt sammen en del pc'er før, men dette tar kaka..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...