Gå til innhold

Kritikk på idê og skisser av nytt kabbis?

Anbefalte innlegg

Heisann!

En ny idê har fått feste i hodet mitt i det siste; Lage et modulbasert kabinett. Etter flere timer med skissering, masse sjekking av hardware, tilgjengelighet osv. har jeg kommet frem til noe jeg tror vil bli bra. Men om dette er noe som blir gjennomført er jeg ikke sikker på enda. Det er vel først og fremst økonomien som styrer det :(

Planene for hardware:

Via Mini-ITX hovedkort på 17*17cm ca. 2000,-

Cardriser sånn at man kan bruke 2*pci kort på maskinen. ca. 200,-

-> Sata raid kort (har jeg fra før) ca. 2000,-

-> Gbit nettverkskort. ca. 200,-

4* xxxgb med diskplass (kommer sist..) ca. 3000,-

DVDbrenner ca. 400,-

Bestilling med trykknapper, brytere o.l. av elfa ca. 500,-

Materialer alâ plexi, plexistav, lim ca. 1500,-

Bruken for denne serveren her blir ting som: Filserver, DCserver på LAN, MultimediePC til stuebruk, Nedlastningspc o.l.

Modulene vil bli bygget i 100% plexiglass. Hvordan jeg skal feste plexiglasset sammen er jeg ikke helt sikker på, men jeg vet at glassilikon vil fungere (har brukt det før..) Også mulig jeg kjøper noe spesiallaget acryllimm elns.

Alt plexiglasset skal "frostes" med våtslipepapir. (skal gjøre noen tester av det før jeg går i gang). Alle modulene vil ha en størrelse på 230mm x 230mm. Høyde vil variere etter hva som skal inn i de forskjellige modulene.

Moduler som skal lages:

-> Modul for optisk drev

-> Modul for raidoppsettet

-> Modul for strømforsyning

-> Modul for hovedkort og serverens systemdisk

bildene linker til større bilder ;)

diskmodul_thumb.jpg

Notater: Sirklene i fronten er til å plassere vifter bak. Viftene har en størrelse på 80mm x 80mm x 2,5mm

cdmodul_thumb.jpg

Notater: Fronten på cdrom'en skal "stealthes" med frostet plexi. Knappen som åpner cdromen skal loddes av, og erstattes med en egen knapp som skal felles inn i plexien på siden av cdromen.

Postet denne tråden under "case-mods" fordi jeg ikke er sikker på om dette prosjektet blir realisert, og fordi man skal ha begynt på noe før man poster i worklogs ;)

Kommentarer, tips, erfaringer +++ mottas med takk :w00t:

Virker det som en god idê å gjennomføre dette?

//clvn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke hør på CaZpeR, dette blir en av de råeste serverene på lenge :tease:

Men seriøst; denne har stort potensiale til å bli bra. Ser den allerede for meg, og ser for meg noen løsninger for å få delene lett fra hverandre og feste dem igjen, og elsker idèen :love:

Stå på! Håper du realiserer denne drømmen, for den er en drøm ;)

Lenke til kommentar

Enig med sigen! Regner med at det ikke er den rå ytelsen, men gleden av å bygge selv du er ute etter clvn :)

Synes det høres ut som et kjempespennende prosjekt! Håper du får det slik du illustrerer på bilden *sikle*

Stå på! Skal følge med på denne

Lenke til kommentar

Liten update i statusen:

- Sendt mail til netshop og funnet ut at de venter mer plexi inn på lager.

- Sendt mail til plastkompaniet ang. plexistav. Venter svar

- Ringt mamma og spurt om pengeoverføring fra sparekontoen til kjøp av plexi o.l.

Ting som må gjøres nå:

- Teste våtsliping for å froste plexi.

- Finne ut mer om liming av plexi. (Limen skal ikke syntes, så silikon er ikke så veldig aktuelt.

Var det noe mer da?

Lenke til kommentar

nå har jeg begynt å kjøpe inn materialer til bygging! Ting som er gjort nå er:

- Bestillt 2 plexiplater på 8mm tykkelse, og 2 plexiplater på 3mm tykkelse.

- Fått mail fra Plastkompaniet AS, med beskjed at de fører produktet "Plexiglass XT bolt , dia 20 mm : kr 231,- pr. meter ex. mva.", men kun i lengder på 2meter. Altså blir det 462kr + 25% som blir 577,5,- inkl. moms.

Vet ikke helt hvordan jeg skal få den opp til her jeg bor, men jeg tror kanskje skrue var villig til å hjelpe meg litt med den biten :D Må bare vente på penger. Åpner antagelig en ny tråd i "worklogg" forumet, når materialene er på plass.

Men må først vente på penger som kommer inn om noen uker ^^

Lenke til kommentar
Kan du ikke bare be om å få flytta denne tråden til worklogs?

Har du noe sted på skolen din du kan gjøre dette? eller er det dremling på rommet? :p

5037499[/snapback]

Vi har sånn båndsag på skolen, og ellers en fastmontert dremelsak med løvsagblad. liksom..

Skal sende en forespørsel om å f flyttet tråden når jeg har noe jeg begynner å jobbe med. Tror den workloggen får bra bilder, da jeg har en venn som går "fotolinja", og har tilgang på digitale speilreflekskameraer på 8mpix :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...