Gå til innhold

Hvilen PSU skal jeg velge Til stoor filserver ?

Anbefalte innlegg

Hei..

Litt om servern..

Jeg har nå 3200+ prosessor, vanlig skjermkort og en dvd rom , så har jeg 19 hardisker da.. det har begynt å bli en del , har selvsagt en del vifter også da men de trekker vel ikek så mye..

Jeg vil i fremtiden også få noen flere disker selv om det ikke øker veldig fort, diskene blir jo heldigvis større og større..

men jeg kjøpte for en tid tilbake en qtec650W og trodde dette var noe av det beste , selv om jeg var litt betenksom med tanke på at den var veldig billig per watt i forhold til konkurentene, men jeg viste ikke mye om det og tenkte 650W er 650W og det burde jo holde en stund.. jeg har enda ikke hatt problemer med den faktisk, men leser både i forumet her og på komplett.no at qtec er noe dritt og hold deg unna qtec for en hver pris osv..

hadde jeg sett det så hadde jeg nok kanskje valgt en annen, men det så jeg ikke da.. men leste ett sted at qtec var mye dårligere enn feks enermax per watt eller noe, at 500 W enermax feks var mye bedre og faktisk tålte mer enn qtec 650W osv.. noen som vet om det stemmer?

og denne fikk jo mye skryt på komplett:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306647

er det noe jeg burde vurdere nå ? ettersom jeg får flere disker osv..?? jeg vil jo gjerne slippe å bytte ut psu`n på en god god stund..

også mens jeg er igang å skriver her.. jeg har ett veldig gammelt litt stygt kabinett..og jeg vurdere STERKT å bytte det ut til noe bedre? har dere forslag?

tenkte på dette?

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ATP1500BEC

men det er jo dyrt så jeg, men det så litt proft. noen som vet noe om det?? eller som har ett forslag til noen billigere løsning jeg kan vurdere? men som sagt det er viktig for meg at det er plass til mange disker i det.. minst 25 , ettersom jeg ikke vil bytte det ut på mange år hvis jeg først invisterer i ett slikt.

Tusen takk iallefall.. håper noen kan hjelpe.:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hiper HPU-4B580

Thermaltake Silent Purepower 560W

Du bør heller prøve å bygge deg (eller få noen andre til å bygge for deg) et kabinett tilpasset mange harddisker.

Det er vel ingen (som jeg vet om iallefall) kabinetter som har plass til ca. 25 harddisker.

Et stort kabinett, med GOD plass er iallefall det du trenger :p

Litt modifikasjon må du nok også gjøre, siden du har så mange harddisker.

Også har jeg heller ville kjøpt en PSU til harddiskene, og en PSU til resten av systemet.

Kanskje noen her på forumet tar på seg jobben med å bygge et kabinett til deg for en OK pris?:)

Lenke til kommentar

Jepp, det hadde vært supert det , om noen kunne hjulpet meg litt, har ingen erfaring med å bygge sånt selv.. men det jeg tenkte da, det var at det finnes sikkert kabinetter som er litt større enn det jeg har, for jeg har bare vanlig big tower inwin kabinett som jeg kjøpte i år 2000 og med 3 extra harddisk rammer og

ett par sånne:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=WIN7500B

så har jeg faktisk plass til 19 her..

men om noen kunne moddet ett tilpasset mitt behov så hadde det vært SUPERT..:)

Jeg bor i kongsberg by the way..:)

Lenke til kommentar

Ved og gjøre som dette bildet viser, kan man starte 2 strømforsyninger samtidig.

Det finnes kabinetter som har plass til 2 strømforsyninger. Mulig litt modifikasjon trengs på noen.

Hvis det er lov, så har jeg ville laget en annen tråd, der du spør om noen er villig til å bygge et kabinett til deg for en brukbar pris. (Vet ikke om det strider mot kjøp/salg regelen)

Evt. kanskje noen som kan tegne et kabinett til deg i f.eks SketchUp.

Make it a competition :)

Dette Lian-Li kabinettet har plass til mange harddisker iallefall. 12 interne + 2 eksterne. Og hvis du har 6 slike, så har du jo plass til 32 harddisker :)

Alle disse kabinettene har minimum 8 5,25" brønner (8*3 = 24), så noen av disse burde kanskje tilfredstille dine behov?

Lenke til kommentar

SUPER Moltrez, takk for myttig informasjon særlig det med å koble to psuèr samtidig.. TOPP!!, men er det farlig å kun starte hardiskene først, med en psu og derretter starte den andre selve pc`n, slik at bare noen av diskene starter før de andre ?

fordi pc`n min står jo på lenge av gangen ofte flere uker og så det er sjekden jeg slår den av..men prøvde det med å kortslutte pinne 14 og 15 på en gammel strømforsyning jeg hadde, lenge før jeg leste det du sente meg men da viste jeg ikke noe om det da, bare prøvde meg fram og kortsluttet alle mot alle liksom, og plutselig funka det.. og jeg tror også strømforsyningen overlevde og måte spenningen og det var 12 v fortsatt:)

men angående kabinett fikk jeg en mail fra Espen faale i microplex i går om at det kommer ett kabinett som passer minebehov perfekt sa han , til jul .. men har ikke fått noe mer info om det, sendte en mail til , så håper jeg får svar snart..

hvis ikke så spør jeg om noen kan lage til meg..:)

Tusen takk for VELDIG BRA svar..

--------------------------------------------

Lenke til kommentar

Etter det jeg kan skjønne, så vil det ikke være noe problem at harddisken starter før selve systemet. De spinner vel bare rundt uten å "ha noe og gjøre" da vil jeg tro.

Levetiden blir jo forminsket, siden de evt. vil spinne hele tiden.

NB! Dette er ikke noe jeg har lest etc, bare noe jeg tror, så om jeg tar feil beklager jeg :)

Hvis du gjør som vist på bildet, så vil jo begge strømforsyningene starte samtidig (Hvis du skal bruke 2 strømforsyninger).

Jeg syns det er enklere å gjøre som bildet viser, enn av du evt. må starte PSU'en til harddisken først, så hovedmaskinen's PSU. Men smak og behag :p

Lenke til kommentar

Det er selvsagt enklere det.. jeg bare tenkte sånn midlertidlig nå, fordi før jeg får kjøpt meg sikkelig kabinett og greier.. fordi jeg tror ikke qtecèn klarer så mange disker til, kanskje ikke noen.. men den er ikke noe varm enda, nesten ikke lunka..:), så bare for å avlaste den litt før jeg kjøper en ny psu og nytt kabinett. fordi det blir ikke før til juletider tenker jeg..

Lenke til kommentar

Hm, altså en harddisk krever vel ikke mye strøm i det hele tatt så lenge den ikke skriver\leser? Jeg vil tro at du kan ha mange mange disker på en 350-500watts psu så lenge du ikke prøver å få alle til å lese\skrive på likt :>

Jeg har lest at bruken av strøm for en harddisk er 20-30 watt når den jobber (7200 rpm) og langt mindre når den idler.

Lenke til kommentar

ja det stemmmer nok det.. men jeg prøve å få tak i nettop dette kabinettet , men fant ingen som hadde det.. ringte også til Digitalimpuls.no som det sto skulle ha det, men de hadde en modell som het Lian-Li Pc-767 og ikke Pc-76 bare..

Noen som kan hjelpe meg med å finne det riktlige kabinettet? eller kanskje har noen bedre forslag ?

jeg har selv blitt litt forelska i dette:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ATP1500BEC

det virker så proft likosm.. SER jo ut som det er plass til masse disker i det da.. at man kan sette inn masse drevrammer osv.. men det var helvetes dyrt.

ville helst finne ett til halve prisen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...