phax Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Hei, skal finne frem en ok projektor til søstra mi.. jeg har ikke så mye peiling selv men har nå tatt på meg oppgaven for å sørge for at hun får noe litt ok. hun er ikke så veldig kravstor og skal ikke bruke så fryktelig mye penger, tenker en maks 8-9000,- og gjerne mindre. lerret må hun også ha, vet ikke hvor mye man bør legge i dette.. trenger ikke være særlig større enn 180cm og trenger ikke være motorisert. har tittet litt rundt og ser at lyd & bilde har oppgitt Infocus SP 4805 som sin budsjettsreferanse. er denne noe tess eller finner man bedre til prisen? tok også en titt på hifiklubben og fant denne BenQ PE5120 som virker ok nok.. uten at jeg har peiling. fin pris hvertfall. trenger litt feedback og anbedfalinger her! Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 (endret) fin pris hvertfall. 5007382[/snapback] 7498 er relativt dyrt for 5120, du får den for rundt 6000 andre steder. 5120 kan nok være en fin projektor for førsteganskjøpere, men den bør prøves først da den har en del regnbuer/RGB-flimmer. Dette er et problem du finner på alle 1-chips DLP-projektorer, men de litt dyrere modellene reduserer dette problemet ved hjelp av raskere fargehjul og/eller flere fargesegmenter på hjulet. Regnbuer ser du best ved bilder med høy kontrast, f.eks hvite objekter på svart bakgrunn (rulletekst f.eks). Enkelte er følsomme for dette fenomenet, og da er nok en billig LCD-projektor en bedre løsning. Det finnes ulemper og fordeler med både LCD og DLP. I det prissegmentet du oppgir kan du nok gjøre gode kjøp på bruktmarkedet, ta f.eks Panasonic PT-AE700 som koster rundt 10000 ny nå. Dette er en meget bra pris. Hvis du har mulighet til å bruke rammelerret er det en veldig god løsning. Kjøp gjerne et grått lerret, f.eks fra Adeo (sjekk prisguiden, da prisen på disse varierer en del). Edit: Beklager hvis dette ble litt vel teknisk, bare spør hvis du lurer på noe. Endret 15. oktober 2005 av Rikky Lenke til kommentar
phax Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 ok, nei teknisk er bra! har som sagt ikke peiling så trenger å lære litt på dette området. jeg tviler sterkt på at jeg klarer overbevise søstra mi om at det er bra kjøpe brukt så det gidder jeg ikke prøve på engang. og er ikke det litt skummelt med tanke på levetid på pæra og sånn? kan jo fort bli en dyr ekstrautgift det. har du noen forslag på en god (eller best mulig innenfor prisramme) ny projektor da? grått lerret er det for å oppnå bedre mørke kontraster eller? har hørt snakk om at endel pleide kjøpe rulelgardin fra ikea å bruke som lerret.. er dette bare fjas eller? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 IKEA rullgardin er faktisk nesten like bra som de billigste lerretene og mye billigere, husker jeg leste om dette i et Lyd & Bilde-blad for ca. 7-8 mnd. siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå