Gå til innhold

Test av I-mate sp5 (samme som qtek 8310)


Anbefalte innlegg

I-mate sp5.

 

Største nyheter: Stor god skjerm med hele 240x320 pixels, Trådlaust Nettverkskort (wlan) og det nye operativsystemet windows 5.

 

Kamera: Telefonen er utstyrt med eit kamera med 1,3 megapixels. Det er ikkje såkalla "blitz" på mobilen, noko som gjer at den ikkje er så godt egna i mørke omgivningar. Som dykk ser på vedlegget, så er ikkje kvaliteten noko å skryta av... Men, ser bra ut på skjermen te mobben då :)

 

Terningkast 2/6

 

Byggekvalitet, design og display: Displayet er utan tvil det besta eg har vert borti når det kjem til mobiltelefonar. Den er klar, stor og oversikteleg. Designet på telefonen er diskré svart. Den har etter min meining fine linjer, men detta er selfølgelig ein smakssak. Ellers vil eg nemna det gode tastaturet, som ikkje bare er godt, men også responsivt. Minuset er at "stjernetasten og firkanttasten" vert litt små, og det kan då verta litt vanskeleg å trykkja rett i starten, men dette betrar seg etter kvart koordinasjonen din kjem seg ;)

Ellers er det verdt å nemne at den ikkje knirkar og at den generelt sett virkar ut som at den er bygd med omtanke.

 

Terningkast 5/6

 

Teknisk: telefonen er utstyrt med ein prosessor på heile 200 mhz, noko som sikrar god responstid i alle program eg har prøvd til no. Den har i tillegg ein "ekstraprosessor" som skal sikre at ting ikkje laggar dersom du høyrer på musikk saman med speling e.l, noko som var eit stort problem på min gamle qtek 8080. Godt å sjå at ting går framover :) Telefonen er utstyrt med java.

Telefonen har også eit svært enkelt program for å koble seg opp mot nettet med. Det gjekk heilt smertefritt, var på nettet med ein gang, utruleg nok. Som nemnt er telefonen utstyrt med Windows 5. No har endelig microsoft valt å gjera brukargrensesnittet enklare, og ikona finare. Har endo ikkje opplevd nokre alvorlege feil med telefonen. Telefonen har også ein god mp3 spelar som sikrar underholdninga når du keiar deg. Det er windows mediaplayer på den.

I tillegg har telefonen det gode gamle MSN, noko som er utruleg kjekt å ha dersom du sitt å ventar på bussen eller lignande. Får tida til å gå mykje raskare :)

Den har selfølgelig også blåtann og IR.

 

Terningkast 6/6

 

Menyar: Som allereie nemnt er brukargrensesnittet gjort mykje enklare og meir oversiktleg enn windows 2003 se. No behøv du faktisk ikkje bruka ei veka på setja deg inn i telefonen dersom du er ny på den. Men eg vil allikavel påpeika at den forsatt er ein god del meir avansert enn ein typisk nokia telefon. Eller er det ingenting anna å setja fingen på.

 

Terningkast 5/6

 

Konklusjon: I-mate/qtek er telefonen for deg som er ute etter noko nytt, avansert med mykje funksjonar. Det nye os'et til microsoft, wlan, betre batterikapasitet og stor og skjerm vil gjera detta til ein slager hos dei fleste.

 

Eg er veldig usikker på om eg skal gi den ein 6 eller 5 som sluttkarakter. Men ein ting er hvertfall sikkert, det er utan tvil den beste telefonen eg har hatt til no.

 

Håpar dette hjalp dersom nokon var usikre på korleis den var.

 

Nokon spørsmål? Fyr i vei :)

 

Mvh Jan Erik

 

NB: har selfølgelig prøvd å vera så objektiv så mogleg, men har ikkje hatt telefonen så alt for lenge enda, så det er ikkje funne nokre feil på den enda. Men dersom eg finn noko, så vil eg selfølgelig oppdatera testen.

 

Update: har lagt til to bileter som vedlegg.

post-9502-1129757685_thumb.jpg

post-9502-1129757745_thumb.jpg

Endret av je_breivik87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Kjenner meg igjen i det du skriver! Har selv en i-mate SP5m (musikkutgaven), og syns det er en helt herlig telefon. Å koble seg opp mot WLANet her i huset gikk smertefritt. Har dog ikke prøvd andre nettverk enda. Batterikapasiteten er god, og den lader gjennom USB-ledningen:)

 

Tastene på denne er litt forskjellig fra SP5, men er likevel helt herlige. Beste jeg har brukt. Telefonen virker utrolig godt samenskrudd, i motsetning til headsettet som følger med. Det virker langt billigere, men det fungerer overraskende bra. Ørepluggene gir god lyd, og pluggen er en "vanlig" 2,5mm-jack.

 

bzzlink: Vet ikke om den støtter WPA-SK

 

CellularDude: Man kan zoome både før man tar bildet, rett etter at du har tatt det, og i bildeprogrammet senere :) Men, jeg fant ingen måte å forminske bildene etter at de er tatt desverre...

 

Legger ved et bilde av den fantastiske skjermen ;)

post-35593-1136048870_thumb.png

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opplever at rekkevidden er god, selv om du ikke skal mange meterene unna basestasjonen før den sier signalstyrken er på 75%. Den er seig de siste prosentene, er ikke langt unna styrken på min IBM R51-laptop...

 

Fant forresten ut det med endring av bildestørrelse i etterkant;

Når du skal sende et bilde som e-post (vet ikke om det samme gjelder for MMS) så endrer den automatisk bildestørrelsen til VGA. Dette er en innstilling som kan gjøres i "Bilder og video", der du også kan velge mellom andre størrelser, samt å ikke endre i det hele tatt før sending :)

Lenke til kommentar

Eg opplever wlan delen som meget bra.

På jobben har me fleire wlan sendarar, og den skiftar fort og greit over til neste wlan boks om den har sterkare signal.

 

Nå sitter eg kjellern. Trådlaus basen min står i 1 etg. i den andre enden av huset opppå eit skap. Med andre ord mange veggar og kleskap i vegen.

Eg har ca 45% dekning no.

 

Er jo vist mykje data den klarar og ta i mot også. Trur det skal bli vedlig labert før du merkar noko.

 

Men øyrepluggane som fulgte med min sp5 var jalla, noken som vet om eg kan kjøpe noken andre som er bedre? som har samme funksjonalitet med mic og svartast?

 

Synkronisering mot outlook går jo som ein draum!

Lenke til kommentar

Dette høres jo bra ut :) Nå har det seg slik at jeg tenkte jeg skulle kjøpe Qtec sin versjon.. MEN, leste en plass at til tross for at de skal være identiske, så kan det være forskjeller på hardware? Stemmer dette?

 

Det jeg leste en gang gjaldt riktignok qtec 9100 VS I-Mate søsteren, men om det var bare en tilfeldighet vites dog ikke.. (var noe med at wlan var bedre på I-Mate'n)

 

Kort fortalt, noen grunn til IKKE å kjøpe en Q-tec kontra I-mate?

Endret av el`satanical
Lenke til kommentar
Dette høres jo bra ut :) Nå har det seg slik at jeg tenkte jeg skulle kjøpe Qtec sin versjon.. MEN, leste en plass at til tross for at de skal være identiske, så kan det være forskjeller på hardware? Stemmer dette?

 

Det jeg leste en gang gjaldt riktignok qtec 9100 VS I-Mate søsteren, men om det var bare en tilfeldighet vites dog ikke.. (var noe med at wlan var bedre på I-Mate'n)

 

Kort fortalt, noen grunn til IKKE å kjøpe en Q-tec kontra I-mate?

5623322[/snapback]

Det er ingen forskjell på hardwaren. Forskjellen ligger i hvordan distributøren konfigurerer telefonen, hva som legges med telefonen og appartet rundt den (support, service etc).

 

Det du hørte var nok at I-Mate K-Jam skulle støtte Wlan G nettverk, mens Qtek ikke skulle. Ved lansering støttet ingen av dem G wlan, kun B. Her kom Qtek (Dangaard) med en patch først som rettet opp i det.

Endret av Glofi
Lenke til kommentar

 

Men øyrepluggane som fulgte med min sp5 var jalla, noken som vet om eg kan kjøpe noken andre som er bedre?  som har samme funksjonalitet med mic og svartast?

 

5622346[/snapback]

 

Jeg kjøpte en 2.5mm til 3.5mm med innebygget mikrofon som fungerer strålende med min QTek 8310 hos DOML.com! Det snodige er at I-Mate og QTek-modellene i denne tråden ikke står på listen over kompatible telefoner, men til og med svarknappen på mikrofon-delen fungerer så jeg kan anbefale denne på det sterkeste. DOML.com sender varene sine fra Hong-Kong og inkludert frakt kommer det på godt under toll-grensen (200 kr), og for min del tok Hong Kong Post ca 1 uke og 3 dager fra den ble bestilt til den lå på postkontoret mitt!

Lenke til kommentar

Syntes det virker som en svært bra telefon, har enormt lyst å gå til innkjøp av denne. Problemet er igrunn at den ser ut til å ha ganske dårlig batteritid, og må ifølge enkelte tester lades annenhver dag. Er dette bare på grunn av at ivrige testere kjører på med alle funksjonene telefonen har, og dermed tapper batteriet fort, eller holder telefonen litt lengre?

Finnes det i det hele tatt en "supertelefon" med bra batteri?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...