joka Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Hei. bilen min begynte plutselig å lekke olje, så nå skal motoren ut og lekkasjen fikses. jeg tror det er oljekjøleren eller bunnpannepakningen som er synderen. samtidig skal alt som er vrient å komme til når motoren er i bilen, sjekkes/byttes Bilder kommer etterhvert. litt mer info om bilen: 2.0 16V 150 hk? (136 hk m/kat) Da jeg kjøpte den (mars 2001) hadde den K&N luftfilter, det har jeg fjernet. oljen som brukes på slike filtre "kødder" med tomgangs-stabiliserings-ventilen (blir noe avleiringer inni) det er en 1991 mod (1990 i vognkortet), bruktimportert i 1994. (kat ble fjernet før den ble godkjent i norge) km stand 325.000, Bosch KE-motronic innsprøytning utstyr: el soltak, air-condition, fjernstyrt sentrallås, alarm, ABS bremser, kjørecomputer. bilen er helt original bortsett fra tusen-metere, avtagbar slepekrok og Bilstein støtdempere. kommentarer / spørsmål... Lenke til kommentar
Opus Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 kommentarer / spørsmål... Bilder? Lenke til kommentar
joka Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 bilder kommer... jeg begynner ikke skru på bilen før til helgen Lenke til kommentar
trra Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 (endret) Oljelekkasjen kan komme fra en av oljetrykkmålerene ved oljekjøleren, jeg hadde oljelekkasje der. Trodde først det var pakningen mellom motor og braketten til kjøleren, men etter en motorvask så jeg med engang at det kom litt olje ut fra den ene måleren. Om du har 136hk eller 150hk kommer anpå hvilken 2,0 16v du har. Har du samme som i golf 3 16v så har du 150hk. Den har motorkode ABF. Husker ikke motorkoden på 136hk utgaven i farta... skal finne det ut Siden du har 1991 mod så har du nok 136hk utgaven. Endret 10. oktober 2005 av trra Lenke til kommentar
joka Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 det er ikke lekkasje fra oljetrykk senderne, det lekker bak oljekjølern... vanskelig å se om det er kjølern eller bunnpanna. jeg kjører bare 1 mil så er det tomt motoren er 9A og den har 136 hk m/kat, min er uten kat så den gir vel litt mer effekt... og mindre bensin forbruk... har hatt den nede i 0.61 pr mil. snittet ligger på 0.65 på sommeren og 0.8 på vintern. (i.flg kjørecomputern i bilen) motorkoder fin side for motorkoder til mange biltyper Lenke til kommentar
joka Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 for de som er interessert så har jeg service manual, delekatalog og koblingsskjema til passat 88-96 + service manual til golf 3 + service manual til automat kasse (type 096) dette er .pdf filer... (filene er opptil 5 MB) 1 Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Jeg savner fremdeles bilder... Lenke til kommentar
joka Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Litt gammelt bilde.... Fargekoden er: L94E Lenke til kommentar
joka Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 her kommer flere bilder... min passat okt 2005 oljelekkasjen er ved den røe pilen, på baksiden. det er en o-ring imellom kjøleblokka og braketten på motoren som var ødelagt. den var også steinhard. nå som motoren er ute blir jeg også å bytte pakningen på bannpanne og ventildeksel tetteringen bak svinghjul skal også byttes + komplett clutch. trenger en vask Lenke til kommentar
joka Skrevet 16. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2005 motoren er nyvasket og klar til reparasjon... km-stand: 325.753 Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 gått langt gitt.. og hvis dette er eneste oljelekkasje så er det utrolig bra gjort! Lenke til kommentar
joka Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 jeg har ikke hatt så mye tid til å fikse på bilen i det siste. det blir litt bedre nå fremover. her er synderen. pakningen skal være av gummi (myk) men er helt hard og sprø. burde vært byttet for lenge siden!! min kones bil skal og få en ny slik o-ring (passat -94 2e) bedre føre var osv osv.... en liten oljelekkasje ved den bakre tetteringen lekker også litt rundt ventildekselpakningen braketten til oljekjøleren. Lenke til kommentar
joka Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 gått langt gitt.. og hvis dette er eneste oljelekkasje så er det utrolig bra gjort! som du ser på bildene så er det ikke eneste lekkasjen, selv om de andre er "nesten" ubetydelige. ellers... jeg bruker kun helsyntetisk motorolje, iflg service heftet så har den hatt det hele sitt liv. noe jeg kommer til å fortsette med. jeg er veldig snill med "gassen".... ikke høyt turtall før motoren har blitt varm. motoren har heller ikke motorvarmer, så når det er veldig kaldt lar jeg den stå på tomgang noen minutter før jeg kjører. dette er nok med på å gjøre at den nesten ikke bruker olje (slipper å etterfylle mellom oljeskiftene) Lenke til kommentar
Audi247 Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 som du ser på bildene så er det ikke eneste lekkasjen, selv om de andre er "nesten" ubetydelige.ellers... jeg bruker kun helsyntetisk motorolje, iflg service heftet så har den hatt det hele sitt liv. noe jeg kommer til å fortsette med. jeg er veldig snill med "gassen".... ikke høyt turtall før motoren har blitt varm. motoren har heller ikke motorvarmer, så når det er veldig kaldt lar jeg den stå på tomgang noen minutter før jeg kjører. dette er nok med på å gjøre at den nesten ikke bruker olje (slipper å etterfylle mellom oljeskiftene) 5115000[/snapback] Om du slepper å etterfylle olje mellom oljeskiftene gir en falsk trygghet. Det kan være at store deler av oljen kan være uforbrent bensin og kjølevann som har kommet fra en lekkaskje forbi stempel og fra kjølevanns kanaler og bensin innsug etc. Det vises tydelig på motoren at den har et stort olje tap ettersom hele bunnpannen er full av olje. En del pakkninger burde kanskje skjekkes ettersom motoren har gått så langt.. Lenke til kommentar
joka Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Det vises tydelig på motoren at den har et stort olje tap ettersom hele bunnpannen er full av olje. om du leser hele tråden vil du se hvorfor bunnpannen er svart av olje. Lenke til kommentar
joka Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 litt skruing i dag, demontering av ventildeksel og bunnpanne + div småting ventildeksel av nærbilde av eksos kammene sylinder nr 4. ikke mye slitasje her bunnpanne av nærbilde av oljepumpe Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Mye bra bilder, slikt liker jeg Lenke til kommentar
joka Skrevet 15. november 2005 Forfatter Del Skrevet 15. november 2005 deler er bestillt og begynner å ankomme. pakningsett (til bunndel av motor) fra mekonomen inneholder ikke den O-ringen til oljekjøleren. pakningsettet kostet 1965 kr og inneholdt heller ikke bunnpanne-pakning. 1,8 16v og 2,0 16v har samme bunnpanne, men... bunnpanne-pakningen til 1,8 koster 152 kr mens den koster 727 kr til 2,0. dette må jeg sjekke nærmere før jeg bestiller... burde ikke være slik. ellers så blir dette byttet: clutch komplett m/utløserlager, ventildekselpakning, tettering til kamaksel, øvre pakning på innsugingsrør pga det måtte demonteres for å ta av ventildeksel, pakning til eksosrør, fordelerlokk, rotor, 1 kjølevann-slange (se bilde tidligere i posten), termostat, oljefilter, plastrør til peilestav (knakk da jeg tok ut motoren) tror jeg har fått med meg det meste til motoren. kamrem og strammehjul blir ikke byttet, har gått bare 25.000 km. på bilen blir jeg å bytte ytre drivaksel-mansjetter og venstre styrestag har ikke regnet hva delene kommer på totalt, men det blir sånn ca 7000 Lenke til kommentar
passelat.2.0GT Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 for de som er interessert så har jeg service manual, delekatalog og koblingsskjema til passat 88-96 + service manual til golf 3 + service manual til automat kasse (type 096) dette er .pdf filer... (filene er opptil 5 MB) hei. vet dette er noen år etter du la ut dette men jeg lurer på om du fremdeles har de filene. kjøpte meg en 89mod passat 2.0 GT 16v her for litt siden å hadde vært kjekkt å ha Lenke til kommentar
joka Skrevet 28. april 2014 Forfatter Del Skrevet 28. april 2014 filene har jeg, men trenger litt tid på å lete de frem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå