L03VIk Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 (endret) STILLE BÆRBARE: Acer TravelMate 3212WXMi *1 Acer TravelMate 4151 Apple iBook 12" Apple iBook 14" Apple PowerBook 12" Cybercom MD95275 (Coop) Dell X1 Elitegroup G220 IBM X31 Tundra 1557E *2 (utvides fortløpende) TILLEGGSINFO: *1: Vifte kan gå på ved bruk av strømadapter, men dette kan muligens endres vha. speedswitch eller lignende. Rapportert om noe harddiskstøy. *2: 2-3 sekunder med viftestøy KAN høres innimellom, av de kresne. Kan muligens fjernes vha litt modding. GENERELL INFO: Det sies så mangt om hvilke bærbare som er stille/støysvake/støyfrie, at jeg føler det er på sin plass med en oppklaring: En stille bærbar (ja, STILLE), vil si at viften ALDRI går ved vanlig kontorbruk. (Word, programmering, surfing osv.) Ingen offisiell definisjon dette, men min personlige. Vet at HDer osv også kan støye endel, men jeg ser på dette mer som relevant tilleggsinfo, så fint om folk tar det med hvis de har erfaring med en STILLE maskin. (Det kan også være interessant å vite hvor mye viften eventuelt støyer i spill o.l., selv om dette blir subjektivt.) PROGRAMVARE SOM KAN HJELPE: Er man "stuck" med en maskin som bråker for mye, KAN det være muligheter til å endre på dette. Programmene nedenfor skal kunne hjelpe i mange tilfeller. Vær obs på at enkelte programinstillinger i teorien kan skade PCen. Notebook Hardware Control (Tidligere Centrino Hardware Control) http://www.pbus-167.com/chc.htm Kan forlenge batterilevetid, og redusere støy ved å voltmodde PCen. Har også tilsvarende funksjoner som SpeedswitchXP og viftekontroll for enkelte modeller. i8kFAN http://www.diefer.de/i8kfan/ Vifteregulering for utvalgte Dell-PCer RMClock http://cpu.rightmark.org/products/rmclock.shtml Manuell instilling av prosessorhastighet (trinnvis). SpeedswitchXP http://www.diefer.de/speedswitchxp/ Kan overkjøre Windows' strømsparingssystem, for bedre kontroll av speedstep osv. Endret 6. oktober 2005 av L03VIk Lenke til kommentar
rikardo Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 (endret) Stort sett alle centrion-baserte laptoper er vel nogenlunde støyfrie under kontorarbeid i windows. Og hvertfall ved bruk av Centrino Hardware Control. Har en Elitegroup G220, viften går aldri, med mindre jeg dekker den skikkelig til. Etter at jeg prøvde CHC, har jeg justert ned spenningen på prosessoren til 0.7 volt. Så nå går den aldri. *Storfornøyd* Harddisen er en 4200rpm, men den høres ikke mm. du legger øret inntil chassiet. Og pusten din overdøver dette i normale omgivelser. Edit: skriveleif. Endret 4. oktober 2005 av rikardo Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Kjøpte en Acer TravelMate 4151 for en kompis, og ble veldig fornøyd med støynivået der. Under normal surfing/kontorbruk går ikke vifta i det hele tatt. Et raskts lite sus i oppstarten, og så for det meste lydløst. Selvfølgelig en vanlig beskjeden knatring fra harddisken når den jobber, men ikke noe jeg betegner som plagsomt. Så kjøpte jeg meg en 4102WLMi selv, nesten samme maskin, bare med X700-grafikk istedetfor integrert. Den kan du nok ikke sette opp på lista di. Riktignok støyfri under beskjeden bruk den også, men i grafikk og tung jobbing, skrur vifta seg opp, og virker ikke særlig smart til å skru seg av. Kan ta veldig lang tid etter full belastning før vifta skrur seg ned, selv om temperaturene for lengst har sunket. Lenke til kommentar
pc_freak Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Til Rikardo: Hvilken config kjører du? Pentium M? Lenke til kommentar
rikardo Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 pc_freak: kjører "billigste" modell. Er Penitum M 1,6ghz. med 256 ram. (512 nye er på vei ) Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 iBook 14" er såfall stille, Powerbook 12" bråker mer enn ibook 14". Merkbart mer. Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 (endret) Acer 3212WXMi er lydløs med hensyn til viften, iallefall når den går på batteri. På AC derimot skrur viften seg tidvis på. Harddisken derimot støyer (i mine ører) endel. Det kommer et sus fra den, nesten som en vifte, hele tiden. Men dette suset blir MEGET fort overdøvet, merker det bare dersom jeg sitter i et stille rom. Til trådstarter: knallforslag på trå, en slags samling av brukererfaringer om info man ikke kan lese på spesifikasjonene veldig bra! Kanskje det blir litt færre "hvilken skal jeg ha" tråder (som jeg har startet endel av selv ) Endret 4. oktober 2005 av Pellepirat Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 Versjon 1.01 Nye maskiner: Acer 3212WXMi Acer TravelMate 4151 Apple iBook 14" Elitegroup G220 Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 (endret) Stort sett alle centrion-baserte laptoper er vel nogenlunde støyfrie under kontorarbeid i windows. Og hvertfall ved bruk av Centrino Hardware Control. I utgangspunktet har du jo rett. Men i praksis er det desverre mye rart ute å går. En vanlig ting er at Centrino-PCer går uten vifte en 20 minutters tid. Så går viften på i 10 sekunder, kjøler ned til akkurat under limiten, 4-5 minutter går, 10 sekunder med vifte, 2-3 minutter går, nye 10-15 sekunder med vifte. Dette kan selvsagt være plagsomt i lengden, ofte nesten mer plagsomt, enn hvis viften gikk konstant på lav fart. Angående Notebook Hardware Control (tidl. Centrino HC) osv. skal jeg legge ut linker til slike program snart... Endret 4. oktober 2005 av L03VIk Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 (endret) Versjon 1.11 Lagt til informasjon om programvare som kan være til hjelp. Nye programmer: Notebook Hardware Control i8kFAN RMClock SpeedswitchXP Endret 4. oktober 2005 av L03VIk Lenke til kommentar
rikardo Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Bra tråd dette nå! Bare en liten kommentar. Har vært litt uklar. Trenger ikke CHC for å få G220 lydløs. Det er den out of the box. Men med chc må kjøre mye hardere på for at den skal starte. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Min Cybercom MD95275 (Coop PC på folkemunne) med Pentium M prosessor er helt stille under vanlig kontorarbeid. Jeg spiller ikke så mye, men med FlightSimulator går viften nesten hele tiden. Har også prøvd Myst IV, og da går viften en gang i blant. Ved DVD avspilling går den også av og til, men viften bråker ikke stort når den går. Når viften ikke går hører jeg ingen lyd fra maskinen. Må legge øret inntil maskinen for å høre en svak susing fra harddisken. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Jeg kan også bekrefte av min kjærestes 12" iBook G4 så og si aldri kjører i gang vifta så man hører den. Men den blir sabla varm.. Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Versjon 1.12 Nye maskiner: Cybercom MD95275 (Coop) Endret 5. oktober 2005 av L03VIk Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 Bra tråd dette nå! Bare en liten kommentar. Har vært litt uklar. Trenger ikke CHC for å få G220 lydløs. Det er den out of the box. Men med chc må kjøre mye hardere på for at den skal starte. OK. Det er notert, og jeg har fjernet * i listen nå som du ser Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 veldig bra dette her altså, synes nesten (om man fortsetter i samme tempo) at denne skulle få en plass på toppen. Det er jo tross alt dette de fleste lurer på, og stort sett det eneste man ikke kan lese ut av spesifikasjonene. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Hvorfor ikke bare oppdatere/redigere første posten istedenfor å liste opp alt nedenfor og trippelposte i fleng? Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Virkelig knall tråd! Edit: Hva med å legge til en Notebook Hardware Control-guide, hvor en gjør rede for litt pekepinner ang voltregulering? Kjører med full hastighet og en volt på 1.1, og må innrømme at jeg er litt nervøs. Edit: Dobbel bluescreen og trøbbel med å komme igjen i Windows var følgene av dette. :| Endret 5. oktober 2005 av sosohal Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Hvorfor ikke bare oppdatere/redigere første posten istedenfor å liste opp alt nedenfor og trippelposte i fleng? det gjør han jo også (stusset på det samme, men bare sjekk første posten, så står alt der ) mulig det er jeg som har misforstått og driter meg ut, men en PC er da en fellesbetegnelse på ALLE personlige datamaskiner, det er vel ikke et skille på en PC og en MAC, ettersom en MAC er en PC? Bare litt undring fra min side:) Endret 5. oktober 2005 av Pellepirat Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Er det bare jeg som ikke får til å gjøre endringer i klokkefrekvensen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå