Gå til innhold

Guide til AoE-grinding for lowbies


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle skrive litt om mine erfaringer med AoE-grinding.

 

Først og fremst, jeg vet at det finnes en svær tråd her. Den er dog relativt gammel, og 75% av tråden er "bump".

 

AoE-grinding er i bunn og grunn å drepe bøttevis med mobs på en gang med AoE-spells (Area of Effect). Optimalt sett velger man mobs som er melee-basert, og som gjerne er et par levels under ditt eget (gjerne grønne).

 

Disse spellene er følgende:

Arcane Explosion (AE): en sfære med glitter i som eksploderer ut ifra magen. 10 yards rekkevidde, hva nå det enn vil si.

Blizzard: tøffe isbiter som faller ned på gruppen med mobs som du har frosset fast. Varer 8 sekunder.

Flamestrike (FS). En flammesøyle som ekspanderer fra midten av området du har valgt. Rank1 gjør ca. 100 skadepoeng, halvparten er over tid. Tar 3 sekunder å kaste.

Frost Nova (FN): Fryser mobs fast i bakken. Utrolig viktig, da det gir deg tid til å løpe et stykke unna mobs. Instant-cast, men 25 sekunders cooldown (21 med talents).

Cone of Cold (CoC). Kald luft som treiger mobs ned til 50% av vanlig hastighet. Rank1 gjør ca. 100 skade, men med talent i Shatter vil denne critte svært mye. Instant-cast, 10 sekunders cooldown.

 

Vanligvis tar man én og én mob, og drikker vann etter to-tre kills. Med AoE-grinding samler man sammen alt fra én til én million mobs og knerter dem med en kombinasjon av de overnevnte spellene.

 

Grinding før level 20:

 

Egentlig ikke å anbefale. De eneste AoE-spellene du har tilgjengelig, er FN (lvl10), AE (lvl14) og FS (lvl16). Ingen talenter vil hjelpe deg nevneverdig.

 

Går man sammen med en annen mage, derimot, kan det fungere. Det vil gi grei erfaring til man begynner å få skikkelige spells. Her kan begge samle mobs, mage1 kan bruke FN mens den mage2 fyrer opp en FS. Deretter bruker mage2 FN mens mage1 bruker FS. Deretter bruker begge AE til ting dør en grusom død. Ikke særlig effektivt, men man får iallefall trening.

 

Grinding etter level 20:

Så snart du runder level 20, respeccer du talentene til frost. AoE-grinding på level 20 er dødfødt uten frost-spec.

 

Talentene er som følger: 5/5 i Permafrost, 2/2 i Improved Frost Nova, 3/3 i Winter's Chill og 1/3 i Improved Blizzard. Det ene poenget i Blizzard gjør en enorm forskjell, siden mobs vil bruke vesentlig lengre tid på nå deg. Jo lengre tid de bruker på å nå deg, jo mindre tid er det før du kan fyre av en ny FN. Imp. Blizzard er det første som må maxes ut. På level 22 går mobs med 25% av vanlig hastighet i hele 4.5 sekunder (pga. Permafrost).

 

I og med at mobs må gå gjennom to hele Blizzard-diametere, vil denne effekten gjerne bli påført 3 ganger.

 

Om ønskelig kan du gjerne prøve Improved Arcane Explosion på level 24, da vil den være instant-cast. Du vil dog ha mye mindre kontroll på mobs, og disse vil slå på deg. AE på rank1 gjør også lusen skade. Anbefales ikke.

 

Uansett. På level 20 får du Blizzard, Blink og Mana shield. Alle disse vil hjelpe deg enormt mye.

 

Hvordan man AoE-grinder med frost-spec på level 20-30:

 

1. Finn et sted med mange melee-mobs. Mobs som har avstands-angrep (magi eller skytevåpen) vil ødelegge mye.

 

2. Samle sammen en liten dæsj med mobs. Bruk gjerne wand eller Fire Blast for å angripe ting, og står de klumpet sammen, angrip den som står lengst borte. Den vil da dra med seg de som står foran, og alle vil være ved din side ca. samtidig (istedenfor at de kommer på en linje).

 

3. Når du har mer enn 4-5 samlet, bruk FN og løp unna et lite stykke (ikke inn i flere mobs). Snu deg, og trykk på Blizzard-knappen. Du får da opp en sirkel for å markere hvor den skal lande. Optimalt sett skal toppen av sirkelen (altså den delen som er lengst unna deg) være såvidt i nærheten av klyngen med fastfrossede mobs. Er du for langt unna, kommer et lite stopp-merke opp på bakken. Da må du bevege deg litt nærmere. Etter litt prøving og feiling finner du fort ut hvor langt du skal løpe.

 

4. Når markeringen er riktig plassert, trykker du på mouse1 og spellet starter. Skade kan gjøre at FN blir avbrutt, så mobs vil nå begynne å gå mot deg. Optimalt sett kan du få av Blizzard to ganger, men dette forutsetter gjerne 3/3 i Improved Blizzard.

 

4. Nå skal de fleste mobbene være like i nærheten av deg, og med Improved FN skal den være mer eller mindre klar for en ny avfyring.

 

5. Ny FN, løp litt unna, og hiv på en Blizzard til. Posisjonering er ikke så viktig nå, da de fleste mobs vil ha svært lite hp igjen, og stryker gjerne med. Om ikke alle skulle gjøre det, bruk Fireblast og wand.

 

6. Se skjermen fylles med "xxx xp".

 

7. Juble litt for deg selv, og plukk opp rask og penger. Drikk vann/spis brød, og du er klar til dyst igjen.

 

8. Gjenta.

 

Her er en liten filmsnutt som viser hvordan dette gjøres.

 

 

Steder å grinde:

 

Level 20: Fenris Isle i Silverpine Forest. Slottet er spekket med level 15-17-mobs, og de respawner relativt fort.

 

Level 22-23 eller deromkring: Greymane (eller Whitemane) wall i Silverpine forest, sørvest på kartet. En leir med ekle mennesker. Har stort sett fungert svært godt for meg, selv om enkelte har spesialangrep som gouge, trip og torch. Folk står relativt tett samlet, så å pulle 5+ mobs er ikke noe problem. Med en annen mage har vi uten problemer samlet 12 og flere mobs.

 

Level 24-28: Hillsbrad farmers i Hillsbrad, helt til vest på kartet. Flere ekle mennesker, ingen spesialangrep. Ikke mange klynger, så man må bruke litt tid på å samle sammen mobs. Manashield er et must.

 

Level 28-32: Azurelode mine i Hillsbrad, sørvest på kartet. Igjen, ekle mennesker, litt mer utspredt enn farmerne. 4-6 om gangen skal gå fint.

 

Level 30-38: farms i Arathi highlands, ca. midt på kartet. Ha gjerne en lvl60-char på lur i nærheten, siden ekle allies er uhyggelig glad i å ødelegge. Litt corpsecamping med hr. lvl60 fikser det problemet. Enkelte patruljerende mobs kan ødelegge hvis de ikke fjernes først.

 

 

Gode partnere:

 

Venner spiller gjerne sammen, og AoE-grinding kan fint gjøres med assistanse. Her er noen aktuelle klasser som utfyller magen.

 

Enda en mage: Relativt fantastisk. Her har man trygghet i dobbelt opp med FN (firedobbelt med Cold snap). Det eneste problemet er at man slipper opp for mobs for fort.

 

Priest: Ganske selvskrevent. Bruker PW: Fortitude og Shield, samt Flash heal og renew. En effektiv måte å samle mobs på, er å samle 3-4 med mage, hvor så priest bruker Psychic scream. Dette sender mobs i forskjellige retninger, hvorpå de gjerne aktiviserer flere mobs. Jo flere dere tar per gang, jo bedre er det. Om priest er shadowspeccet, la PW: Shield være på ca. 10 sekunder før mage begynner å samle ting, så slipper man å vente i 20 sekunder for å få et nytt.

 

Hunter: Bruker pet til å samle mobs. Kan bruke Distracting shot for å plukke vekk eventuelle mobs som resister FN. På level 28 kan hunter også bruke Frost trap, selv om dette strengt talt ikke er nødvendig (og jeg er ærlig talt ikke sikker på om Improved Blizzard + Frost trap stacker).

 

Warlock: Bruker voidwalker til å samle mobs. Har også Rain of fire på level 20, et AoE-spell på lik linje med Blizzard (men gjør mindre skade og, logisk nok, ingen chill-effekt).

 

Shaman: Kan heale, og har Fire nova og Magma totem.

 

Paladin: Healing + Concentration aura.

 

 

Mer kommer..

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bra guide, har selv en lowbie mage og driver å prøver litt med AoE nå. Vet du om noen tilsvarende plasser for alliance?

Dessverre. Førsteinnlegget i den tråden jeg linker til helt øverst, er fra et alliance-synspunkt, så du kan jo sjekke ut den. Men, den er som sagt gammel, så ting kan ha forandret seg litt.

 

Gi gjerne tilbakemelding her i tråden om du finner en plass som fungerer godt. :)

Lenke til kommentar
Bra guide, har selv en lowbie mage og driver å prøver litt med AoE nå. Vet du om noen tilsvarende plasser for alliance?

Dessverre. Førsteinnlegget i den tråden jeg linker til helt øverst, er fra et alliance-synspunkt, så du kan jo sjekke ut den. Men, den er som sagt gammel, så ting kan ha forandret seg litt.

 

Gi gjerne tilbakemelding her i tråden om du finner en plass som fungerer godt. :)

Tja, det har jeg da postet i Mage-tråden: Link

 

Eller direkte link til Europa forumet

Lenke til kommentar

Et spørsmål: Ved level 24 kan du få instant cast Arcane Explotion. Hvis du ser på skade / mana - forholdet på Blizzard (200 damage, 320 mana, i tillegg er denne channeled) kontra Arcane explotion (snitt på 60 damage, 120 mana, men også instant cast), vil det ikke lønne seg å bruke IAE i stedet for blizzard? Du slipper jo også å sikte på området du vil angripe med IAE.

Lenke til kommentar
Jo, men da må du kunne tåle litt juling siden IAE har ganske liten radius.

Fryser du folk fast kan de vel ikke treffe deg på 10 yard range allikevel? Grunnen til at jeg spør er at det virker jo lettere å shielde + spamme IAE. Det vil vel skje at man får resists på frostnovaen av og til og da går jeg utifra at det meste er kjørt hvis du gjør som vist på denne filmen her.

Lenke til kommentar

Problemet med IAE-grinding er at du er avhengig av en priest. FN kan bryte når mob tar skade. Selv om du står utenfor angrepsradiusen deres, vil gjerne den første IAE-en bryte iallefall én mob løs, og jo flere IAE-er du spammer, jo flere bryter løs. Så har du 10 sekunder igjen på FN.. hva gjør du da?

 

Med frostspec begynner du å gjøre skade på frosne mobs fra et godt stykke unna, og de går med 25% av vanlig hastighet mot deg. Når de er fremme, er FN klar til ny bruk, og du kan gjenta hele prosessen (om nødvendig). Skulle man få resists, har man også Cold snap (som gjør ferdig alle cooldowns på frost-spells), så da kan man evt. hive ut en CoC, bruke Cold snap og hive ut en ny FN. Man har med andre ord mye mer kontroll med frostspec.

 

Mye av poenget med AoE-grinding er at man dreper mobs som er et par levels lavere enn deg, gjerne grønne. Resists pleier ikke å være et problem, men det er sant som du sier, får man en resist er det bare å ta beina fatt (eller bruke Cold snap).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

bump ekstreme :) .

 

Jeg (warlock) og en venn (mage, frsot specca) prøver å AOE grinde litt rundt om kring, men opplever at vi ikke skader nok, så de har ca 50% hp før de er inntill, selv med ca 30 yards. Vi bruker mobs på lvl 46-50 når jeg er 52 og magen er 50. Kom med tips. Dette gjelder da ca 4-5 mobs :( .

Lenke til kommentar
bump ekstreme :) .

 

Jeg (warlock) og en venn (mage, frsot specca) prøver å AOE grinde litt rundt om kring, men opplever at vi ikke skader nok, så de har ca 50% hp før de er inntill, selv med ca 30 yards. Vi bruker mobs på lvl 46-50 når jeg er 52 og magen er 50. Kom med tips. Dette gjelder da ca 4-5 mobs :( .

5279029[/snapback]

 

Lavere level på mobs er det første. Da får man mindre resists på FN, og de har lavere hp. Bare melee-mobs, castere eller mobs med ranged (piler/steiner) ødelegger channeling.

 

Er magen frostspeccet?

Lenke til kommentar

Bra guide, synd druider ikke kan gjørenoe av dette,har en lusen AoE men ingen ting som holder mer enn 1 mob på plass.

Eneste bruk for den er om en tank holder agroen.

Brukte den en gang på de som kommer etter bossen i sm .

etter 2 sek hadde druiden tatt alle på en gang, med AoE

Hvilken lvl er di egentlig? står 35 men ett slag med stokken og de er daue.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...