Gå til innhold

Test: Socket 754 versus 939

Bob Ibsen

Anbefalte innlegg

En sammenligning av socket 754 og 939 avslører at minnebåndbredden ikke er alfa og omega for disse prosessorene :)

Singlechannel minnekonfigurasjon yter faktisk nesten like bra som dualchannel i de fleste tilfeller, og hvordan henger egentlig dette sammen? Intel gikk jo fullstendig over til dualchannel for lenge siden, mens AMD fortsatt holder liv i "håpløse" socket 754 ?!? :dontgetit:

Forklaringen ligger i at AMD og Pentium 4 benytter forskjellige teknikker for å lagre prosessorens ferdigbehandlede data. Pentium 4 bruker write-through policy, som innebærer at hver eneste oppdatering i cachen umiddelbart skrives hele veien til RAM. Den konstante tilbakeskrivingen belaster ikke prosessoren direkte - når lagre-kommandoen inntreffer i slutten av pipelinen, vil load/store-enhetene ta seg av resten. Ulempen med denne konstante oppdateringen er dog at det spiser mye båndbredde, slik at det på indirekte vis kan hemme prosessorens tilgang på data.

AMDs måte er svært annerledes - en såkalt write-back policy. Her vil ikke minnet oppdateres før det er absolutt nødvendig av hensyn til for eksempel manglende plass i cachen. En gitt datablokk vil som regel bare eksistere på ett sted om gangen, og flyttes imellom cachene/RAM avhengig av hva som til enhver tid har høyest prioritet. Kort oppsummert gjør disse arkitekturmessige forskjellene at det er mye mindre minnetrafikk i AMD-systemer. Minnebussen er i utgangspunktet så lite belastet at den sjelden blir noen flaskehals, og dette er altså grunnen til at effekten av dualchannel er liten på socket 939-plattformen.

Fordeler socket 939:

Støtte for dualcore CPU

Flere gode hovedkort (særlig nForce4)

Støtte for SLI

En ekstra minneslot

Dual channel

...spør dere meg er det mange som vil klare seg akkurat like godt med socket 754...

Testsystem er socket 754 / 939 @ 2,2 GHz, nForce3 250GB/Ultra. RAM er 2x512MB på DDR400 @ 2,5-4-4-8-1T (dualchannel på socket 939).

3500+ = socket 939 Winchester // 3200+ = socket 754 Newcastle

SandraCPU.PNG

SandraMultimedia.PNG

SandraMemory.PNG

SandraCache.PNG

SuperPi.PNG

ScienceMark2.PNG

3DMark2001.PNG

3DMark03.PNG

3DMark05.PNG

FarCry.PNG

DoomIII.PNG

PCMark04.PNG

XMPEG.PNG

PCMagazine.PNG

http://www.benchmark.co.yu/vidito.php?sid=...er=2362&quale=3

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har erfart det samme. Skal du ha bedre ytelse på en K8, gå for høyest mulig CPU hasitghet først. Det skader ikke med mer minnebåndbredde, men cpu is king.

Tror nok at jeg hopper over 739, og venter til Socket M2.

Ja, prosessorene fortsetter å skalere bra selv om minnekontrolleren bare er singlechannel. Socket M2 har jeg ikke særlig store forventninger til - da må den i så fall introdusere flere nyheter enn DDR2-støtte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Fordeler socket 939:

Støtte for dualcore CPU

Flere gode hovedkort (særlig nForce4)

Støtte for SLI

En ekstra minneslot

Dual channel

Støtter virkelig _alle_ hovedkort basert på sokkel 939 dual core?? Jeg er sikkert helt på jordet, men jeg trodde f eks ikke at Asus A8N-SLI Deluxe (har akkurat bestilt et, i form av demovare :p ) støttet dual core :huh:

Sitat komplett.no's produktinformasjon om dette hovedkortet:

---------

Prosessor: 0 ( 1 ) - Socket 939

Kompatible prosessorer: Athlon 64, Athlon 64 FX

---------

Det står jo ikke noe om at f eks Athlon 64 X2 støttes :S

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
Med ny BIOS så støtter Asus A8N-SLI Deluxe dual-core. Antar dette gjelder de fleste S939 hovedkort. Dvs det kan hende de ikke støttet det da kortet kom ut, men at det støttes hvis man oppgraderer BIOS.

5295989[/snapback]

Ok, godt å høre. Da trenger jeg ikke investere i enda et nytt hovedkort den dagen jeg skal ha dual core i kassa :dribble: (Var nesten i ferd med å avbestille deluxe versjonen for heller å gå til innkjøp av en Premium versjon, av hensyn til nettopp dette :p )

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 9 måneder senere...
Interessant test dette. Sitter jo med en "utgått" s. 754 selv, og jeg må få si at jeg er fornøyd, men jeg skal oppdatere til s. 939 etterhvert.

4828147[/snapback]

Kødd: Må bare le. AM2 har jo komment ut nå.. Men du lever jo i fortida..

Hehe. Kom 939 ut i 2005?

Lenke til kommentar
Interessant test dette. Sitter jo med en "utgått" s. 754 selv, og jeg må få si at jeg er fornøyd, men jeg skal oppdatere til s. 939 etterhvert.

4828147[/snapback]

Hehe. Kom 939 ut i 2005?

7216846[/snapback]

Tenk deg om litt mer før du poster sånt. Om du ser nøyere ser du at posten du quota er fra 12/09-2005!

Lenke til kommentar

4828147[/snapback]

Hehe. Kom 939 ut i 2005?

7216846[/snapback]

Er nok ikke store forskjellen på 754 og AM2 heller skal du se :D...med direkte sammenligning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...