Gå til innhold

Den fine rap'en. Finnes/lages den fremdeles?

endrebjo

Anbefalte innlegg

I dag kom jeg over en god del litt eldre låter fra Coolio, TuPac, Nana, Papa Bear og tidlig Eminem. (de kom stort sett fra de aller første McMusic-albumene)

Jeg er nesten blitt forelsket i denne typen musikk, og lurer derfor på om lages liknende musikk i dag, og hvem som eventuelt lager det.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oldschool-rap er jo litt kult :p

Tøft det, men vil også ha litt nyere rap. Men populære rap etter 2000/2001 er blitt skikkelig dårlig synes jeg.

Jeg pleier å skille mellom den fine samfunnsrap'en (fra old-school-dagene frem til slutten av 90-tallet) som tar for seg samfunnsproblemen, og den idiotiske og fæle egorap'en om altfor mye penger, damer, skyting, gangster, nattklubber osv.

Lenke til kommentar
Jeg pleier å skille mellom den fine samfunnsrap'en (fra old-school-dagene frem til slutten av 90-tallet) som tar for seg samfunnsproblemen, og den idiotiske og fæle egorap'en om altfor mye penger, damer, skyting, gangster, nattklubber osv.

Trodde det bare var Gatas Parlament som var de eneste rapperene med vett i skolten, jeg. Jeg trodde at all rap måtte handle om sex, vold, narkotika, kuler, alkohol, egoisme, trangsyntet, egenkapital og "niggahs" som de kaller seg. Jeg trodde at all rap måtte ha ord som "yo" eller "blingbling", og gjenta standard banneord så mye som mulig.

...det er i hvert fall bare det jeg har hørt på radioen. Jeg går ut ifra at det er det eneste som er "in".

Lenke til kommentar

Trodde det bare var Gatas Parlament som var de eneste rapperene med vett i skolten, jeg. Jeg trodde at all rap måtte handle om sex, vold, narkotika, kuler, alkohol, egoisme, trangsyntet, egenkapital og "niggahs" som de kaller seg. Jeg trodde at all rap måtte ha ord som "yo" eller "blingbling", og gjenta standard banneord så mye som mulig.

...det er i hvert fall bare det jeg har hørt på radioen. Jeg går ut ifra at det er det eneste som er "in".

Du tar heldigvis feill der. Men dessverre er det slik at all rap som blir spilt offentlig i dag, passer perfekt til beskrivelsen din. Det er derfor jeg prøver å finne igjen litt av det som er blitt trengt vekk av hip-POP-bosset.

Lenke til kommentar

Du tar heldigvis feill der. Men dessverre er det slik at all rap som blir spilt offentlig i dag, passer perfekt til beskrivelsen din. Det er derfor jeg prøver å finne igjen litt av det som er blitt trengt vekk av hip-POP-bosset.

Jeg har ikke prøvd å grave opp noe litt mindre kjent rap, nei. Jeg er glad i Gatas Parlament, men utover det kan jeg generelt styre meg for det meste av rap. Men jeg synes det er bra at det fortsatt finnes fornuftige rappere, :yes: det eneste som er litt dumt er at det eneste man blir proppet ørene fulle av om man går inn i en "mainstream" butikk av de fleste varianter er "yoyo, blingbling, OMGLOL I AM TEH NIGGAH!!!11!1" (Det siste der kan muligens være formulert på en litt annen måte, men poenget er det samme) Men uansett: det er bra at det finnes fornuftig rap, og at det er folk som hører på det. :yes:

Lenke til kommentar

:!: Haha!

Anyways fins mye bra der ute.

Immortal technique f.eks er veldig musikk ala gatas parlament men er amerikansk og er tøffere og råere. Han er absolutt verdt å høre på hvis du vil ha positiv budskap med og som handler om dagens problemer i samfunnet osv...

Psycho Realm lager helt konge musikk. Hvis du likte den dystre musikk til cypress hill før de ble rockete så er dette noe lignende men enda mer dyster! :dribble:

Common er også bra.

Endret av SnowDOG_
Lenke til kommentar

Grav fram Wu-Tang Clan - 36 Chambers of Shaolin for en av de beste rap-platene i historien. Den er spekket med samples fra kung fu-filmer i tillegg, og små sketsjer mellom sangene..Wu-Tang var vel en av de første som dro igang rap med mere politiske eller "intelligente" tekster, i motsetning to Run DMC og de andre som sang om Adidas-skoene sine eller hvor flink de var til å rappe :) All ære til Run DMC though, som dro rock inn i rap'en og fantastisk fete beats allerede på starten av 80-tallet.

RZA (wu-tang clan) har faktisk laget mesteparten av filmmusikken til Kill Bill 2 iflg dokumentar på DVD'n.

Jeg er ingen rap-kjenner (hører mest på metal, men liker mye oldschool ting som cypress hill), men har veldig sansen for det Jay-Z har gjort de siste årene. Liker stemmen hans og den gode flyten. Stemmen skiller seg ut fra alle de andre svarte rapperne. Hør på sanger som Big Pimpin, eller Jigga What.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...