Gå til innhold

Er du John Woo-fan?


Gjest Slettet+9817234daf

Er du John Woo-fan?  

113 stemmer

  1. 1. Er du John Woo-fan?

    • Ja, han er en stor regissør
      44
    • Nei, han er oppskrytt
      35
    • Har ikke sett noe av ham
      34


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Jeg er av den oppfatning av at John Woo er en oppskrytt regissør og lurer på om dere føler det på samme måte. Greit nok at han skilte seg litt ut fra mengden i Hong Kong, men i Hollywood viser han sitt sanne ansikt. Det har ingenting med at Hollywood har ødelagt ham, han er bare ikke god nok.

 

Filmografi:

  • All the Invisible Children (2005)
  • Paycheck (2003)
  • The Hire: Hostage (2002)
  • Windtalkers (2002)
  • Mission: Impossible II (2000)
  • Blackjack (1998) (TV)
  • Face/Off (1997)
  • Once a Thief (1996) (TV)
  • Broken Arrow (1996)
  • Hard Target (1993)
  • Lashou shentan (1992)
    ... aka Hard-Boiled
  • Zong heng si hai (1991)
    ... aka Once a Thief
  • Die xue jie tou (1990)
    ... aka Bullet in the Head
  • Yi dan qun ying (1989)
  • Die xue shuang xiong (1989)
    ... aka The Killer (USA)
  • Ying hong boon sik II (1987)
    ... aka A Better Tomorrow II
  • Yinghung boon sik (1986)
    ... aka A Better Tomorrow
  • Ying xiong wei lei (1986)
  • Liang zhi lao hu (1985)
  • Xiao jiang (1984)
  • Ba cai Lin Ya Zhen (1982)
  • Hua ji shi dai (1981) (as Wu Hsiang-fei)
  • Mo deng tian shi (1981)
  • Da sha xing yu xiao mei tou (1978)
  • Ha luo, ye gui ren (1978)
  • Hao xia (1978)
  • Fa qian han (1977)
  • Qian zuo guai (1977)
  • Shao Lin men (1976)
  • Dinü hua (1975)
  • Nu zi tai quan qun ying hui (1974)
  • Tie han rou qing (1974)
  • Fists of the Double K (1973)
  • Ouran (1968)
  • Sijie (1968)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han har mange gode filmer av Hollywood sjangeren. Men jeg stormer ikke til kinosalen når jeg ser navnet hans.

Men det skal sies at han er en av de regissør jeg stadig legger merke til..

Så jeg må si at han er en av de store. Ikke den beste, men en på den øvre halvdelen..

Endret av Loffelur
Lenke til kommentar

A Better Tomorrow

The Killer

Bullet in the Head

Once a Thief

Hard-Boiled

 

Når samme mann har laget alle disse filmene (som nesten definerer hva jeg kaller skikkelig bra action), så kunne Woo ha laget Bring it On i USA og fremdeles vært en av mine favoritt regissører.

 

Han skilte seg ikke bare litt ut fra mengden i Hong Kong. Han skapte et helt nytt visuelt action språk. Og den eneste som ligger på like høyt nivå i å lage skytescener er Michael Mann.

 

At Hollywood importerer asiatisk storheter og får dem til å være med i drittfilmer er fakta. Jet Li gjorde det bra igjen med Hero, Jackie Chan med New Police Story, Chow Yun Fat med Crouching Tiger, Hidden Dragon. La oss håpe John Woo klarer det med The War of the Red Cliff.

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Og den eneste som ligger på like høyt nivå i å lage skytescener er Michael Mann.

Det er det dummeste jeg har hørt. Tipper du baserer det utsagnet på den ene scenen i Heat. Wachowski-brødrene, Luc Besson, Tony Scott og mange fler er alle bedre enn Woo til å konstruere skytescener. Woo er kanskje verdens dårligste regissør når det kommer til realisme. Den ene skytescenen i The Killer (tror jeg det var) understreker dette.

Lenke til kommentar
Og den eneste som ligger på like høyt nivå i å lage skytescener er Michael Mann.

Det er det dummeste jeg har hørt. Tipper du baserer det utsagnet på den ene scenen i Heat. Wachowski-brødrene, Luc Besson, Tony Scott og mange fler er alle bedre enn Woo til å konstruere skytescener. Woo er kanskje verdens dårligste regissør når det kommer til realisme. Den ene skytescenen i The Killer (tror jeg det var) understreker dette.

Det er jo det som er poenget med Woo alt skal være en dans. Synes de skytescenene i Face Off er så fantastiske og elegante (merk deg ordet elegant): Er ofte slik skytescenene hans er, elegante. Og mange filmskapere har kopiert fra han. Deriblandt mange av de skytescenene i den først eMatrix filmen var inspirerte fra Woo filmer. Woo is the man. :thumbup: Er det noen som virkelig kan action så er de Woo, men synes at han mistet gnisten i Paycheck. Var liksom ikke en Woo film dette etter min mening.

Lenke til kommentar
Jeg er av den oppfatning av at John Woo er en oppskrytt regissør og lurer på om dere føler det på samme måte. Greit nok at han skilte seg litt ut fra mengden i Hong Kong, men i Hollywood viser han sitt sanne ansikt. Det har ingenting med at Hollywood har ødelagt ham, han er bare ikke god nok.

Hvordan du kan komme til den konklusjonen når de siste 6-7 filmene hans i Hong Kong er mye bedre enn Hollywoodfilmene hans (med unntak av Face/Off, som i mine øyne også står seg godt mot det meste som er laget av action i Hollywood de siste 10 årene) er meg komplett ubegripelig.

John Woo (sammen med folk som Tsui Hark, både som regissør og som produsent, og Ringo Lam) tilførte faktisk actionsjangeren noe nytt som er blitt etterlignet av de fleste vestlige actionregissører siden.

Lenke til kommentar

Jeg er en STOR John Woo fan, trenger vel ikke å si så mye mer.

 

Paycheck

The Hire: Hostage

Windtalkers

Mission: Impossible II

Blackjack

Face/Off

Once a Thief

Broken Arrow

Hard Target

Lashou shentan

... aka Hard-Boiled

Zong heng si hai

... aka Once a Thief

Die xue jie tou

... aka Bullet in the Head

Die xue shuang xiong

... aka The Killer (USA)

Ying hong boon sik II

... aka A Better Tomorrow II

Yinghung boon sik

... aka A Better Tomorrow

Ying xiong wei lei

...aka Heroes Shed No Tears

Hao xia

...aka Last Hurrah for Chivalry

Shao Lin men

...aka Hand of Death med Jackie Chan

 

Har alle disse, utenom Hand of Death (har sett den) men den blir sluppet på dvd snart hvis jeg ikke husker feil og da har jeg den også.

 

Jeg ble hektet en gang i '93, 94' TV1000 sendte The Killer, Hard Boiled, Once a Thief og Bullet in the Head tror også de sendte A Better Tomorrow, midt på natten en uke, sov ikke på natta den uka for å si det sånn. Det gjorde jeg på skolen dagen etter :yes: Og har ikke sett meg tilbake siden.

 

Ser at mange uttaler seg uten å ha sett han virklige bra filmer og da snakker vi Hong Kong, vi snakker The Killer, Hard Boiled og A Better Tomorrow. Det er ikke mange action filmer de siste 15-20 årene som rekker disse filmene opp til leggen en gang (min mening). Ser også at noen sier mangel på realisme(wh1te), realisme det er her snakk om film. Hvis jeg ikke husker feil så er du en Tarantino fan (arrester meg hvis det er feil). Kill Bill 1 & 2, er ikke veldig mye realisme i de action scenene der, filmene blir ikke noe mindre bra av den grunn.

 

Det er få som er så bra til å korografere action scener som John Woo og kan jo nevene Yuen Woo-Ping i samme duren. Det er en estetisk nytelse å se filmer som er laget av disse gutta. Det ble vel beskrevet som en voldelig dans et eller annet sted hvis jeg ikke husker feil.

 

Slow motion, duer, dobble pistoler, ære og kampen mellom det gode og onde ting som går igjen i filmer John Woo har laget. Og jeg får frysninger på ryggen hver bidige gang. Jeg er en av de som mener at Hollywood har ødelagt mannen, han får jo ikke utfolde seg som bare han kan.

Bare ta for å ta et eksempel Hard Target, filmen er klippet i stykker, et eller annet sted på et nedstøvet lagerrom så ligger det en film som er 20-22 minutter lenger en den som ble sluppet på kino. Studioet mente at det ble for mye John Woo action for det amrikanske publikumet. Jeg vet også at denne versjonen er å finne på en hjemmesnekkret vhs et eller annet sted der ute i den store verden, og den skal jeg få tak i en eller annen gang.

 

Face/Off er vel den filmen hvor han har kommet nærmest sine gamle Hong Kong dager, og kommer høyt opp på min liste over mine favoritter. Bare ta scenen hvor Nicolas Cage går ut av bilen på starten og på veien inn i flyet. Frakken som flagrer i vinden i slow motion :dribble: , en av de feteste scenene som er festet på film på '90 tallet. Speil scenen i Dietrich sin bolig (hele den scenen i boligen), konge.

 

Så drømmen må jo være en film fra Hong Kong med Chow Yun-Fat, Tony Leung, Danny Lee, Nicolas Cage og John Travolta. Hvor John Woo har regi, produsent og skrevet filmen. :love:

 

Og et lite tips: Før noen av dere som bare har sett Hollywood filmene hans, gjør dere opp en mening. Ta en titt på The Killer, Hard Boiled og A Better Tomorrow.

Og hvis dere fremdeles ikke liker mannen så er det ikke min feil.

Gjerne også A Better Tomorrow 2, Once A Thief og Bullet in the Head.

 

 

Mine fem øre (ble lange fem øre.)

 

Edit: Njål amen, kunne jo neste ha nevdt Corey Yuen også :)

Endret av Manx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...