Gå til innhold

Hjemmelaget ekstern vannkjøling (kommentartråd)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er disse Sunon viftene ?

Viftene er etter min mening svært bra og stillegående, men sistnevnte påstand forutsetter at man seriekobler to stk!

Da skal du til gjengjeld ha en sart hørsel, om viftestøyen fortsatt oppfattes som plagsom.

Det finnes (som vanlig) både fordeler og ulemper med disse viftene.

En fordel er at de er relativt "trange", dvs at viftesenteret er relativt stort. Dette medfører en ganske god luftgjennomstrømning også ved lave turtall, i forhold til en vifte med et mindre senter.

Ulempen er at det store senteret skaper en unødvendig stor blindsone ved en direktemontasje til radiator. Av den grunn er det fordelaktig å bruke disse i kombinasjon med en såkalt fan-duct, dvs en trakt / avstandsstykke mellom radiator og vifte.

Dette vil i stor grad eliminere blindsonen, og derved sørge for en mer homogen luftstrøm gjennom radiatoren.

Lenke til kommentar

Hallo!

Min erfaring utifra de oftest brukte pumpene er at ribbehøyden fortrinnsvis bør være fra 6, til 3mm som minstemål, da i kombinasjon med en dyseløsning.

Det er flere faktorer som påvirker her, og pumpa er den mest avgjørende.

Har man en over middels pumpe og en høy flow i systemet, så kan man gjerne benytte 6mm høyde for best resultat, gjerne i kombinasjon med en dysebredde på 3 til 4mm som max.

Tror jeg ville satset på 1x4mm plexi som vannkammer, i kombinasjon med 3mm dysebredde, og en blokk med plass til 9-10 ribber, med ca 1mm spalter dem imellom.

Spaltene gir seg sjøl om du skjærer med et vanlig baufilblad.

Lenke til kommentar

Ok, da bruker du 2x3mm.

Det er ikke såå kritisk med den høyden. Det du bør passe på, er at toppen på ribbene blir liggende så tett som mulig mot plexiplata med dysa.

Da får du best effekt ved at alt vannet presses ned i ribbene. Får du for stor klaring mellom plexi og ribber, så vil mye av vannet passere over ribbene i stedet for å gå ned i dem.

Her har du et bilde fra artikkelen om TDX-klona som viser selve dysa:

http://overklokking.no/cooling/vann_aktiv/...diy/pics/17.jpg

Lenke til kommentar

Av de gassbrennerne du har linket til, så vil jeg anbefale denne:

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=80634

 

Dysa lager du i selve plexitoppen, der du også fester niplene. Du borer akkurat så langt ned i plexien at det blir stående igjen 2-3mm i bunnen av borehullet. Deretter bruker du Dremel m. en passende fres for å lage dysesporet i bunnen av plexien.

Alternativt kan du bruke en såkalt nålefil, dvs en rundfil på ca 3mm for å lage dysa.

Vil nesten anbefale den siste metoden, ettersom det da blir lettere å få til et fint spor.

Lenke til kommentar

Vel, det er et lite triks her, som kanskje ikke er så enkelt å få til for alle.

Jeg bruker et vanlig trebor, som er slipt slik at røret passer ganske nøyaktig i det ferdige hullet. Faktisk så er det litt i trangeste laget, slik at rørert må pusses av for at det skal passe.

Dermed kan jeg også benytte en låsevæske (Loctite) både som tetning og festing av røret.

Alternativet er å feste det med Araldit eller liknende om klaringene blir romslige, silikon kan til nød også fungere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å tette røret med silikonslange fungerer alldeles utmerket! Vanligvis.

Det betinger samtidig at røret og slangen stikker helt igjennom hullet, men det kan bli en vanskelig kombinasjon i en plexitopp med dyse.

 

Kan lage en tegning av hvordan dette bør se ut, og legge den ut i dette innlegget etterhvert.

Du får stikke innom her om en stund, for å se om den er kommet på plass. ;)

 

Her:

 

Silikon.jpg

 

Grunnen til at den nederste montasjen ikke vil fungere, er at så lenge silikonslangen kryper over utgangen på røret, vil slangen øve et konstant press mot enden på røret.

Over tid, kan dette resultere i at røret til slutt smetter løs fra slangen / hullet!

 

Men vil allikevel advare litt mot å montere røret / nippelen på den måten som er aktuelt i ditt tilfelle; den midterste montasjen. (Legg merke til at slangen ikke går helt til bunnen av hullet!).

Røret vil jo ikke få all-verdens anlegg mot slangen, og dermed kan du få en ganske løs forbindelse mellom nippel og blokk.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Hm, jeg burde nok ha "våknet" tidligere her, mtp målene du refererer til her. :blush:

 

Når man snakker om 12mm kobberrør, så mener man den utvendige diameteren. (Spør gjerne en rørlegger!)

Ser jo nå at du snakker om innvendig mål på et 15mm kobberrør, som forøvrig er 12,7mm. ;)

 

En slik dimensjon er "vissvass" hardt sagt. Du greier deg langt og lenger enn langt med 12mm rør, altså med 10mm innvendig mål.

Faktum er i de aller fleste sammenheng, at flow gjennom et vannkjølingssystem gjennomgående er så lav at selv et 10mm rør (8mm inv.dia) uten problemer vil ta unna den faktiske vannmengden / vannstrømmen i systemet.

Vel å merke om man har "normale" føringsveier i oppsettet, og da snakker man gjerne om 1 til 2 meter´s lengder, totalt sett.

Det er rett og slett bortkastet, plasskrevende og upraktisk med så grove dimensjoner på slanger og nipler under slike forutsetninger, tiltross for at enkelte amerikanske sider hevder det motsatte.

Javel, det kan jo hende at man i enkelte sammenheng har klart å forbedre resultatet med noen tiendels grader hist og pist, men er det virkelig verdt det?

Jeg vil i alle fall svare med et utvetydig nei!

 

Óg; et 12mm trebor er ikke vanskelig å få tak i, bare så det er sagt.........

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...