HellFire- Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Heisann, jeg og en del naboer har litt lyst på WLAN mellom oss. Tenkte at han som bor i midten kunne være "server". Ca 100 meter i luft linje mellom husene, og det er så og si ikke noe i veien. Lurte på hva slags utstyr jeg trenger som rekker så langt.. Noen tips? Leste for litt siden om noe nytt som kommer som gjøre takler opp til 6 ganger normal lengde.. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 100meter er ok det. Men du får jo antenner som kan være ganske greit å bruke ,men disse koster. Hva med en acc punkt som fungerer som repeater i midten? Du har mange muligheter ,men jeg ville nok satt opp 2stk AP så nærme hvert hus som mulig (du står i huset i midten) også brigdet dem sammen Evt kjøpt store antenner med mange db forsterkning Lenke til kommentar
CFD Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Din løk. Søk på google etter can antenna.. Der kan du ta en ledning fra antenne på ditt AP og sette den i en can.. Du får fort en økning på 6db og det holder i MASSEVIS.. (6db er en 4dobling!). Altså.. google litt etter det og ikke mas på IRC Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Forslag: Huset i midten kunne hatt en rundstrålende el. sektorantenne (litt avhengig av spredning), mens de som skal koble seg til kan bruke retningsorienterte antenner. Sistnevnte kan man jo til og med lage selv hvis man er litt nevenyttig. Lenke til kommentar
RobinHood Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Linksys har kommet med en extender som visstnok skal være helt fenomenal Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Din løk. Søk på google etter can antenna.. Der kan du ta en ledning fra antenne på ditt AP og sette den i en can.. Du får fort en økning på 6db og det holder i MASSEVIS.. (6db er en 4dobling!). Altså.. google litt etter det og ikke mas på IRC Hva er en can? Uansett, sjekk her, en fin guide til hvordan man kan lage sin egen antenne. Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 (endret) ting en hvis du er i mitten få deg en basse stasjon. som du setter på taket med en omni minst 10db, bruk minst mulig kabel for den er mye tap i coax kabel. så plasser ap'en nermest mulig omni antenna. eks i en box rett under omni antenna og kjør poe opp til den. box'er jeg vil godt for var wrt54g som støtter mellom 6volt til 17volt. og di andre kan enten bruke en wrt54gs på ut siden hoss seg, eller en wet11 eller wet54 ved flash av wrt54g kan du få den i client mode eller wds som er bedre. siden da kan naboen og få wlan inne i sitt hus uten og må ha en ap'e hoss seg. flash for wrt54g finner du på www.dd-wrt.com du får faktisk ferdig laget antenner på omni 10dBi 700kr , og retnigsbestemt til 18db til 700-900kr Endret 14. august 2005 av ranvik Lenke til kommentar
HellFire- Skrevet 14. august 2005 Forfatter Del Skrevet 14. august 2005 Bra du bruker ord jeg ikke kjenner til. Tingen er at fra huset i midten og de andre husene, er det ca 150 grader.. vinkelen altså.. 100 meter fra hus til hus.. eller mer.. Så noe treningsbestemt kan den ikke være. Men det du mener er at vi må bygge en annettet og sette på take til huse i midten, og vi andre må ha "bokser" som tar inn signalet på taket/veggen vår? Lenke til kommentar
NorKing1 Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 ok... Først og fremst er det viktig og montere et trådløst nettverk som fungerer 110%, og i den forbindelse er det lurt å høre på folk med erfaring... derfor skal jeg dele mine erfaringer med deg... Følgende løsning har jeg montert en god del av og disse virker som sagt 110%..: Sett opp en dlink di 624 i huset i midten (huset som har adsl abonnementet). Bytt ut antennen med en ant24 0800 fra dlink. (husk også å kjøpe antenne ledning) feks: http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=11008 Når du da er ferdig med dette og testet med en bærbar pc at dette virker, setter du opp en dwl-2100ap i hver av nabohusene. Disse skal settes opp som repeatere. Det ordnes ved å gå inn i menyen og stille de inn som repeatere. Disse skrur du opp på veggene som er nærmest rundstråleantenna. Nå fungerer dette slik at repeaterene tar i mot signaler fra rundstråleantenna og kaster signalene videre i husene de er montert. Alle har nå adsl. Det er par ting som også burde nevnes: Det er forskjell på rundstråleantenner, ant24 0800 sender 8dbi styrke, ant24 1500 sender 15dbi. Men ant24 0800 sender 15 grader og ant24 1500 sender bare 5 grader. Bruker du ant24 1500 er det viktig at alle husene ligger sånn nogenlunde i samme høyde som antennen. Bruker du ant24 0800 kan det være litt høydeforskjell på husene og antennen... Jeg har selv en ant24 0800 og antenneledningen som er vist ovenfor. Det huset som ligger lengst vekk i fra min antenne, ligger 170 meter unna og dette er målt med laser så det stemmer. Dette fungerer utmerket. Det kommer snart en repeater fra dlink som er billigere en dwl 2100ap, den heter dwl-g710 og kommer på markedet om ca en mnd. Prøv gjerne den hvis du har dårlig råd. Husk også at dlink anbefaler maks 3 repeatere (jeg har 4, funker utmerket) Hvis du også ønsker trådløst i ditt eget hus må du kjøpe en di624 til. (kan forklare det nærmere etterhvert hvis ønskelig) lykke til...! mvh NorKing1 Lenke til kommentar
HellFire- Skrevet 25. september 2005 Forfatter Del Skrevet 25. september 2005 Prosjektet ble tørrlagt en liten stund, men det ser ut som det kan bli noe av igjenn nå. Men denne gangen er det bare 2 hus! Mitt hus ligger ca 500 meter fra det andre huset, det eneste som er i mellom oss er noen andre hus og noen tre. annslår at ca 300 meter er åpen mark. Dessuten ligger det andre huset nærmere havnivået enn mitt, altså.. Mitt hus er høyere oppe. Men med en annetenne av et slag (vanskelig å bygge en som rekker 500 meter?) på taket mitt, som peker rett mot det andre huset, så skal vel dette kunne fungere? Hvor mye må vi ut med for å få til dette? Ihvertfall en "ca" pris.. samt en vurdering av hvilken fart vi vil få, og stabiliteten... Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Prosjektet ble tørrlagt en liten stund, men det ser ut som det kan bli noe av igjenn nå. Men denne gangen er det bare 2 hus! Mitt hus ligger ca 500 meter fra det andre huset, det eneste som er i mellom oss er noen andre hus og noen tre. annslår at ca 300 meter er åpen mark. Dessuten ligger det andre huset nærmere havnivået enn mitt, altså.. Mitt hus er høyere oppe. Men med en annetenne av et slag (vanskelig å bygge en som rekker 500 meter?) på taket mitt, som peker rett mot det andre huset, så skal vel dette kunne fungere? Hvor mye må vi ut med for å få til dette? Ihvertfall en "ca" pris.. samt en vurdering av hvilken fart vi vil få, og stabiliteten... Dette er fult mulig, kjører selv wlan på over 1 km med selvbygde antenner av blikkbokser. Men du MÅ ha 100 % fri sikt. Du kan jo ta en titt på siden jeg har laget om prosjektet mitt og kanskje få noe tips der: WLAN prosjektet Lenke til kommentar
HellFire- Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Prosjektet ble tørrlagt en liten stund, men det ser ut som det kan bli noe av igjenn nå. Men denne gangen er det bare 2 hus! Mitt hus ligger ca 500 meter fra det andre huset, det eneste som er i mellom oss er noen andre hus og noen tre. annslår at ca 300 meter er åpen mark. Dessuten ligger det andre huset nærmere havnivået enn mitt, altså.. Mitt hus er høyere oppe. Men med en annetenne av et slag (vanskelig å bygge en som rekker 500 meter?) på taket mitt, som peker rett mot det andre huset, så skal vel dette kunne fungere? Hvor mye må vi ut med for å få til dette? Ihvertfall en "ca" pris.. samt en vurdering av hvilken fart vi vil få, og stabiliteten... Dette er fult mulig, kjører selv wlan på over 1 km med selvbygde antenner av blikkbokser. Men du MÅ ha 100 % fri sikt. Du kan jo ta en titt på siden jeg har laget om prosjektet mitt og kanskje få noe tips der: WLAN prosjektet spennende.. Dunno om det er 100% fri sikt, skal ta meg en tur opp på taket idag.. Vist det ikker det så er det vel ikke så mye å gjøre.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Pringlesbokser. Funker som faen. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 (endret) mange gode ting her bare og lese i vei http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=314901 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=259283&hl= http://home.online.no/~sondred/prosjekter.htm http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=297892 Endret 26. september 2005 av kvase Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå