sample Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Hei noen som vet hva lønn er for en web-designer, fulltidsstilling/heltid. og/eller tariff lønn for web-designer? Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) de avtaler du med den du skal lage designet for, eller han som skal lage designet for deg. Endret 22. juli 2005 av vegis Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Hvis det er snakk om deg selv, vil jeg heller anbefale «akkord». Kunden vet hvor mye det blir, du vet hvor mye det blir, du tjener antagelig mer enn med timelønn osv. Dessuten er det ganske vanlig å jobbe på akkord og ikke ta timelønn, innbiller jeg meg. ... eller tenkte du f.eks å jobbe i et firma? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Tja så vidt jeg vet er det ganske så vanlig med timelønn blant de mer profesjonelle. Ofte rundt 500 kroner timen. Men det er vel ofte blant de som er engasjerte i firmaer etc. Firmaer tar jo naturligvis mer betaling enn "freelancere". Firma har flere utgiftsposter - strøm, leie av lokale, lønn til ansatte, oppgraderinger av soft/hardware, osv. Mens du som privatperson bare må ha til smør på brødskiva og helst litt til. Tenker du å starte som privatperson, bør du høre litt hva andre i samme situasjon tar for jobbene. Det må være såpass lavt at du er et godt alternativ, men også såpass at du tjener nok (og selvfølgelig ikke så lite at du undergraver bransjen!) Se deg om i tråder på storedyret.com f.eks, der er det mange i bransjen, og de diskuterer innimellom pris etc. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Hvis det er snakk om deg selv, vil jeg heller anbefale «akkord». Kunden vet hvor mye det blir, du vet hvor mye det blir, du tjener antagelig mer enn med timelønn osv. Dessuten er det ganske vanlig å jobbe på akkord og ikke ta timelønn, innbiller jeg meg. ... eller tenkte du f.eks å jobbe i et firma? Tja, akkurat nå jobber jeg på timebasis, og jeg drar inn langt mer penger på det enn om jeg skulle utført dette oppdraget på akkord. Nå gjelder det ikke så mye webdesign, men også utvikling, så prosjektet går over flere måneder (får også betalt en gang i måneden, noe som er ganske knall). Jeg har tjent veldig forskjellig på prosjektene jeg har utført, men jeg kan fortelle såpass at for to år siden utførte jeg mitt første betalte prosjekt for 500 kroner. I dag synes jeg jobben var crappy utført, men jeg var helt nybegynner på den tiden, og synes ikke 500 kroner var for dårlig betalt til det. Senere har jeg utført en del jobber fra 1000-5000 kroner, i år har jeg hatt to 10000-kronersoppdrag og jobber nå med et oppdrag med lønn på timebasis til nærmere 200 kroner timen. Derfor vil jeg si at lønn i dette yrket kommer veldig an på erfaring og kompetansenivå. Å kunne vise til noen godt utførte oppdrag teller alltid godt hos en arbeidsgiver, så en god, velfylt portefølje vil nok gi deg en høyere lønn også. Hvis du er helt nybegynner synes jeg ikke du skal ta på deg jobber til mer enn et par tusen kroner, mens hvis du har god erfaring og lager skikkelige websider (gjerne med CMS og litt sånt stæsj i tillegg), så synes jeg du ikke skal selge deg billigere enn ca. 200 kroner i timen. Edit: Håper ikke at skattemyndighetene kommer etter meg nå, men jeg tenkte det også kunne være ålreit å nevne at det eneste oppdraget jeg betaler skatt for er det jeg utfører på timebasis i dag. Altså har det blitt en del kroner svart, men det nytter ikke å tjene mye penger svart når oppdragene begynner å bli verdt mer enn 50000 kroner. Endret 22. juli 2005 av Lokaltog Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Vel, Lokaltog, så tror jeg ikke vi snakker russ.no-størrelse på prosjektene til de fleste her inne heller. Hvordan gjør dere det i Frontrunner forresten? Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 ca.200 000 - 250 000 som begynner lønn i et firma. 150 kr timen... Er du selvstendignæringsdrivende må man gjerne omsette for 500 - 600 000 i året for å få en anstendig lønn selv. Du må selv regne ut et budsjett og sette timepris utfra dette. Men skal det går rundt må man ha minst 350 kr timen. Husk du betaler skatt etc... Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 WOW for noen priser, lurer veldig på å bli webdesigner Lenke til kommentar
_Paulsen_ Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 WOW for noen priser, lurer veldig på å bli webdesigner Hehe, kan være litt penger å tjene dersom du kan dine saker meget, meget bra, men ellers er det vel helt passe vil jeg tro... Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 jeg tar alt fra 200-500 kroner timen til en symbolsk sum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå