Jada-jada Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Tenk godt over før du handler hos Netshop.. Selvbygger pc-er av den bærbare sorten type 1557/1558/1559 osv. Hvis du benytter deg av agrefristloven på 14 dager trekker dem deg 1500,- kr for arbeidet dem har hatt med produksjon, samt demontering osv. Netshop fortalte meg at alle firmaer som selger selvbygger pc-er benytter seg av dette, men det er ikke sant.. Jeg snakket med PS Data som selger de samme produktene som Netshop, og de har aldri praktisert denne loven, selv om det vist er lovlig. Hva mener dere om dette? Lenke til kommentar
w00tson Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 1500 hørtes veldig mye ut for å skru sammen en maskin.. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Du kan angre på kjøp og forvente pengene igjen ja, men dette her er en tjeneste de utfører som det ikke er mulig å "angre" på. Synes det er helt akseptabelt at de ikke refunderer det, men de burde vel kanskje markert det tydligere. Jeg var ikke klar over det iallefall. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Kjipt av Netshop, men da er det vel bare en ting å gjøre for dere som skal ha 1557, kjøp fra PSData. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 1500 hørtes veldig mye ut for å skru sammen en maskin.. Slik jeg forsto det var det 750 for å skru sammen og 750 for å demontere. Slått sammen til en totalsum på 1500kr. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Slik jeg forsto det var det 750 for å skru sammen og 750 for å demontere. Slått sammen til en totalsum på 1500kr. Poenget mitt er at Netshop tar en BLODPRIS for retur grunnet dem har sett seg lei på dette (deres egne ord) Det ble også fortalt med "skryt" at dem hadde hatt 4 saker i Forliksrådet rundt dette, og vunnet dem alle. Etter samtalen i dag fikk jeg bare en veldig dårlig smak i munn, og syntes det er merkelig at man blir tatt i mot på denne måten som kunden deres... 1500,kr + fraktkostnader er det dem tar og det går på montering-demontering-varen forringes B vare osv, men heldigvis så er det andre som selger disse produktene... NB- Husk å spørre firma du kjøper en pc fra hvordan de praktiserer dette. Lenke til kommentar
NERV Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Det er vel ikke all verden å tjene på bærbare Pc'r, og når mange forum nesten 'oppfordrer' till å bestille en bærbar til 14 dagers gratis test så er det vel ikke så rart at man vil sikkre seg mot for mye tap? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Mulig jeg formulerte meg litt rart i sted. Jeg tenkte mer i retnign av: PC'en selger de for X kroner, montering selger de for 1500kr. Angrer man på varen så får man refundert hele kjøpesummen på X kroner, men tjenesten montering får man selvfølgelig ikke refundert. På samme måte som man ikke kan gå på resturant, spise seg mett, og si man "angrer på kjøpet". Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 PC'en selger de for X kroner, montering selger de for 1500kr. Angrer man på varen så får man refundert hele kjøpesummen på X kroner, men tjenesten montering får man selvfølgelig ikke refundert. Montering er priset til 300,-kr... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Ok, da synes jeg saken virker mer merkelig. Jeg forstår godt at du ikke får tilbake prisen på montering, men hvordan de må ta yttligere 1200kr aner jeg ikke. (Jeg orker ikke finlese forbrukerkjøpsloven nå. - Håper du har forståelse for det) Lenke til kommentar
tZar Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Kan ikke skjønne at 1500 er noe å klage på i en slik sak. Kanskje man kan henge seg opp i de enkelte delene av hvordan summen er delt opp, men sett i sammenheng med at konsulent-timepriser ofte kan komme opp mot 1500 kr/t, så er ikke dette et beløp jeg reagerer på. Lenke til kommentar
gammalost Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) Synes dette er helt OK av netshop. At dem skal bruke masse tid å penger bare fordi du ikke greier å bestemme deg for hva du egentlig vil ha, ville vært teit. Endret 21. juli 2005 av gammalost Lenke til kommentar
Stinmaker Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Hei Kjønner ikke at det er noen mening i å diskutere dette engang, hvorfor bestiller man en bærbar pc og refunderer dette tilbake igjen ? hvorfor bestilel hvis man ikke trenger det eller liker det????? Jeg synes det er helt rettferdig at netshop dekker sine kostnader med å bygge, sende og behandle returen og tar da 1500 for dette. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Hei Kjønner ikke at det er noen mening i å diskutere dette engang, hvorfor bestiller man en bærbar pc og refunderer dette tilbake igjen ? Man kan være misfornøyd med et produkt man fysisk ikke har sett eller fått prøvd ut... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Kjønner ikke at det er noen mening i å diskutere dette engang, hvorfor bestiller man en bærbar pc og refunderer dette tilbake igjen ? hvorfor bestilel hvis man ikke trenger det eller liker det????? Hensikten med angrefristloven er at man skal ha muligheten til å angre på et kjøp, f.eks en støvsuger man har kjøpt på postordre, hvis den ikke innfrir til forventningene. Hvis vi ikke hadde hatt noen angrefrist så kunne markedet utviklet seg til å bli myr råere på å lure kunder til å kjøpe fungerende men mye dårligere enn forventede produkter. Hensikten med angrefristloven mener jeg fungerer bra i dag: Nesten ingen nettbutikker selger katta i sekken på grunn av angrefristloven. Muligheten til å angre mener jeg er viktig, selv om den blir brukt veldig skjelden. Det at den blir brukt veldig skjelden tyder jo på at den fungerer som den skal. Lenke til kommentar
gammalost Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 jada-jada: Klart man har lov til å være misfornøyd. Men det forandrer jo ikke saken så mye. Netshop har fortsatt brukt tid og penger på å sette den sammen. Dem kan ikke drive en business på luft og kjærlighet heller. Når det gjelder netshop så har dem alltid vært forståelsefulle og hatt en glimrende service, og ser ikke noe negativt med dette. Når man kjøper noe såpass dyrt, er det også ganske smart å gjøre en del research. Forumet her er en glimrende plass å spørre etter erfaringer feks. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) At angrefrist blir brukt veldig sjelden tror jeg nok definitivt er feil, dette må sees i sammenheng med marginene i bransjen. Ellers så oppfattet jeg ikke helt om dette var en "ByggePC" ? - Hvis det er det så kan man jo faktisk argumentere at angrefristloven ikke gjelder fordi det er en spesialvare som er produsert etter kundens bestilling som innebefatter arbeid etc .... (så er det sikkert noen jurister som kan argumentere for at den er bygget av standardkomponenter som enkelt kan selges videre etc etc ... men det blir jo bare synsing.....) Uansett synes jeg ikke det er urimelig at de tar et "restocking-fee" i lys av dette - at andre ikke gjør det får jo bare telle som et pluss for de Endret 21. juli 2005 av kjetilkl Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Netshop gjør ikke noe juridisk galt så vidt jeg kan se - så sant de 1500,- er spesifisert som arbeid/ montering for å tilpasse varen. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Forståelig at de trekker fra en sum for montering/demontering, men om 750,- er en reell pris burde jo Netshop kunne selge bærbare i deler 750,- billigere også, med samme fortjeneste. I så fall: Ja takk, Netshop! Da gjelder jo angrefrist på hver enkelt del om ikke annet. Edit: Er det mulig å få tak i slike maskiner i deler fra noe sted og vil det lønne seg? Lenke til kommentar
Silky Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Det står jo ganske klart hos Netshop, da: Netshop PC og angrerett Netshop PC (både stasjonære og bærbare) produseres hos oss på din bestilling og etter dine spesifikasjoner etter ”Built To Order”-prinsippet, altså tilpasset etter dine ønsker. Dette produktet regnes derfor som ett tilvirkningskjøp etter Angrerettslovens §16 første ledd som gir rett til dekning av kostnadene butikken har blitt påført for utført arbeid og medgåtte materialer dersom man benytter angreretten på en slik vare. Kostnadene skal da dekke produksjon, installasjon og testing før utsendelse fra oss og demontering av PC-en etter den er kommet tilbake. Totalkostnaden vil variere litt mellom type produkt, men vil typisk ligge i størrelsesorden 1500,- til 2500,- inkl. mva. Beløpets størrelse vil bli fastsatt etter medgått tid, og fratrukket beløpet som betales tilbake til kundens konto ved behandling av returen. Kanskje en del burde lese litt nøyere hva de forskjellige webshopene sier, før de handler? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå