Lars-H Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 jeg lurer egentlig bare på om hva forskjellen mellom krysset og "ikke krysset" nettverkskabel er? jeg tenkte jeg skulle ha kablet nett (Har trådløst nå...), og lurer på hva jeg må ha? Eller er det ikke noen stor forskjell ? (kanskje litt noob spm?) Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 med en vanlig nettverkskabel, så må du ha en enhet mellom kablene (HUB/switch) Med en krysset kabel kan du koble 2 PC'er sammen uten å gå mellom en HUB/switch. Dette er en fin og billig løsning så lenge du bare skal koble sammen 2 PC'er, men med en gang du skal ha flere, og eller internet via Ethernet (som de fleste ADSL løsninger er i dag), så er en hub/switch (eller en router med switch funksjonalitet for den saks skyld) "nødvendig". Tror forresten det er hubber og switcher som automatisk oppdager om du bruker en kryssa kabel slik at den omkobler automatisk uten at du merker noen forskjell. Vet ikke om det er tilsvarende funksjonalitet som lar deg bruke en vanlig kabel mellom 2 PC'er da (denne funksjonaliteten må isåfall ligge i nettverkskortet...) Lenke til kommentar
ka1ser Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 "vanlig nettverkskabel" er TP-kabel? Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Rett TP-kabel -> lederene står i samme rekkefølge i begge ender av kabelen Krysset TP-kabel -> inn og ut lederene er byttet om i ene enden av kabelen. Les forøvrig her og bli klok! Lenke til kommentar
AndyG Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 (endret) TP-kabel kommer av at betegnelsen på nettverkskabel som vi vanligvis bruker idag heter UTP (finnes også STP). TP står for twisted pair. Så man kan ha krysset TP-kabel, eller vanlig(rett) TP-kabel. Edit. Elgvenn2 kom meg i forkjøpet ja Endret 12. juli 2005 av AndyG Lenke til kommentar
Lars-H Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 takk jeg har en Router (med switch), så kan jeg bruke en "rett" (Ukryssa) kabel for å få det til å funke? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Så godt som alt nytt utstyr idag autosenser slikt, så du kan bruke begge deler. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Mellom PC og nettverksutstyr brukes "ukrysset" kabel, ja. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 en PC er strengt tatt nettverksutstyr den og. Man ynder å snakke om "typer" nettverksutstyr. mellom like typer har man krysset, dvs PC til PC, switch til switch mellom ulike har man ukrysset kabel, dvs PC til switch. tar man denne sjargongen i bruk, må man dog være klar over at en ruter er lik en PC hva "nettverksaktivitet" angår. dvs krysset mellom ruter og PC, og ukrysset mellom ruter og switch. og selvfølgelig må man vite at de "boksene" som man kaller "ruter", men som har 4 porter bak, i virkeligheten er en kombinert ruter+switch, og koble de forskjellige portene deretter. for å forvirre, men samtidig forenkle, har moderne switcher ofte auto-sense, de vil koble rett internt så du får forbindelse uansett hva du har i av kabler. 1 Lenke til kommentar
beyern Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 *argh* hvorfor må folk pirke så jævlig!!? er det for å virke enda mer geek enn det dere (som pirker) er? i såfall, get a life! get layed!! Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 jeg? det jeg sa var da et poeng i seg selv som ingen andre har kommet med enda? Nettverksdelen av forumet blør fra det faktum at veldig mange har brukt "internettmodem med rutere og sånn" og lirer av seg råd i hytt og gevær utfra sine egne selvlærte erfaringer og unoter. Når dette så korrigeres virker det pirkete muligens, men se nå tingene for hva de er! Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Jeg har en CNet Wireless-G Router 54 Mbps ( http://www.hardwareshop.no/p/301836/ ) og sliter litt med å få ting til å funke helt 100 på nettverket. Det jeg har gjort er å koble 2 pc'er med ukrysset kabel til denne ruteren og så en ukrysset kabel fra 1 av de 4 portene på routeren til adsl modemet som også er en kombinert ruter. Er det noen feil her?? Forøvrig noen som har hatt problemer med å få to maskiner til å virke på internett samtidig? Ja, bruker many to many på NAT innnstillingene på modemet men funker fremdeles ikke! Lenke til kommentar
Lars-H Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 sett dsl kabelen i den "Hoved" porten (vet ikke hva det heter.. Takker for svar Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 ja myy! Slutt å sutre nå, torbjørn sin forklaring var nyttig, visste faktisk ikke at man brukte krysset kabel mellom ruter og PC (innen jeg begynte å interessere meg for nett har det jo blitt auto-sense overalt, så jeg har vel en god unnskyldning ) AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå