rvenes Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Har mekka opp eit Raid 5 array av 4x 300gb Seagate 7200 med NCQ. Problemet er at skrivehastigheiten er mildt sagt dårlig. Ligger på 7-10 mb/sec. Er klar over at det ikkje skal bli 4 dobbel hastigheit, men 10mb/sec er jo meir enn kva ein disk klarer og skrive åleine! Kontrollern er ein Intel Matrix Raid kontroller som sitter på hovedkortet. Link til hovedkortet Det er da vel meiningen at den skal skrive fortere? Lesehastigheiten er OK, fikk 40mb/sec da eg kopierte til ein anna harddisk, den klarar sikkert ikkje og svelje unda meir. Har installert alle drivere som skal være trur eg, Intel Matrix Storage raid driver og den vanlige chipsett drivern til intel.¨ Arrayet er kun til lagring, oprativsystemet har eg på ein scsi disk. What 2 do? Drite i raid'et? Det burde jo funke da. Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Var lavt ja.... Husk at Raid5 krever paritet algoritme i tillegg til dataene. Dette fører til en lavere skrive ytelse enn lese ytelse. Om paritet algoritmen gjøres i Raid kontrolleren eller i software (CPU) kommer an på kontrolleren... billig eller dyr... og dette går igjen utover ytelsen. Gjøres det i software kan du regne med en kraftig nedsettelse av ytelsen. Endret 11. juli 2005 av Buzz76 Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Raid 5 HAR dårlig skrivehastighet, det er ikke noe å gjøre med det. Kun ved kopiering av forholdsvis store filer den gjør det litt bra. Siden du har fire disker vil jeg heller anbefale å prøve Raid 10 på matrixen, den er rå på skrivehastighet, og leser nesten like bra som Raid5. Lenke til kommentar
alex_x Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Cornel: Resultatene du får stemmer godt overends med resultatene i denne testen. Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Er dessverre ikke så rå hastighet på raid 5, jeg har et array av 4*250 (HP1640) og et av 6*200 (HP454)og skrivehastigheten ligger på rundt 10mb/s men det leses tilsvarende eller bedre enn 1 disk alene. Dette er forholdsvis enkle kontrollere, hvordan ekte HW kontrollere er på skrivehastighet vet jeg ikke men tror ikke det er så himla mye raskere. Cornel - Hvilke kontroller har du ? Endret 11. juli 2005 av Blacksheep Lenke til kommentar
alex_x Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Blacksheep: ICH7R Matrix raid. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Blacksheep:ICH7R Matrix raid. Har du en noenlunde oppegående maskin tipper jeg faktisk du får bedre ytelse i SW raid i f.eks. Win2003 server, enn med HW raid. Men skriveytelse på RAID-5 _er_ ikke noe å skryte av, uansett. Det er sikkerhet, og til en viss grad leseytelse, det er beregnet for, ikke superduper skriveytelse. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) hmm... OK, så den er ikkje bedre nei. Da er det ikkje noke og gjere med det. Trur det blir gjort i hardware... for alt da eg boota den stod det rebuilding i biosen (dreiv og testa arrayet med og ta ut ein disk etc) Har Pentium D 830 cpu (3ghz) Skal eg prøve og sette den i software raid meiner dere? Har jo nok av cpu kraft egenlig, når eg skal kopiere og herje på så er det jo kun det eg driv med. Raid 10 blir litt for dyrt! Endret 11. juli 2005 av Cornel Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Hei - Når jeg nevnte "ekte HW Kontroller" så er det en kontroller som har egen chip som tar seg av raid 5 utregningen eller parity beregningen. Dvs man slipper at cpu tar seg av dette. Den kontrolleren du har benytter CPU for å beregne parity. Jeg har ikke prøvd software raid (raid styrt av windows el.) men tviler på eller kan ikke se at det skulle bli noe bedre, MEN det var en kar innom tidligere i en lignende tråd, som ved å bruke linux hadde fått meget gode resultater hvis jeg ikke husker feil. Endret 11. juli 2005 av Blacksheep Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 hmm... OK, så den er ikkje bedre nei. Da er det ikkje noke og gjere med det. Trur det blir gjort i hardware... for alt da eg boota den stod det rebuilding i biosen (dreiv og testa arrayet med og ta ut ein disk etc) Har Pentium D 830 cpu (3ghz) Skal eg prøve og sette den i software raid meiner dere? Har jo nok av cpu kraft egenlig, når eg skal kopiere og herje på så er det jo kun det eg driv med. Raid 10 blir litt for dyrt! For å kjøre software raid må du ha Linux, Windows Server e.l. Kjører et SW raid som iallefall var betraktelig raskere enn en HighPoint HW kontroller klarte. Tar litt CPU, dog, men siden maskinen er en dedikert fileserver så gjør ikke det noe. CPU'en er en 2,6GHz P4. Tror nok du bare må leve med den skrivehastigheten, og evt. heller bruke en raskere disk som OS og applikasjonsdisk. F.eks. en WD Raptor 74gig. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Eg har ein Seagate 15k.4 36gig scsi disk til OS disk, så det er ikkje noke problem. Vurderer og oppløyse raidet om den skal skrive så treigt. Kan jo lagre kritiske data fleire plasser... Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Sida vi er inne på raid 5 og slikt: Kva er normal skrivehastigheit for Raid 5 med 4x300gb SCSI på eit normalt adaptec raid 5 kort? Er det like dårlig som s-ata? Om det er det så er det jo kontrollern det er noke feil med. edit: ikkje feil, men flaskehalsen. Endret 13. juli 2005 av Cornel Lenke til kommentar
_BOFH_ Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Har en 3ware 9000 SATA Raid kontroller med 8 stk 300GB Maxtor disker satt opp i Raid 50. (2x 4 disk Raid 5 stripet - så du mister 2 av 8 disker i paritet) Får ca 90-100 MB/s i kontinuerlig skriving (Ikke burst - den er mye høyere) Lesing går unna med ca 300-350MB/s. Dette er en relativt dyr kontroller. Tror den koster 4-7000 husker ikke helt... Men ganske morsom å jobbe med :-) Lenke til kommentar
moda1701 Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 (endret) Hei Som dere sikkert har fått med dere er det stor forskjell på SWraid5 og HWraid5. Jeg testet dette nettopp selv. Jeg har før prøvd å kjøre raid5 på Pata disker men til slutt gitt det helt opp. Der fikk jeg som maks 10 MBps men når arreyet begynte å bli fult havnet jeg på 2-3 MBps i skrivehastighet noe som er helt uaktuelt å jobbe med. Men i det jeg har godt over til Sata grensesnittet fungerer det betraktelig bedre. Jeg kjører 8x250 disker i SWraid5 og har en skrivehastighet som ligger på ca 25-35 MBps noe som her helt ok i raid5. Link til SiSoft Sandra Benchmark http://home.no.net/moda1701/HW.NO/24_Diske...1820A_8x250.JPG . Som dere ser bruker den ikke spess mye CPU heller noe som pata raid5 gjorde hele tiden under skriving (typisk 50%+) (Link til 8x300 GB Pata raid5 http://home.no.net/moda1701/HW.NO/Raid%205.JPG ). Men over til HWraid kontrolleren. På den kjører jeg i dag Raid6 noe som nesten er det samme som Raid5 bare med 2 disker som paralitetsdata ligger på i stede for 1 disk. Dette betyr att du kan koble fra 2 disker hvor som helst i arreyet og all data kan hentes ut. Ulempen er att du taper plass fra 2 disker og du for bittelite tregere skrivehastighet. Noe som betyr lite ettersom jeg klarer å skrive med mer en 80 MBps til arreyet i snitt over en lenger periode. Bildet under sier sitt. Mvh Morten Dahl Endret 6. august 2005 av moda1701 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå