Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Diverse problemer med PCen (bl.a blå skjerm)

Anbefalte innlegg

Hei! Var ikke helt sikker hvilken kategori jeg skulle poste denne i, men jeg prøver her. PCen min fungerer forsovet, men jeg aner ikke hvorfor problemene oppstår eller hva det gjelder....

Det hele begynte med Guild Wars, i starten gikk det bra, fikk ikke den blå skjermen særlig ofte og kunne spille lenge. Men jeg lurte selvfølgelig på hva det var, men tenkte, og tenker ennå, at det hadde noe med at Guild Wars hos meg bruker 100% av CPU. (512 MB minne).

Og ja, etter første gangen de skjedde har jeg alltid skrudd av "ikke-viktige-prosesser og programmer og skrudd ned kavliteten. [se bilde]

http://img.photobucket.com/albums/v309/Bladlus/IMG_0346.jpg

Etter hvert som jeg kom stadig nye steder i Guild Wars og ble stadig bedre, skjedde det oftere og oftere. Den blå skjermen med en beskjed om noe dumping av fysisk minne kom stadig opp. Nå begynte jeg med å bare spille når jeg hadde vinduer oppe og tempen var på rundt 27 grader celsius. Det hjalp litt. (33 grader Celsius er det kritiske punktet hos meg)

Nå i det siste har de blitt umulig å få spilt Guild Wars i mer enn enn 15 minutter omtrent utenfor byen. Inni byene holder PCen ut noe lenger (rundt et kvarter).

Jeg har nå i det siste ikke spilt mer Guild Wars og har da ikke opplevd noe særlig av det problemet. Men her om dagen når jeg holdt på med Pinnacle Studio DV 9,

skjedde det noe IGJEN! [se bilder]

http://img.photobucket.com/albums/v309/Bladlus/IMG_0341.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v309/Bladlus/IMG_0340.jpg

Og Pinnacle Studio DV 9 bruker ikke særlig mye av CPU, ikke mer enn maks 25% .

Noen ganger får jeg også CTD med enkelte spill og programmer, blant annet Stronghold 2.

Og en underlig beskjed åpenbarer seg noen ganger, når jeg høyreklikker på dkumenter, mapper osv. [se bilde]

http://img.photobucket.com/albums/v309/Bla...idiadisplay.jpg

Så hva kan egentlig være feilen? Noen som har en aning? Se om dere finner det som kan være nyttig av specs i signaturen, spør om mer info hvis du vil ha det.

Forresten, dette er hovedkortet: ASUS A7V600 ACPI BIOS Revision 1008 .

*Les oppdatering!* (lenger ned på siden)

TSP :)

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Denne feilen kan skyldes mye.

Microsoft NetMeeting 2.1 Standard Edition

Tcpip.sys Feil

Og mange flere finnes det.

Du burde søke på Microsoft sine sider etter:

0x50

0x00000050

Du kan også gå inn på:

- Kontrollpalen

- System

- Avansert

- Oppstart og Gjennoprettning

- Instillinger

Liten minnedump 64 kb er det vel som står der hos deg nå.

Bytt denne til fulstendig minnedump og se om feilen løses.

Lenke til kommentar

Den er allerede innstilt på Fullstendig minnedump...

Når det gjelder de linkene du ga meg, jeg skal se om jeg klarer å forstå noe, men kunne noen vær så snill ta ut det viktigste som står der og fortelle det til meg på norsk?

Edit: Har ikke noe som heter Microsoft Netmeeting forresten.

Lenke til kommentar

Fulgte linken din, valgte "Graphics driver" ----> "Geforce and TNT 2 ----> Windows XP / 2000 og trykka på go og lasta ned. Så fjerna jeg Nividia Drivers fra "Fjern/legg til programmer, før maskinen restarta, deretter kjørte jeg exe fila jeg hadde lasta ned og installerte. Restarta maskinen og installasjonen var vellykket :D .

Har forresten prøvd å sjekke det ene problemet jeg hadde (nividia displays may not be open....) har høyreklikka en god del, men feilen har ikke vist seg. Håper dette er positivt, og at den ikke bare har valgt å ligge litt lavt :grin: .

Når det gjelder Guild Wars er jeg litt redd for å prøve det igjen... Kan Guild Wars problemet også ha noe med lite minne?

edit: Dette sto på "release highlights":

(....)

Compatible with Intel and AMD dual core CPUs

(....)

Har som sagt ikke så mye peiling (er vel blant de som ikke burde hatt en PC....)

Men jeg har jo Intel Pentium 4, kan det hende at det har skapt problemer?

TSP

Lenke til kommentar

Det er fult mulig.

Dette hadde du i feilmeldingene dine.

1. "nv4_disp.dll" fil = Skjermkort drivere

2. "STOP: 0x00000050 PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA" = Har med minne eller grafikk kort.

Men du har iallefall rettet den ene feilen ved og oppgradere skjemkort driverene dine. Da gjennstår det og se om nr 2. ligger der fremdeles.

Hvis den gjør det så er det nok et spørsmål om minne.

Lenke til kommentar

Fikk nok en gang "Dumper fysisk minne til disk" -beskjeden. Denne gangen var det med Pro cycling Manager demo. Denne gangen var forøvrig problemet litt mer nyskapende og interessant, da man kunne se beskjeden "dumper fysisk minne til disk" sentrert på høyre side av skjermen, på venstre side (sentrert) var tallene.

Og ellers som bakgrunn var det en blanding av hvite, svarte og rosa tynne striper...

Litt vanskelig å beskrive, fikk dessverre ikke tatt bilde av dette fenomenet.

What must I do? Mulig det er noe støv inni der ja, får sjekke det ut.

Edit: En bekjent av meg ba meg sjekke denne siden: http://www.memtest86.com/ skal visst teste og se om det er noe feil. Så en smule avansert ut.

Noen som vet hvordan det fungerer? Lasta ned nyeste programmet for Windows og Dos, men det gikk visst ikke med 16 biters delsystem eller noe sånt...

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

*Oppdatering*

Jeg kjøpte senere en ny minnebrikke på 1024mb og et nytt grafikkort (Radeon 9600 PRO) (jeg tok ikke ut det gamle minnekortet da).

Problemene fortsatte, mest når jeg spilte spill, men også innimellom når jeg for eksempel bare var på nettet. Jeg ga etterhvert opp spillingen, men det var jo likevel ganske plagsomt å få det selv når man var på internett. Feilmeldingene kunne variere, noen ganger var det bare en blåskjerm og andre ganger dumping av fysisk minne, og noen ganger en salig blanding av farger (sistnevnte viste seg sjelden).

Nå på TG tok jeg ut den gamle minnebrikken, etter å blant annet fått en feilmelding om at "minnet ikke kunne være read" elns og at Opera derfor måtte avsluttes. I samme slengen tok vi også ut mye støv derfra. Så etter å ha gjort det, prøvde jeg å spille, men igjen ble det blåskjerm. Vi formaterte så PC'n. Etter formatering ble det ikke lenger blåskjerm, men nå ble skjermen svart 3-4 sekunder, før PC'n restartet.

Jeg vurderer nå å gi opp hele PCn og rett og slett bare kjøpe en helt ny en, begynner å bli ganske lei denne nå.

Men hva tror dere? Kan det være noe med hovedkortet? Linker forøvrig også til disse to trådene som viser til to andre problemer:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=552720&hl=

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=439737&hl=

Lenke til kommentar

Nøyaktig samme problem som jeg har hatt med min laptop, eneste motsetningen er at jeg har brukt den til world of warcraft og hadde et ati-skjermkort.

Jeg drev på i 4 måneder og testet drivere, byttet og kjøpte diverse rambrikker, men endte til slutt opp med å sende inn hele maskinen til produsent og få byttet hele hovedkortet og skjemkortet.

Fikk den samme "page fault in non-paged area"

Lenke til kommentar

Sjekk også at nettverksdriverne er oppdatert (har selv hatt mye problemer med Realtek nettverkskort drivere som krasjer med nvidia drivere).

Om hovedkortet har nforce4 chipset og harddisk har NCQ så få slått det av, skaper mer bry enn ytelse (faktisk mindre ytelse på vanlig pc, mer på servere i raid).

Lenke til kommentar
Fikk den samme "page fault in non-paged area"

5940505[/snapback]

Fikk du den også etter å ha byttet hovedkort og skjermkort?

Sjekk også at nettverksdriverne er oppdatert (har selv hatt mye problemer med Realtek nettverkskort drivere som krasjer med nvidia drivere).

Om hovedkortet har nforce4 chipset og harddisk har NCQ så få slått det av, skaper mer bry enn ytelse (faktisk mindre ytelse på vanlig pc, mer på servere i raid).

5940510[/snapback]

Hvis du leser oppdateringen min står det at jeg nå har et Radeon 9600 PRO 256mb.

Har forresten merket meg at PC'n er noe treg/hakkete, kan det være noe med prosessoren også kanskje?

Lenke til kommentar

hehehe, dette er visst en problem som mange har :!:

jeg hadde det jeg også, men etter en laaang stund med google så fant jeg ut hva som skjer!

det er en "hardware" feil som oppstår, og det kan hende at du må bytte hovedkort!

men i 99 % av tilfellene så holder det med å putte in windows xp cd'en og ta en liten

systemgjennoppretting!

hvis du trenger hjelp til det så kan jeg finne en guide til deg om det :thumbup:

har ikke lett etter den guiden hvor det sto at dette var en hardware feil, men det er altså det...så følg mitt råd så blir du kvitt det :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...