Rebel-Rider Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Here goes nothing... Er den lykkelige eier av en (tidligere misshandlet) 1987 Toyota Camry XLI den hadde gått 240.000km da jeg kjøpte den og var i en trasig tillstand, serviceboka som fulgte med var også merkelig tykk, og forhistorien var noe merkelig men jeg kjøpte alikevell bilen siden den er veldig lettreparert. Litt Historie: Bilen ble kjøpt tidlig i mai 2005 for en sum av 5000 penger, den hadde ikke noen rust men hadde noen få bungler og hadde både kolidert og vært i grøfta så bakfangeren og frontfangeren så noe dårlig ut. Motoren startet og gikk greit men den var veldig brå på koblinga, motoren gikk dårlig, demperene var ok men ikke mer, speilet på høyresiden var løst, deler av understellet var løst giroverføringen var dårlig, dashbordet satt så vidt fast, reservehjulsbrønnen var full av vann, hengerfestet var slått skjeivt og ellers var det mye som ikke var skikkelig skrudd fast og koblet feil. Specs: 3S-FE DOHC 16V 2.0L Effekt: 130hk @ 5600rpm Moment: 180Nm @ 4400rpm Plugger: Denso Iridium Power IQ20 3S-FE Motoren: Motoren er en 3S-FE motor på 2 liter som faktisk et sammarbeid mellom Toyota og Yamaha, som de fleste motorene til Toyota med FE endelse så er de laget med tanke på økonomi og moment i stede for høy toppeffekt og turtallsvilje. 3S-FE motoren kom i 2 utgaver, en som var på introduksjonsmodeller i 1987 og en som ble brukt fra 1988-1990 som var tilpasset de nye avgasskravene, Jeg har (heldigvis) 1987 modellen med JDM motor. JDM motoren er ganske unik da du selv kan justere bensinmengden på den, noe som er uvanlig på en innsprøytningsmotor, og den den brenner mye varmere også siden den mangler EGR system og bygger ikke opp sot slik de senere modellene har en tendens til å gjøre. Bilder: Ting som er fikset: Koblinga: Det viste seg at koblinga var helt fri for veske og at det lille som var det var vann, da jeg lufta koblinga helt og brukte Toyota DOT 5.1 bremseveske så ble koblinga helt fin igjen, forrige eier hadde bilen inne hos Toyota i Harstad for å fikse dette, de trodde at det var koblinga som var utslitt og bytta den, men det ble selvfølgelig ikke bedre siden koblinga var fri for veske, Motoren: Dette tok lengst tid av alt å finne ut hva som feilet, det var en kombinasjon av flere ting: Luftfilteret var tett, tenninga var feil instillt, det var gale plugger, ledningsnettet til motoren hadde vært tukklet med så flere ledninger var knekt bla til spjeldvikelsensoren og MAP sensoren,bensinfilteret hadde 240.000km på baken og var nesten helt tett. Jeg greide å få motoren i orden i mars i år, men for bare 1 uke siden så gikk sansynligvis kryssbolten i et av stemplene og motoren ble ødelagt. Så jeg gikk til annskaffelse av en brukt motor fra en 1990 modell, denne måtte jeg bygge om siden den hadde lambda sensor og MAF og EGR system så innsuget og en hel haug med sensorer måtte flyttes over fra gammel til ny motoren, i går så fikk var jeg endelig ferdig etter 2 dagers hardt slit. Gammelmotoren på vei ut Helt tomt nå Gammelmotoren strippet for innsug og fordeler Nymotor med JDM innsug, fordelerlokk og eksosmaifoil klar til nedheising. Demperene: Disse var helt på grensen da jeg kjøpte bilen men de varte ca 1 år, heldigvis kjøpte jeg meg en delebil i mai som hadde helt nye dempere som jeg bare flyttet over, så nå går det ann å presse på i svingene og kjøre på humpete veier uten at passasjerene blir sjøsyke/skremt Understellet: Da jeg kjøpte bilen så merket jeg at understellet i front knirket når jeg kjørte over humpene, tenkte at det karnsje var ei foring eller 2 som var gåen, sjekket dette da jeg kom hjem batre for å oppdage at det var traversen som var løs, strammet denne til og knirkingen forsvant. Hengerfestet: Den/de som har montert dette hengerfestet måtte ha gjort det i fylla, maken til ledningsrør har jeg knapt sett, bare en eneste ledning var riktig, resten var feil så da jeg for første gang skulle bruke hengern vår på bilen min så lyste hengeren opp som et juletrelys, og ikke nok med det det var feil type kabel med feil farge på ledningene som var benyttet, var overrasket over at det ikke tok fyr da jeg koblet den til!. Da jeg skulle hive meg til å fikse det så oppdaget jeg at hengerfestet var krafitig skjevislått, hengerfestet var uorginalt og meget spinkelt så jeg byttet det ut med et skikkelig orginalt hengerfeste som var 10 ganger så solid som det som var der og kjøpte ny ledning og koblet alt riktig, nå funker det slik det skal. Bagasjerommet/lokket: Oppdaget med en gang jeg så på bilen at lokket ikke lukket seg skikkelig, det var ca 1cm slark i det og vann kom lett inn når det regnet noe som fyllte reservehjulsbrønnen med vann, dette fikset jeg ved å justere låsemekanismen og ved å bytte pakningen, det lakk vann inn gjennom baklyktene også, pakningen rundt lyktene var borte så ny ble annskaffet og problemet ble løst. Delebilen Delebilen ble kjøpt tidligere i høst i Lødingen for vrakpant og kjørt 15mil hjem til andenes, det ble litt av en tur. XL utgaven av camry er som kjent ikke utstyrt med servo og det kjentes at det var lenge siden sist jeg hadde kjørt en bil med "muskelservo", en annen ting var frieksosen. Bilen bråket som en gammel harley motorsykkel og det var mange som snudde på hue for å se hva det var som laget spetakkelet. Vell hjemme så ble bilen ribbet for brukbare deler og fikk en ekte vikingbegravelse i form av en militær brannøvelse 1st meget rusten 1987mod Camry XL En sliten 1S motor med 375.000km på baken, gikk faktisk bedre en den så ut til. Rattet i delebilen hadde en "intressant" slitasje... Prosjekter: "Derric" episode einz "Was tötete die Maschine?" Plukka av bunnpanna og oljepickupen for å finne ut grunnen til gammelmotorens havari og gjett hva jeg fant... Tok av bunnpanna og tok en titt nedi, hmm metallspon og tjære....not good Her har jeg tatt av lageret på stempel nr1 der bankelyden kom fra Litt nærmere nå, beintørrt og meget dype furer i metallet... Her er kilden til, metallsponet i olja, smørehullet i lageret var tettet igjen av tjære og hadde gått tørt. Oljepicupen var full av smeltet plast? lurer på hvordan det havnet der.. Nymotoren Nymotoren som kom fra en 88mod ble kjøpt for en skarve 1000lapp men var i yppelig stand siden den hadde vært i eie av en toyotamekaniker hele sitt liv. Her ser en EGR systemet som ble fjernet under ombyggingen. Endelig kom det en dag med finvær som tillot å ta noen skikkelige bilder av nymotoren, ga den en skikkelig runde med rens og vask før jeg tok fram kameraet, nytt siden sist er nye pluggledninger og fordelerlokk + rotor og nytt enderør i rustfritt stål Motoren (nyvasket for anledningen) Enderøret (ja det har ligget lenge) Enderøret montert (rustfritt stål) Planer: Bortsett fra powerfilter så har jeg ikke så mange planer sett bort fra de tingene jeg allerede har fikset. Skal lage et reactive CAI ganske snart. håper å få ned innsugstemperaturen med noen grader. Endret 3. november 2006 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Fin liten sak du har der Nye enderøret du fikk deg der, hjalp masse synes jeg.. Ellers får du fikse deg noe GLi utstyr veit du, så har du et prosjekt liggende har den følelsen at camryer bare går og går.. Hva med å sote blinklys og ryggelys? Eventuelt i samme farge som bilen.. Endret 2. juli 2005 av ZyreX Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 Sote bak/blinklys lys? nah, hadde heller skaffa lakkerte fangere/Speil + Gli frontspoiler og Camry alu felger. Liker en "clean" look. Å sote bak/blink lysene har jeg allerede prøvd i PSP, syntes ikke det ble noe pent. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Du har nok mer peiling på din egen bil, så jeg bare kom med noe generelle forslag Men det du sier, er nok bedre ja.. Clean look er saken.. :thumpup: Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 Lagt til et bilde av "maskineriet" også ( motoren hvist noen lurte ) Lenke til kommentar
duste_lie Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Stilig motor! Den ser da faktisk ut som en skikkelig heftig sak, utrolig tøft at det er standard på en slik bil, da har du jo faktisk noe å vise frem Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Du har nok mer peiling på din egen bil, så jeg bare kom med noe generelle forslag Men det du sier, er nok bedre ja.. Clean look er saken.. :thumpup: Her har du resultatet av PSP manipuleringa av bilen Endret 2. juli 2005 av zandro Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Kul showcase Bare lurer på hva PSP vil si... (likbleik hvis det er snakk om datamanipulering av ting, men lurte på om det er en side/program som gjør at du kan endre ting på bilen bare ved et tastetrykk eller noe sånt Men som sagt, kul baktanke selv om jeg personlig likte det med blått "deleinteriør"... (har selv lakka litt deksel og brytere i kadetten...) Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 Kul showcase Bare lurer på hva PSP vil si... (likbleik hvis det er snakk om datamanipulering av ting, men lurte på om det er en side/program som gjør at du kan endre ting på bilen bare ved et tastetrykk eller noe sånt Men som sagt, kul baktanke selv om jeg personlig likte det med blått "deleinteriør"... (har selv lakka litt deksel og brytere i kadetten...) PSP er bare en forkortelse på Paint Shop Pro, et program jeg har brukt så lenge jeg kan huske. Det er enkelt og bruke men alle funksjonene, både for dem som ikke er flink og de som virkelig har innsikt i slikt, nei det er ikke et program der man kan bare trykke på en tast og få styla hele bilen , tok meg bare et par min og lage det bildet som er ovenfor, såre enkelt egentlig. Jeg har aldri vært imot å sette et personlig preg på bilen. Den forige eieren syntes sikkert det var kult med blått på panelene men han kom fra en plass der slikt er "inn", typisk rånegreie en ikke finner der jeg bor... skal man gjøre slikt så må det være gjennomført, blåfargen passer bare ikke med resten av bilen!, det måtte det være et "theme" liksom der alt passer feks: En blå Audi RS2 Har blått inlegg i setene m.m alså blåfargen går igjen i hele bilen selv på sømmer og slikt, men seff det er min mening Lenke til kommentar
Fl@meboy Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Hva med nye felger, litt senkning?(Skjære av fjærene eventuelt viss du ikke har så mye penger;) Nytt luftfilter som kommer til syne i motoren? Endret 3. juli 2005 av Fl@meboy Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 Senking? joda men noe "Petter Smart" er ikke aktuelt. Skal jeg gjøre det så er det TuV godkjent senkesett som blir montert. Luftfilter har jeg faktisk tenkt på, men trenger et adapterkitt for o2 Sensoren siden den er festet i luftfilterboksen ( noe jeg kan ordne selv) + at jeg må kjøpe meg en rød silikonslange i riktig dimensjon som matcher. clean style man! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Fl@meboy: Kappe demperene eller fjærene?? Håper på det siste, selvom jeg aldri har kappa en demper i 2... hehe zandro: sånn jeg har gjort det Kadett'en: (mulig det er aktuelt å gjøre noe lignende for deg?) Har setetrekk som er blå i "midten" og sorte på sidene (forran/bak) Alt lys innvendig blir blått nå... (har blå neon inni allerede ) Alle deksel til frontrutevifte er tatt opp og lakkert blå, rammene rundt askebeger i bakdører og ramma rundt innvendige døråpnere... Blålakkerte deksel til sikringer, bakgrunnen til varmeapparatet(der du drar i spaker opp/ned), front på askebeger både forran og bak... Ramma til CD-spilleren (bare den sorte lille rundt frontpanelet) Osv, osv... Trenger egentlig noen tips videre selv, så kan vi ikke utveskle litt erfaringer her et sted da? Sorry OT! Endret 2. juli 2005 av Pluggen Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Hva med nye felger, litt senkning?(Skjære av demperene eventuelt viss du ikke har så mye penger;) Kutter du _DEMPEREN_ er du såpass idiot at du aldri burde nærme deg en bil. Det samme gjelder iogfor seg fjærene, du bare ødelegger alt. Tilbake til topic. Skikkelig fin bil, må bare elske de gamle toyotaene. Personlig ville jeg tatt av hengerfestet om du ikke bruker det, liker ikke sånt. Hvis du har lyst på en full overhaling av motor med porting og trimming må du bare PM-e meg. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Camry er en fin bil, og vi har selv hatt en "gammel" Camry i familien. Var aldri noe tull med den, men etter 20 år var det på tide å bytte til en litt nyere bil, av flere grunner. Bilen ble kjøpt av noen andre i byen, og den triller fortsatt rundt på veiene. Har hatt en Corolla, Camry, Carina E og Celica i familien. De to sistnevnte er fortsatt i bruk hver dag Bilen din var fin den, og har absolutt sin sjarm. Likte det mye bedre når du fikk bort det blå innvendig. Eksosen var så som så i mine øyne. Det hadde holdt med en enkel istedenfor dobbel, synes jeg da. Fargen utvendig er fin, men trenger vel en kraftig skrubb og litt polish tror jeg? Håper du får mange og gode stunder sammen med Camry'n, det er en flotters bil! EDIT: 3S-FE ja sier du. Hva med å kjøpe en gammel 3S-GE-motor og bytte om toppene? JDM Celica GT kommer med 3S-GE-motor på 2 liter som yter 197 hk. Om du tar gir og motor fra en slik og setter i bilen går det unna Det kan kanskje bli vanskelig å få godkjent et slikt bytte, men om du spør pent så kan du jo være heldig. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 3. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2005 (endret) 3S-GE? hehe det er mange som har nevnt dette for meg men, jeg har andre planer... *Hvist* jeg skulle laget noe så hadde jeg trengt dette: 1st: Toyota Camry GLi (i samme fargen som jeg har, 87mod) 1st: delebil Toyota Camry XLi 4wd (ja er et slikt ekemplar her på øya dog ikke en delebil) 1st: Garret Turbo (helst med dobble kulelager) 1st: Custom manifoil, wastegate og dumpventil 1set: 360cc Toyota spredere (dyser) 1set. Camry orginal Alufelger med 195 dekk 1st: 350nm enkelskivig klutsj 1set. Green Stuff Bremsebelegg :Konvertere tromlene bake til skivebrems Så hva er tanken? å Lage en Camry GLi med 4wd og 3S-FE turbomotor (ca 200hk). så hvorfor 3S-FE og ikke 3S-GE? 3S-FE og 3S-GE er som natt og dag når det gjeller effektområde og moment: 3S-FE: (USA Specs) 4Cyl DOCH 16v EFI 115Hk @ 5200rpm (130hk i europa) 168Nm @ 4400rpm (??? Nm I Europa) Max 6000 rpm 3S-GE (USA specs) 4Cyl DOCH 16v EFI 135hk @ 6000rpm (160? hk i europa) 169Nm @ 4800rpm (??? Nm i europa) max ???? rpm Måtte ta USA specs da jeg ikke har lyktes i å finne Euro specs på disse motorene (USA motorene er mye daffere en Euro utgavene av samme motorene pga utslippskrav og slikt) Endret 3. juli 2005 av zandro Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 6. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2005 Har nå fjernet lyd demperen på innsuget (ca 8-10hk ekstra) og plugget hullet med en standard toyota gummi plugg (brukes i bagasjerommet for bla ekstrahjulsbrønnen), den passet akkurat. Resultatet ble tøffere motorlyd og forhåpentligvis bedre effekt (bilder kommer senere) Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 elsker formen på bilen (du MÅ style den (ikke overdrevent, men street clean)) EKS: Prøv og ta noen litt skeve bilder som bildene over, ikke bare sånn forran, bak side osv. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2005 (endret) Det stylingkittet der er vel neppe hyllevare Hadde mer tenkt meg noe slikt: Eneste som mangler er lakkerte speil og de orginale Camry Alu felgene (med mindre jeg hadde funnet noen som passet bedre) Bakpotta med dobble enderør fra GXI V6`ern hadde også gjort seg Og disse baklykt innstatsene Disse frontlysene /m tåkelysinnstatser hadde ikke vært å forakte Endret 7. juli 2005 av zandro Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 pen bil omtrent helt lik form som bilen jeg skal ha (honda accord 90-93) Lenke til kommentar
eab Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 æddabædda, min bil har lakkerte fangere og treeika ratt som ser mye bedre ut enn det du har. Men hvorfor har egentlig min XL lakkerte fangere? Trodde det var bare gli, gxi og 4wd utgaver som hadde det. Hvilke originale camry felger er det du tenker på? Har et sett med toyotafelger på bilen min, men tror ikke de er originale til camry. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg