Gå til innhold

Tips under jobbinterju

Anbefalte innlegg

Jeg har nå vært gjennom flere jobbinterju uten å bli tilbudt jobben. Derfor kom jeg på idéen om å starte en tråd om temaet jobbinterju. Dette slik at folk som er på jakt etter (it)jobber kunne utvekste tanker, tips og idéer.

Før/i begynnelsen av interjuet er det vanelig å bli tilbudt Te/kaffe/vann eller lignende. Nesten uansett bør du takke ja til dette. de fleste er eller blir nervøse under interjuet og da er det greit å ha noe væske å drikke litt på.

Før selve interjuet er det endel forbredelser du bør gjøre. virker du forbredt under interjuet er dette noe du vil få veldig betalt for. med forbredelse tenker jeg her på at du er innom bedriftens hjemmeside, leser over stillingsannonsen og lignende.

Under interjuene dukker det opp veldig mange av de samme spørsmålene. det er viktig å ha tenkt igjennom endel ting før interjuet som en del av forbredelsene. dette fordi det er er mye av de samme spørsmålene som går igjen nesten uansett hvor du er på interju. det kan være en fordel å skrive ned noen punkter under hver av spørsmålene på et ark som du kan ta frem rett før interjuet for å friske op litt. Noen av disse "faste spørsmålene" kan være noe ala:

1) fortell om deg selv.

2) hva er dine negative sider.

3) hvorfor passer du inn hos oss/hvorfor søkte du hos oss?

4) hvor er du om x år?

5) Hva sier dine venner og arbeidskolegaer om deg?

6) hvordan reagerer du på stress/i stressede situasjoner?

Det er ytterst viktig å være presis til et slikt interju. Vær gjerne 10-15 minutter tidlig ute. Hvis du kommer for sent kan du i svært mange tilfeller glemme å få jobben.

Kle deg alt etter jobben du skal interjuer i. Skal du på jobbinterju i en videosjappe er det for eksempel ikke nødvendig i stille i mørk dress. uansett hva du har på deg så skal det representere deg og den du er. Det er derfor viktig at du er pen i tøyet. nyvasket hår, godlukt og nyvaskede klær er med andre ord en fordel.

Snakk sakte og tydelig. hvis du muler eller snakker fort kan det være vanskelig for de som interjuer deg å skjønne hva du sier. pass også på ordbruken din. å bruke banneord eller andre ord som ikek er vanlig å bruke i daglog tale kan gjøre at du mister sjansene for jobbtilbud.

Det er svært vanelig å ha to runder med interjuer. grovt sett går første runde på deg og dine faglige kvalifikasjoner mens andre runde går på deg som person.

på CV'n, jobbsøknaden og under interjuet er det viktig å være så ærlig som mulig. Hvis du blir tatt i å bløffe eller lyve er dette noe som kan få negative konsekvenser for deg selv.

Det er vanlig med alt fra 2-5 personer som interjuer deg. i større bedrifter er det vanlig at flere interjuer deg. det er vanlig at disse personene er fra avdelingen stillingen er i, personalavdelingen og fagforeningen.

eksterne sider om emnet:

Aftenposten: Guide til jobbinterjuet

NAV.no: Forbered og gjennomfør et jobbintervju du er fornøyd med

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Vær presis og punktlig

- Ikke vær for spydig

- Vær deg selv

- Ikke gi utrykk for å kunne noe du ikke har peiling på

- Vær glad, motivert, positivt og vær forberedt på utfordrende krav/spørsmål

- Ikke vær for nervøs, heller ikke for selvsikker

Kort og greit, vær deg selv :)

Lenke til kommentar
2) hva er dine negative sider

Jeg tror jeg takler de fleste spørsmål bra, men akkurat dette syns jeg er kinkig. Hvordan svarer man på noe slikt med æren i behold? Jeg mener, hvis jeg hadde hatt noen virkelig negative sider så ville jeg holdt kjeft om det til vilt fremmede mennesker. Skal man bare dikte opp en ikke-fullt-så-ille-negativ-side for å tilfredstille en slik teit A4-intervjuer?

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg takler de fleste spørsmål bra, men akkurat dette syns jeg er kinkig. Hvordan svarer man på noe slikt med æren i behold? Jeg mener, hvis jeg hadde hatt noen virkelig negative sider så ville jeg holdt kjeft om det til vilt fremmede mennesker. Skal man bare dikte opp en ikke-fullt-så-ille-negativ-side for å tilfredstille en slik teit A4-intervjuer?

vanligvis pleier jeg å si jeg er veldig lat. dette stemmer til gangs, men pleier å snu det til noe positivt; late mennesker gidder bare gjøre noe en gang. og når de først gjør det den ene gangen så gjør de det såpass bra at de slipper å gjøre det igjen. (dette har jeg faktisg brukt og fått positiv tilbakemelding på (at jeg har snudd det til en litt positiv egenskap).

Lenke til kommentar

Lat er vel egentlig ingen god egenskap uansett hvordan du vrir og vender på det. Ville heller ha løyet enn å ha sagt det.

Ville heller sagt ting som kan rettes på. det at man er lat er ikke noe man snur på 123.

Endret av Loffelur
Lenke til kommentar

Man bør ikke nevne ting som :

"Kommer ofte for sent"

"Sur"

"Dårlig til å sammarbeide"

"Alkoholiker"

"Lav IQ"

osv. +++

Men heller noe i denne duren:

"Klart alle har jo noen negative sider, men jeg kommer ikke på noen her og nå"

Lenke til kommentar

Nei, det kalles å unngå å svare. Det er ikke bra.

En av mine negative sider er at jeg til tider kan ha vanskelig for å stole på at andre gjør en god nok jobb uten at jeg følger dem opp.

OK, veldig dårlig formulert, sikkert ingen som skjønner det.. heldigvis skal jeg ikke på jobbintervju med det første :p

Lenke til kommentar

vanligvis pleier jeg å si jeg er veldig lat. dette stemmer til gangs, men pleier å snu det til noe positivt; late mennesker gidder bare gjøre noe en gang. og når de først gjør det den ene gangen så gjør de det såpass bra at de slipper å gjøre det igjen. (dette har jeg faktisg brukt og fått positiv tilbakemelding på (at jeg har snudd det til en litt positiv egenskap).

Du må for all del ikke si at du er lat. Jeg forbinder en lat person med en slapping som ikke gidder å gjøre det han/hun skal. En arbeidssky unnasluntrer. Selvom du prøver å snu det til noe positiv så har det negative satt seg, og det blir nok tatt opp ved videre utsiling av kandidater til jobben.

Jeg ville heller dratt et par røvere. F.eks.:

- Litt rotete. Med det mener jeg at papir og kaffekopper kan opptre litt uorganisert på kontoret.

- Har en tendens til å ta på meg flere arbeidsoppgaver enn det jeg rekker. Det kan selvsagt ordnes ved å jobbe litt lenger, hvis det er greit.

- Glemmer lunsj eller spiser den mens jeg jobber.

- Liker ikke å snakke i store forsamlinger.

Det som er nevnt ovenfor er standard for en god del av befolkningen. Ingen av dem setter deg i dårlig lys. Vel, kanskje det med lunsjen, men det er det lett å gjøre noe med.

Styr unna disse: lat, sløv, upresis, giddalaus, null initativ, negativ osv.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Pleier si jeg er en smule distrè til tider, og litt for perfeksjonistisk noe som gjør jeg kan henge meg opp i en oppgave til jeg er fornøyd med resultatet.

Førstnevnte kan passe på de aller fleste, og sistnevnte er både negativ og positiv (du gjør jobben bra, men det kunne vært gjort på et akseptabelt nivå raskere)

Lenke til kommentar

Dette vær-deg-selv-argumentet vil jeg protestere litt på. Jobbintervjuet er en audition, og intervjuobjektet er skuespilleren. Du må ha innøvd gode svar (som får deg til å fremstå som "deg selv") og som samtidig gjør at du fremstår som moden og reflektert. Veldig mange av spørsmålene går igjen, og de som svarer godt på dem er de som har fått spørsmålet før og som har innøvd et svar som sitter. Hete tips til vanskelige spørsmål/ting man kan bli bedt om å fortelle om:

- Fortell om en utfordring du har møtt og hvordan du mestret den.

- Hvordan er din rolle i grupper?

- Fortell om en gang gruppesamarbeid ikke har fungert og hvordan du taklet det/håndterte det.

- Hvordan motiverer du de rundt deg?

- Hva kjennetegner en god leder?

- Hva synes de du jobber med at du kan bli bedre på?

- Fortell litt om dine negative sider

Her blir du straffet voldsomt for innøvd pisspreik. Finn på noe skikkelig og kom med eksempler fra skole/jobb/hvasomhelst. Det du lirer av deg må ikke være noe som ikke kan forbedres ("Jeg liker ikke mennesker"), men heller noe som du kan forklare at du er obs på og jobber med å forbedre.

- Hva vet du om våre kjerneverdier?

Her MÅ du ha giddet å lest på hjemmesiden til selskapet.

- Hva legger du i ordet <insert kjerneverdi her>? Kan du identifisere deg selv med denne verdien? Gi et eksempel på en gang da du ble utfordret på dette området.

Så godt som alle selskaper har "integritet", "fellesskap" og diverse sånne politisk korrekte verdier, så det er kjekt å ha pugget litt på det.

- Hva skiller oss fra våre konkurrenter?

I tillegg til å ha pugget på sånne spørsmål er man nødt til å ha øvet på fem-minutterspresentasjonen man skal holde i starten. Det som jeg har funnet ut at fungerer best er å ta utgangspunkt i CV'n, og jobbe seg fremover kronologisk mens man forklarer punktene og valgene som lå til grunn på veien. Hvorfor valgte man den studieretningen, hvorfor søkte jeg jobb der og der osv. Man forklarer altså CV'n litt mer grundig, samtidig som man forteller litt om seg selv og interesser. Man skal altså alltid ha CV'n sin med seg på intervjuet liggende foran seg. Det samme gjelder søknaden, da man kan bli bedt om å fortelle mer om ting og tang man har skrevet i søknaden.

Husk å smile. Ingen liker en surpomp. Det går an å øve seg opp til å smile på rette tidspunkter selv om man er nervøs. Smalltalken fra resepsjonen og til intervjurommet er viktig.

Lenke til kommentar

Jeg sa noe sånt på mitt første og eneste intervju (fikk jobben): "Jeg kan ha en tendens til å være svært utålmodig. Når jeg vil ha noe gjort, skal det helst skje raskest mulig."

For øvrig: Sånn rent utenom å ha øvd inn noen troverdige og smarte svar på de vanligste spørsmålene, satt deg best mulig inn i hva bedriften driver med og pugget en introduksjon av deg selv (som du selvsagt har prøvd ut på en kompis til den virket improvisert, men gjennomtenkt) vil jeg påstå at det viktigste er å vurdere de som intervjuer deg.

Om intervjueren/intervjuerne har en uformell og avslappet fremtreden når du møter opp bør du prøve å få i gang litt smalltalk når anledningen byr seg. Jeg så raskt at de to intervjuerne mine virket som omgjengelige mennesker, så jeg flettet inn at bussen var forsinket, at jeg ble stoppet i sikkerhetskontrollen på flyplassen for stikkprøve og rakk flyet med to minutters margin når jeg skulle komme meg til intervjuet. Dette gjorde at stemningen ble mye lettere, og resten av intervjuet fremsto mest som en hyggelig faglig samtale med utveksling av meninger, spørsmål osv.

Selvsagt finnes det enda "nazier", men av hva jeg har hørt fra andre er intervju i form av tredjegradsforhør noe som er i ferd med å forsvinne i historien. Klarlegg ting på forhånd som du lurer på angående stillingen og flett dem inn der det passer seg best. Virk interessert, men ikke desperat.

EDIT: I større bedrifter med mange søkere er det selvsagt litt lurt å holde seg mer formell på første intervju da disse er mest interessert i å sile ut de som mangler kompetanse først. På andre intervju går det mer på personlige egenskaper (som nevnt lengre opp i tråden). Men uansett om det er første eller andre gangs intervju kan det lønne seg å tilpasse seg intervjuernes opptreden.

Endret av Darksouled
Lenke til kommentar

Spørsmål er bra, det viser at du er interessert og bryr deg. Det er vel spesielt når de forteller om selskapet og når de forklarer arbeidsoppgavene at det er mulig å stille spørsmål. Det er ikke noe man kan øve på, det handler mer om å faktisk spørre om ting som ville være interessant å vite og som ikke ble dekket.

Lenke til kommentar

Når jeg har fått spørsmål om dårlige egenskaper har jeg pleid å si at jeg kan være sta og at jeg kan bli veldig engasjert og hissig i konkurransesituasjoner. Tviler på at lat blir positivt uansett hvordan du vrir og vender på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...