Gå til innhold

Hvilken editor bruker du ?


Gjest Slettet-df17e

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-df17e

Alt for lite aktivitet her, så må prøve og få gjort noe med. Eneste jeg da klarte og komme opp med var dette teite innlegge.

Hvilken editor bruker du ? Og Linux eller Windows ?

 

Selv bruker jeg Windows som desktop, men lager så og si bare perl applikasjoner til linux. Bruker da som regel CrimsonEditor i Windows (Bruker den også til html, css, sql og php). Ellers blir det fort noen timer i vim over ssh :)

 

Ellers så bruker jeg Bluefish når jeg sitter på laptopen. Blir vel også en del timer forran den i uka :)

 

Men kunne godt tenkt meg en skikkelig perl editor til Windows. Gjerne en som kommer i en verson til Linux også.

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker ultraedit i windows. Det er virkelig en bra editor til perl. Kjøre programmer fra editor, syntax highlight, eget vindu med oversikt over funksjoner/metoder, prosjekthåndtering, smart indentering, "find in page"-search, direkte kobling mot ftp (dvs lagrer direkte til ftp fra editor), "column mode" for enkel klipping og liming (tilsv. som når "ALT" holdes inne i word), enkel kommentar fjerning/innlegging (kan kommentere ut hele seksjoner ved et tastetrykk), bookmarking inne i kode, "tool configuration" slik at vi kan koble oss til perl.exe (m.m.) og mate kode inn og få output tilbake i ultraedit, sortering, legge til/fjerne indentering, konvertere tabs til spaces automatisk.. osv..osv..Bra saker.

 

Og si meg en ting: Finnes det noe tilsvarende under linux? (Nei, ikke bluefish - den duger ikke til perl.. eller?)

 

Såg litt på emacs, men hrm det var noe stygge greier..Hva er det jeg har misforstått?

Lenke til kommentar

Jeg bruker Komodo 3.1 til Perl. Dette har mye av de samme funksjonene som UltraEdit. Men dette er jo mer et IDE da, for PHP, Python, Perl og diverse. Har også noe de kaller for "Code Intelligence" som fungerer på samme måte som Visual Studio sin IntelliSense. Jeg er veldig fornøyd med det, men det koster penger da. :(

Lenke til kommentar

Linux : xemacs

Windows : notepad++ Pensjonerte akkurat Programmers File Editor etter ca 10 års bruk som standard editor.

 

Begge editorene er standardvalg for all slags tekstfileditering på hver sin plattform. Dvs, det hender at jeg tar en kjapp configfilredigering i vi (på Linux, selvfølgelig, noe slikt som en redigerbar configfil finnes jo knapt på windows...)

 

M.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bruker FTE. Den er stort sett svært god på syntax highliting i Perl, og den autoindenterer. Det gjør det mye lettere å se om jeg f.eks. bommer på antall parenteser. Finnes ferdigkompilert for Windows og Linux, og som source. Den har dropdown-menyer, og er derfor veldig lett å lære. Last ned fra Sourceforge-siden, versjonen der er nyere.

 

Har prøvd Ultraedit, maken til dårlig syntax highliting har jeg ikke sett. Det skal jo ingenting til før den blir forvirret, verken i Perl eller HTML.

Endret av tvangsgreie
Lenke til kommentar

Hehe, prøvde FTE på windows og dette er jo en DOS editor (dvs den opererer i "dos-vinduet" under windows)..huh...noe virkelig stygge greier..

 

er enig at syntax highlight i uedit ikke er best - flere programmer gjør det bedre, selv om det er helt brukbart..men uedit har så mykje annet snacks av funksjonalitet..

 

Testet kate (samt kdevelop) under linux, og det såg ut til å være ganske bra, selv om det er ennå er endel som er for dumt/tungvint.. Er det mulig, montro, å få satt noen hurtig-taster, slik at vi kan få kompilert perl og få returnert output tilbake inn i editor UTEN Å BRUKE MUS (i kate)? Et annet problem er at så mye av editoror-vindu går med til ulike toolbars etc, som ikke ser ut til å kunne konfigureres i særlig grad?! Noen feite, stygge toolbars som fyller opp halve skjermen og en svær (default) bamse font som vi vistnok skal kode med..

 

var litt frekk nå, kanskje hehe..Noe inputs på dette?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...
emacs emacs emacs!

 

Kan gjøre alt i emacs. Leser mailen min der, mye av surfingen foregår i emacs, editering av filer, skrive perl osv.

 

Lenge Leve Emacs!

5099078[/snapback]

 

Surfing i Emacs? Åssen gjør du det? Har bare brukt emacs til c++.

 

Til perl og scripting bruker jeg nedit i Linux og dtpad i UNIX.

Endret av bobafett
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...