nighdark Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 er det noen som vet om de bærbare maskinenes batteri er ment til å leve lenger enn ett år? dekkes batterier av forbrukerskjøpsloven. noen som vet hvor det evt. står skrevet i forbrukerskjøpsloven at batteriet på en bærbar pc ikke inngår i reklamasjonsretten på en bærbar-pc. eller noe som indikerer dette? meget takknemlig for tilbakemeldinger her.. haster veldig, forresten.. Lenke til kommentar
mrhenrix Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Batteri blir vel regnet som forbruksvare, og har en garanti på helt nede i 6 måneder. Lenke til kommentar
jornln Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 På min forrige maskin (FSC), fikk jeg problemer med batteriet etter 10mnd. Kontaktet FSC - og de sendte meg et nytt på garantien (1år) - mot at jeg returnerte det gamle til dem. Lenke til kommentar
nighdark Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 det var litt dårlig med respons her, gitt.. jeg lurer på om batterier på bærbare pc'er regnes som forbruksvare, og hvis det gjør det, hva er det som indikerer det konkret i kjøps-/forbrukerkjøpsloven? Jeg vet at firmaer leverer garantier på batterier fra alt mellom 6 mnd til 1 år. Dette dreier seg om reklamasjon, ikke garanti. Kommer batterier på bærbare pc'er under reklamasjonsretten på bærbare pc'er slik som det er for eksempel AC adapter eller harddisken på pc'en, med 2 eller 5 år? Hva er definisjon på en forbruksvare her? Jeg vil ha noen håndfast med hjemmel i forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven. Dette handler IKKE om garantien som leverandøren lover ved kjøp av bærbare maskiner. kan noen svare? på forhånd takk.. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Batteri går nok under forbruksvare ja. Den går ikke sammen med resten av reklamasjonstiden på PCn. Jeg tror du bør ringe der du kjøpte og si at det er dårlig og PCen ikke er et år enda. Sier de at det er 6 mnd som er tiden så spør om du kan få et nytt til halv pris f.eks? Lenke til kommentar
nighdark Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 Batteri går nok under forbruksvare ja. Den går ikke sammen med resten av reklamasjonstiden på PCn. Jeg tror du bør ringe der du kjøpte og si at det er dårlig og PCen ikke er et år enda. Sier de at det er 6 mnd som er tiden så spør om du kan få et nytt til halv pris f.eks? la meg gjenta det slik at folk forstår det: når du sier: "Batteri går nok under forbruksvare ja", spør jeg hvorfor gjør det det? hvor kommer dette frem i forbrukerkjøpsloven/kjøpsloven? forøvrig, jeg har ikke skrevet noen steder at jeg har problemer med batteri på bærbar.. jeg vil bare finne ut fordi jeg har lest en del om batterier følger ikke reklamasjonsretten som resten av pc. jeg har kjøpt en bærbar pc nylig, og batteri føler jeg man burde kunne reklamere i tilfelle dette gikk til h******. Så please, ikke gi meg svar med mindre det kan henvises til en bestemt kilde eller sak der det er gitt hjemmel i forbrukerkjøpsloven om reklamasjon på batterier, eller motsatt tilfelle der batterier er blitt betegnet som forbruksvare og ikke kan reklameres på hvis garantien er gått ut. er streng nå, men det må man være i dette forumet, da alle bare påstår ting uten å henvise til konkrete ting. ( ) Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Hvorfor ikke kontakte forbrukerrådet? De kan sikkert hjelpe deg minst like bra vi kan. Endret 1. juni 2005 av Nostradamus Lenke til kommentar
nighdark Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 Hvorfor ikke kontakte forbrukerrådet? De kan sikkert hjelpe deg minst like bra vi kan. for svaret jeg fikk fra forbrukerrådet var: Dette vet vi ikke. La oss undersøke litt, og vi sender deg en mail på det. Det var ikke noen der som kunne gi et konkret svar. Det eneste jeg fant på nettet om dette var en artikkel fra oldtiden: http://www.itavisen.no/services/print.php?articleId=1293039 Det er ingen som ser ut til å bli enige om batterier kan reklameres på hvis garantien er gått ut. Derfor spør jeg her: Forbrukere, i alle fall noen her, som kanskje har vært igjennom denne prosessen.. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Grunnen til det er at batteri ikke har like lang levetid som selve PCen. Et batteri har ikke et vesentlig lengre levetid enn 2 år så den er dekket av noe annet. Men jeg ville nå ha hørt med leverandør og høre hva de sier. Lenke til kommentar
jornln Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Hvorfor ikke kontakte forbrukerrådet? De kan sikkert hjelpe deg minst like bra vi kan. for svaret jeg fikk fra forbrukerrådet var: Dette vet vi ikke. La oss undersøke litt, og vi sender deg en mail på det. Viss maskinen/batteriet ditt er nytt - så haster det ikke med mailen :!: Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Batteri har bare et halvt års garantitid vanligvis! Lenke til kommentar
nighdark Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 Hvorfor ikke kontakte forbrukerrådet? De kan sikkert hjelpe deg minst like bra vi kan. for svaret jeg fikk fra forbrukerrådet var: Dette vet vi ikke. La oss undersøke litt, og vi sender deg en mail på det. Viss maskinen/batteriet ditt er nytt - så haster det ikke med mailen :!: irrelevant om det haster eller ikke... kan du bidra med et konstuktivt svar, ville det vært svært hyggelig! Lenke til kommentar
nighdark Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 Batteri har bare et halvt års garantitid vanligvis! LES: DETTE HANDLER IKKE OM GARANTI! Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Et batteri kan jo ikke reklameres på etter 2 år hvis det er dårlig kapasitet, siden garantien er fra 6 mnd. til 1 år på de. Hvis det har gått 7 måneder med 6 måneders garanti kan du sende den inn som reklamasjon hvis det ikke funker, men kun det... (mener det var det jeg fikk som svar hos HP eller PB). Lenke til kommentar
nighdark Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Et batteri kan jo ikke reklameres på etter 2 år hvis det er dårlig kapasitet, siden garantien er fra 6 mnd. til 1 år på de. Hvis det har gått 7 måneder med 6 måneders garanti kan du sende den inn som reklamasjon hvis det ikke funker, men kun det... (mener det var det jeg fikk som svar hos HP eller PB). Det er jo nettopp det som er spørsmålet her. Du sier: Et batteri kan jo ikke reklameres på etter to år, siden garantien er fra 6 mnd til 1 år på de. Jeg spør: Hvorfor kan jeg ikke det? Forbrukerkjøpsloven gir meg 2-5 års reklamasjonsrett. Hva er det som tilsier at et batteri ikke kommer under forbrukerkjøpsloven? Det er noe som følger med datamaskinen, på lik linje med harddisken, ac adapteret, minne, skjermen, etc. Hva presis er det som gjør at batteri på bærbare pc'er ikke følger samme reklamasjonsretten. Jeg kan ikke se noen steder at dette kommer klart frem. Kun selgere av produktene: HP/Dell/IBM/etc. har kommet med argumenter om at batterier kan ikke erstattes utover garantiperioden. Men reklamasjonsretten min som fulgt av forbrukerkjøpsloven gjør meg berettiget til å kreve erstatning på en del som ikke fungerer i pc'en opp til 5 år etter kjøpet. Noen som er uenige? Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Et batteri kan jo ikke reklameres på etter 2 år hvis det er dårlig kapasitet, siden garantien er fra 6 mnd. til 1 år på de. Hvis det har gått 7 måneder med 6 måneders garanti kan du sende den inn som reklamasjon hvis det ikke funker, men kun det... (mener det var det jeg fikk som svar hos HP eller PB). Det er jo nettopp det som er spørsmålet her. Du sier: Et batteri kan jo ikke reklameres på etter to år, siden garantien er fra 6 mnd til 1 år på de. Jeg spør: Hvorfor kan jeg ikke det? Forbrukerkjøpsloven gir meg 2-5 års reklamasjonsrett. Hva er det som tilsier at et batteri ikke kommer under forbrukerkjøpsloven? Det er noe som følger med datamaskinen, på lik linje med harddisken, ac adapteret, minne, skjermen, etc. Hva presis er det som gjør at batteri på bærbare pc'er ikke følger samme reklamasjonsretten. Jeg kan ikke se noen steder at dette kommer klart frem. Kun selgere av produktene: HP/Dell/IBM/etc. har kommet med argumenter om at batterier kan ikke erstattes utover garantiperioden. Men reklamasjonsretten min som fulgt av forbrukerkjøpsloven gjør meg berettiget til å kreve erstatning på en del som ikke fungerer i pc'en opp til 5 år etter kjøpet. Noen som er uenige? For det første, skillet mellom garanti og reklamasjon: En reklamasjon er en lovmessig (ufravikelig)rettighet som gjelder alle forbrukerkjøp. En garanti er en eventuelle tilleggsrettigheter som er gitt av selger utover hva som er hjemlet i lov. En garanti er, foruten å være avtalemessig forpliktende, også presisert i F.kjl. § 18. tredje ledd. Selgeren svarer også for en mangel som oppstår senere, dersom den skyldes kontraktsbrudd fra hans eller hennes side. Det samme gjelder dersom selgeren ved garanti eller på annen måte har påtatt seg ansvar for at tingen vil ha angitte egenskaper eller være egnet til vanlig bruk eller en særlig bruksmåte i et tidsrom etter leveringen. En garanti er rettslig bindende for garantigiveren på de vilkår som er fastsatt i garantierklæringen og i tilknyttet reklame. La meg gi en forenklet fremstilling. Så til punktet om tidsfrister for reklamasjon. Dette finner vi i Forbrukerkjøpslovens § 27, andre ledd; Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Vi ser at det opereres med to ulike absolutte tidsfrister, 2 og 5 år. Alle forbrukerkjøp gir deg altså en reklamasjonsrett på minimum to år, og ting som "er ment å vare betydelig lengre 5 års reklamasjonsrett. Dette vil gjelde typiske kapitalvarer som TV, PC osv. Akkurat hva som faller innenfor hvilke tidfrister vil avgjøres av rettspraksis (rettskraftig dom). En garantitid har altså ingen naturlig sammenheng med hva som gir hvilke reklamasjonsfrister, da dette er to uavhengige ting. Merk at det imidelertidig kan være eksempler med en viss korrelasjon .teks bilkjøp. For å komme til ditt spesifikke eksempel, det er ingenting som tilsier at et batteri ikke skal følge Forbrukerkjøplovens reklamasjonsfrister. Og igjen, det er tingens egenskaper i seg selv som er avgjørende for hvilken frist den faller innenfor jfr. f.kjl §27. Med utgangspunkt i dette er det relativt urimelig å anta at et batteri skal en levetid over to år, i allefall med dagens teknologi. Lenke til kommentar
nighdark Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 For å komme til ditt spesifikke eksempel, det er ingenting som tilsier at et batteri ikke skal følge Forbrukerkjøplovens reklamasjonsfrister. Og igjen, det er tingens egenskaper i seg selv som er avgjørende for hvilken frist den faller innenfor jfr. f.kjl §27. Med utgangspunkt i dette er det relativt urimelig å anta at et batteri skal en levetid over to år, i allefall med dagens teknologi. Takk, endelig en som forstår hva jeg var ute etter. Altså, utifra forbrukerkjøpsloven er det rimelig å anta at et batteri kan man ha reklamasjon på i hvertfall opptil to år etter kjøpet. I alle fall slik konklusjonen er i din post. Så kommer det som jeg ikke klarer å finne noen skille mellom: Batterier på bærbare pc'er kommer som en del av pc'en på samme måten som tastaturet, hard disken, ac-adapteret, optiske enheter, minne, etc. Hver gang noen av disse delene ikke fungerer, kan man få tilsendt nye, erstattet de som ikke fungerer, og det er ifølge forbrukerkjøpsloven 5 års reklamasjon på disse. Hva gjør batteriene på bærbare pc'er til noe annet enn en harddisk eller optisk enhet eller tastatur? Så vidt jeg ser, kan man bytte ut disse på samme måten. Hvis regelen er at hele datamaskinen og dens komponenter, hvor står det at batteriet ikke er en del av dette? Normalt koster et batteri på en bærbar pc ganske mye, og prisene starter fra 600 og oppover. Til eksempel kan jeg nevne at CMOS batteriet på en stasjonær datamaskin følger i prinsipp datamaskinens 5 års reklamasjonsrett. Om CMOS batteriet skulle finne på å ikke fungere mer, sender de fleste dataleverandørene erstatningsbatteri. Virker dette som en plausibel argumentasjon for reklamasjon på bærbare datamaskiner eller er det noen som tror dette er helt på jorde. For hvis dette stemmer, har alle de som har betalt for sine erstatningsbatterier, og fremdeles sin reklamasjonsrett intakt, krav på å få pengene tilbake. Åpner en interessant situasjon for en rekke folk her, nes pas? Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Så kommer det som jeg ikke klarer å finne noen skille mellom: Batterier på bærbare pc'er kommer som en del av pc'en på samme måten som tastaturet, hard disken, ac-adapteret, optiske enheter, minne, etc. Hver gang noen av disse delene ikke fungerer, kan man få tilsendt nye, erstattet de som ikke fungerer, og det er ifølge forbrukerkjøpsloven 5 års reklamasjon på disse. Hva gjør batteriene på bærbare pc'er til noe annet enn en harddisk eller optisk enhet eller tastatur? Så vidt jeg ser, kan man bytte ut disse på samme måten. Hvis regelen er at hele datamaskinen og dens komponenter, hvor står det at batteriet ikke er en del av dette? Normalt koster et batteri på en bærbar pc ganske mye, og prisene starter fra 600 og oppover. Til eksempel kan jeg nevne at CMOS batteriet på en stasjonær datamaskin følger i prinsipp datamaskinens 5 års reklamasjonsrett. Om CMOS batteriet skulle finne på å ikke fungere mer, sender de fleste dataleverandørene erstatningsbatteri. Virker dette som en plausibel argumentasjon for reklamasjon på bærbare datamaskiner eller er det noen som tror dette er helt på jorde. For hvis dette stemmer, har alle de som har betalt for sine erstatningsbatterier, og fremdeles sin reklamasjonsrett intakt, krav på å få pengene tilbake. Åpner en interessant situasjon for en rekke folk her, nes pas? Beklager at jeg ikke uttrykkte meg klart nok. Sev om jeg egentlig sa det Og igjen, det er tingens egenskaper i seg selv som er avgjørende for hvilken frist den faller innenfor jfr. f.kjl §27. Først til selve mangelsbegrepet. Forbrukerkjøpslovens §15 beskriver tingens objektive egenskaper som til dømes holdbarhet. Tingen skal: svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper Dette er objektive krav som blir en mangel, dersom det ikke oppfylles. jfr §16 Videre om de absolutte reklamasjonsfrister på to og fem år. Forholdet mellom disse og kjøpers forventning til levetid er ikke gitt. Disse fristene gir ikke noen føringer på levetid ved gjenstanden, og brukes ikke på denne måten. De sier ikke hvor lenge en gjenstand -skal- vare. Selv om en har behandlet en gjenstand forskriftsmessig og vedlikeholdt den kan det oppstå feil som du ikke kan lastes for, men som alikevel ikke er en kjøpsrettslig mangel. Ekspempel er normal slitasje. En gjenstand som en PC inneholder mange ulike komponenter, som nødvendigvis ikke trenger å ha lik levetid. Det avgjørende i forhold til mangelsbegrepet vil være hvilke forventninger du med rimelighet kan ha, i motsetning til den objektive tekniske levetiden. Lenke til kommentar
nighdark Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Videre om de absolutte reklamasjonsfrister på to og fem år. Forholdet mellom disse og kjøpers forventning til levetid er ikke gitt. Disse fristene gir ikke noen føringer på levetid ved gjenstanden, og brukes ikke på denne måten. De sier ikke hvor lenge en gjenstand -skal- vare. Selv om en har behandlet en gjenstand forskriftsmessig og vedlikeholdt den kan det oppstå feil som du ikke kan lastes for, men som alikevel ikke er en kjøpsrettslig mangel. Ekspempel er normal slitasje.En gjenstand som en PC inneholder mange ulike komponenter, som nødvendigvis ikke trenger å ha lik levetid. Det avgjørende i forhold til mangelsbegrepet vil være hvilke forventninger du med rimelighet kan ha, i motsetning til den objektive tekniske levetiden. Jeg er svært takknemlig for tilbakemeldingen din, Frekkas... Det gir mange oppklaringer. Med dette tatt i betraktning, er det i praksis rimelig å anta at batteriet på bærbare pc'er har reklamasjonsfrist til 2 år. Dette kan gå i samsvar med at forskjellige firmaer opererer med garantitid på batterier som starter fra 6 måneder til 1 år. Jeg ville allikevel forsøkt å stille et høyere krav til batteriene idag som forbruker, da det er normalt å forvente at alle komponenter i en datamaskin, det være seg stasjonær eller bærbar, har samme reklamasjonsfrist, uavhengig av hvilken komponent i datamaskinen man snakker om. Jeg takker igjen for tilbakemeldingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå