Gå til innhold

kan man trimme en mercury 10 hester 93 modell?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kjøpte en 93 modell mercury 10hk, men er usikker på om man kan trimme den. Spørsmålet er i emne tittel.

 

motoren var helt overhalt og ser temmelig ny ut.. Han jeg kjøpte den av sa at platen var borte så han var ikke sikker på om det går ann og trimme den modellen eller om den er trimma fra før..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe.V ar det jeg også mente;) men vi kjøpte den fra en båt butikk.. den var helt overhalt av folk som jobber der, så de burde jo ha greie på det ;) kan jo hende han var redd for at jeg ville ombestemme meg hvis det var 15hk da! hehe.

Endret av strajk
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Du får ikke noe særlig ut av en Mercury 10hk. Den yter ikke 10 hester før den trimmes og kommer egentlig ikke over 10hk etter trimming heller.

 

Før trimming: 9,8

Etter trimming: Maks 10,5

Hvor har du hørt dette? Det er feil. (se den andre posten angående trimming)

Vellykket trimming krever selvfølgelig at det blir gjort skikkelig og at alle de riktige tingene blir gjort.

Lenke til kommentar
jonas27389: kan vi få en kilde til dette?

 

I den andre posten om triming påstår du at de får 9,8hk eter trimming

Jeg husker ikke helt hvilken kilde det var. Men, det var et seriøst båtblad, det gis ut en slik liste hvert år. Jeg skriver at en Mercury kan trimmes til 9,8 fordi dette er vanlig. Med litt hell kan du muligens klare å trekke et par ekstra krefter ut av en slik motor.

Som de skriver litt lenger oppe i tråden så kan man klare å få me rut av en slik motor, men da må man evt. bytte ut deler som f.eks forgasser...

 

Henviser til mitt svar i "den andre tråden".

Endret av jonas27389
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
jonas27389: kan vi få en kilde til dette?

 

I den andre posten om triming påstår du at de får 9,8hk eter trimming

Jeg husker ikke helt hvilken kilde det var. Men, det var et seriøst båtblad, det gis ut en slik liste hvert år. Jeg skriver at en Mercury kan trimmes til 9,8 fordi dette er vanlig. Med litt hell kan du muligens klare å trekke et par ekstra krefter ut av en slik motor.

Som de skriver litt lenger oppe i tråden så kan man klare å få me rut av en slik motor, men da må man evt. bytte ut deler som f.eks forgasser...

 

Henviser til mitt svar i "den andre tråden".

Jeg tror denne "krangelen" deres skyldes at enkelte har målt motoren rett fra veiva, mens andre har målt den fra propellen, og det er et lite effekttap på effekten på veien fra veiv til propell!

Lenke til kommentar
Joa, men det med Mercury'en kan jeg avkrefte ganske sterkt...

 

Har selv trimma både en 9,9 og 10hk av overnevnte merke, og de blir IKKE svakere å treigere av å bli trimmet..

 

Tvert i mot ;)

Men spørsmålet er hvordan du trimmet dem. Jeg tror denne testen omfattet enkle inngrep i motorene, ikke skifting av forgasser o.l. Og jeg sier ikke at den yter mindre av å bli trimmet. Men, at den kanskje ikke yter 10hk før trimming. Da er det jo ikke rart at du syntes den yter bedre etter trimming...

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...