Gå til innhold

100hz med lcs skjerm.


csboy

Anbefalte innlegg

Jeg har nå fått meg Samsung 19" LCD Syncmaster 913N. Og jeg vil gjerne få denne til å kjøre 100 hz. Jeg har prøvd refreshlock men da får jeg den bare opp i 75hz. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Eller er skjermen for dårlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg har erfart det i praksis - lite poeng med høyere Hz enn hva pikselrespons på selve panelet faktisk er. Si at man har 16ms, noe som mine photon20visionII skjermer takler. Dette tilsier rundt like over "60 FPS" uten tegnefeil. Som i praksis vil si at man kjører 60Hz problemfritt uten tegnefeil. Man forsøker et spill avhengig av høy og jevn flyt, som for eksempel Pure Pinball eller Trackmania. 60FPS jevnt hele tiden, og opplevelsen kunne ikke vært jevnere sett bort fra etterslep som er typisk for LCD.

 

Så øker man til 85Hz, samme skjerm, f.eks. 1024x768. Flyten er -ikke- den samme, faktisk hakker det mer selv om skjermkortet ikke har noen problemer med å henge med (FRAPS med CRT på 100Hz viser da 100FPS jevnt hele tiden). LCD skjermen derimot henger igjen --> tegnefeil/hakking.

 

Men, og her blir det interessant! :yes:

Nå kjører jeg en av mine LCD skjermer analogt. På 60Hz betyr dette litt signalstøy/linjeflimmer på skjermen (muligens pga 9700PRO kortet mitt), og ved å spille 1024x768 på 85Hz forsvinner dette flimmeret totalt. Samme kan observeres på CRT skjermene, men dette er noe man vanligvis ikke observerer fordi man typisk alltid kjører høy Hz på CRT. Ved å kjøre FRAPS i f.eks. Deus Ex:IW ser jeg uansett at FPS aldri overstiger 40, noe som fungerer helt greit fordi skjermen takler det meste -under- 60. Selv om jeg kjører 85Hz.

Lenke til kommentar

Tror noen missforstår litt om LCD - de skal kjøres i 60 Hz, og de flimrer ikke da. LCD og CRT er to forskjellige saker. Les guiden om LCD her på hardware.no for mer tekniske forklaringer om dette. Hvorfor noen LCD skjermer støtter 75 Hz vet jeg ikke, men 60 Hz er det dem skal kjøres på.

Lenke til kommentar
Så jeg vil ikke merke at jeg får dårligere flt o.l.? Når skjermen klarer 75hz @ 1280 * 1024 burde den jo greie 100hz @ 800 * 600

Flt?

 

Skjermen din kan ikke kjøre 800*600, den har kun en oppløsning, og det er 1280*1024. Når du spiller i 800*600 skalerer skjermen til 1280*1024. Og som nevnt, LCD-skjermer flimrer ikke selv om du kjører f.eks 60 Hz, som ville vært nærmest ubrukelig på en CRT.

Lenke til kommentar

Betroz, det kommer an på hva du definerer som flimring hvis du har observert å kjøre en LCD skjerm analogt i lyse/mørke partier med muligens et litt eldre skjermkort og kanskje litt lengre VGA kabel enn vanlig ;) Selve bildet ser greit ut, men linjestøy "bølger" seg opp og ned. Linestøy har jeg sett på ganske mange LCD skjermer som kjører analogt, dog forsvinner dette ofte helt ved digitalt. Forhåpentligvis er det færre som lider av samme problem idag.

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Tror noen missforstår litt om LCD - de skal kjøres i 60 Hz, og de flimrer ikke da. LCD og CRT er to forskjellige saker. Les guiden om LCD her på hardware.no for mer tekniske forklaringer om dette. Hvorfor noen LCD skjermer støtter 75 Hz vet jeg ikke, men 60 Hz er det dem skal kjøres på.

De fleste LCD-skjermer takler 75Hz ved bruk av analog overføring (VGA), mens digital overføring (DVI) har en maksimal oppdateringsfrekvens på 60Hz.

Lenke til kommentar
Betroz, det kommer an på hva du definerer som flimring hvis du har observert å kjøre en LCD skjerm analogt i lyse/mørke partier med muligens et litt eldre skjermkort og kanskje litt lengre VGA kabel enn vanlig ;) Selve bildet ser greit ut, men linjestøy "bølger" seg opp og ned. Linestøy har jeg sett på ganske mange LCD skjermer som kjører analogt, dog forsvinner dette ofte helt ved digitalt. Forhåpentligvis er det færre som lider av samme problem idag.

Men dette har fortsatt ikke noe med oppdateringsfrekvens å gjøre. Når man snakker om flimring og skjerm snakker man om fenomenet med at en en bilderørsskjerm ikke oppdaterer bildet ofte nok, slik at øyet oppfatte at bildepunkter slukkes og tennes.

 

Jeg har selv aldri skjønt sammenhengen mellom FPS i spill og hz på skjermen, så den forklaringen får noen andre ta, men en LCD-skjerm vil aldri flimre på samme måte som en CRT-skjerm. LCD-er er er laget/optimalisert for å ta imot en bildeoppdateringsfrekvens på 60 hz. Faktisk vil mange (jeg vil tro alle, men har ikke dekning for å si dette) LCD-er droppe 15 vilkårlige bilderammer dersom de kjøres på 75 hz. Allikevel er det de som hevder at de får bedre bilde på 75 hz, så det er jo bare å prøve for de som har det behovet :)

Lenke til kommentar
Jeg har selv aldri skjønt sammenhengen mellom FPS i spill og hz på skjermen, så den forklaringen får noen andre ta

 

Hvis skjermen din kjører 100hz, oppdateres bildet på skjermen 100 ganger i sekundet.

Hvis spillet ditt kjører på 100FPS, oppdateres bildet i skjermbufferet på skjermkortet 100 ganger i sekundet.

 

Så, la oss si at du kjører med vsync av. Dette vil si at skjermkortet kan finne på å tegne opp igjen skjermen mens skjermbufferet er halvveis oppdatert mellom ramme x og x+1. Dette vil si at akkurat der skillet mellom bildene er, vil man kunne se at scenen ikke henger helt sammen som den burde.

 

Poenget er at når disse kommer i usync, så blir det på en måte som å se på en helikopterrotor på TV. Dersom omdreiningshastigheten på rotoren er lik FPS på filmkamera, vil det se ut som om rotoren står stille. Dersom den er litt raskere, vil det se ut som rotoren går bakover, siden den rekker å ta bildet litt før rotoren har gått en hel runde. Og omvendt!

 

 

Uansett er oppfrisknigsrate er noe som henger igjen fra CRT-tiden. Siden du på en LCD-skjerm ikke har noen ekeltronstråle som tegner opp bildet på skjermen, men en total oppfriskning av hele bildet samtidig, vil du ikke merke noe til flimring.

Dette er også forutsatt et totalt digitalt oppsett med DVI over hele fjela.

 

Med vanlig skjermkabel, og et Digitalt->Analogt->Digitalt oppsett, så vil ramDAC i skjermkortet styre en "virtuell" elektronstråle i LCD-skjermen. Denne gjør så om signalet til et digitalt bilde som kan vises på skjerm. Det er trolig overgangen her som gjør at det blir flimring på en LCD-skjerm.

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar

Høres ut som en veldig fornuftig forklaring! Skal bli nydelig å en dag kjøre dualhead oppsettet heldigitalt en vakker dag :) Har vært voldsomt mange klager på rage3d.com forumet angående 9700PRO kort som har samme problem jeg har på den analoge utgangen ("rolling lines").

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...