Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at det er en del her på forumet som driver med R/C, altså radiostyrte biler, fly helikoptre båter o.l. Hva er mer naturlig enn å ha sin egen tråd :thumbup:

 

Og for å begynne tråden kan jeg nevne at jeg har gått til innkjøp av min andre shockflyer, en Edge 540

 

Jeg har tidligere drevet med bensinfly, men etter å ha gått over til elektro går jeg ikke tilbake. Det er noe eget ved å stå opp om morningen, gå opp på altanen, kaste flyet utover, og lande det fint i hånden igjen etter 15 minutters aktiv flyging før jeg har spist frokost. I tillegg er det utrolig hva man kan gjøre med disse små elektromodellene :D

 

Og for å svare på spørsmålet om hvor jeg handler varer:

www.aircraft-world.com

www.mosshobby.no

www.xmode.no

 

Handler ikke på Norwegian Modellers, pga høy pris og dårlig utvalg i elektrokategorien.

Men har kjøpt en liten nitro-motor der engang :thumbup:

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra tråd =) Denne skal jeg sjekke ut med jevne mellomrom =)

 

Vurderer å gå til innkjøp av et billig elektrofly for å starte med, helst 4 kanals fjernkontroll, blir jo litt annerledes med færre kanaler.

 

Gidder ikke bruke så mye penger første gangen... Noen som har noen tips?

 

Så denne :

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309385&cks=PRL

 

Kan dette være sånn... ålreit?

 

Akkurat sånn per dags dato så har fartsregulatoren på bilen min gått istykker.. må sjekke om jeg får bestilt meg en ny =) (bare litt uinteressant info :D)

 

Uææ, titta akkurat på fartsregulatorer til bil på norwegian modellers ... koster jo søren meg 1800 kroner jo... da er det jo billigere å kjøpe ny bil :p

Noen som har noen tips til hvor jeg kan lete? Har tittet på linkene i topic

Endret av snoemann
Lenke til kommentar

Etter diverse testing med radiostyrte biler, båter og fly har jeg kommet frem til en ting: kjøp elektro samme hva. Det er utrolig lett å få feil innstillinger til bensinmotorer og jeg måtte faktisk få en ekspert til å få bilen min til å gå på tomgang. Dessuten kan du risikere at de kveler seg selv om du gasser opp for brått og så videre. Med elektromotorer slipper du mye stress, jeg håper at elektromotorer vil bli en realitet også for vanlige biler en gang i fremtiden... de er jo så enkle.

Lenke til kommentar

ingen som driver med bil da??

 

jeg har en Mad Force og en Hyper7, broren min har en Tmaxxx og en Hyper7, har også ett fly, men det er for dyrt å kjøre, klarer ikke lande enda :cry:

 

er utrolig hvor mye hyper7 tåler, 4 meter rett i bakken gjør ingenting, ble bare en sprekk i spoileren da den landet feil vei...

 

alle 4 er jo så klart fuel-biler...

 

skal prøve å lage noen filmer etter hvert og legge den ut her :thumbup:

Lenke til kommentar

Selv er jeg mest opptatt av elektrofly som er fine å fly og ikke så stort problem å bygge. Har stortsett holdt meg til den tyske produsenten Multiplex. Her kjøpte jeg mitt første fly, en Pico Cub med liten elektrisk motor og radiostyring. Neste fly var også derfra. Dette var en Multiplex TwinJet. Raskt fly med to stykk speed 480 motorer. Lete her en plass på internett at den skal greie omtrent 110km/h og det er nok ikke usannsynlig for den er rask :love: .

 

Kjøpte så en mindre utgave av TwinJet med en motor og ikke så rask. Funker flott å fly i boligfeltet der jeg bor hjemme.

 

Driver nå å bygge en Piper J-3 Cub på skolen. Mitt første egenbygde balsafly, og blir nok en av de største når den er ferdig. Drives av 1 stk giret speed 600 motor.

 

Bilder:

Fly%20006.jpg

TwinJeten min. Bildet er tatt under maling av flyet. Orginalt er hele flyet blått, men jeg vil ha det rødt på ene siden slik at det er lettere å se når jeg flyr opp ned.

 

Fly%20007.jpg

Enda et bilde av TwinJeten.

 

Her er et par bilder av Cuben jeg bygger på skolen. Blir for store til å legge ut her, og jeg gidder ikke å resize dem..

Cub1 Cub2

Lenke til kommentar

Cessnaen fra komplett virker som et veldig bra fly. Ser ut til å være grei å lære seg å fly med. Vet ikke hvor bra radiostyringen er hvis du skal bruke den i andre fly og slikt. Da ønsker man fort flere kanaler og funksjoner (les: v-hale mix, diff mix og lignende).

 

Når det gjelder forbrenningsmotorer så er det en ting jeg ikke liker med dem. De griser jo som fy.

Det at de går ustabilt er veldig sannsynlig at det er dårlig bensin eller slikt. Kjøpte ny OS 25FX til et fly vi har stående hjemme. Noe så lettstartet har jeg aldri sett før. Motoren hadde aldri gått før. Fikk bare dratt frem bensin til forgasseren, stilt nålen en og en halv omdreining, satt på glødebatteriet så var det bare å ta tak om spinneren og vips gikk den. Absolutt ikke noe problem.

Elektro sliter litt med å få nok futt før man går over til børsteløse motorer som da er veldig dyre og trenger dyre fartsregulatorer.

 

Allikevel er vel den ultimate kombinasjon elektrisk, med børsteløs motor og lithium batteri :)

Lenke til kommentar

Vurderer å gå til innkjøp av et billig elektrofly for å starte med, helst 4 kanals fjernkontroll, blir jo litt annerledes med færre kanaler.

 

Gidder ikke bruke så mye penger første gangen... Noen som har noen tips?

 

Så denne :

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309385&cks=PRL

 

Kan dette være sånn... ålreit?

 

Dette virker som ett greit fly å begynne med, men min erfaring er at slike billige ferdigpakker ofte byr på flere problemer enn de løser. Du kan heller ikke regne med at radioustyret kan brukes i andre fly. Ville selv gått for en nybegynnerpakke. Denne pakken fra elefun.net er ett mye bedre nybegynnerfly, og radioutstyret kan du ta med til ditt neste prosjekt: http://elefun.net/webshop/aspx/produkter.aspx?vareID=586

 

Uææ, titta akkurat på fartsregulatorer til bil på norwegian modellers ... koster jo søren meg 1800 kroner jo... da er det jo billigere å kjøpe ny bil :p

Noen som har noen tips til hvor jeg kan lete? Har tittet på linkene i topic

 

Hvor mange ampere skal regulatoren være på?

Denne regulatoren på 25A er rimelig billig, men dette er fra Japan, så toll/moms kan komme i tillegg: http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=3295

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar

Hva med dette da?

Hva er Dreamstarter btw ?

Litt stiligere, og da fungerer det vel flott å dra med seg radio utstyret videre?

 

Når det gjelder bilen min så er den ganske gammel...

 

Fartsregulatoren som sitter i den er av en slags "mekanisk" type. Den fører en sånn metall spak over en slags spole eller liknende for å øke/senke turtallet...

 

Fungerer det fint med den du linket til? Er ting blitt digitalisert? :D

Endret av snoemann
Lenke til kommentar

Cuben jeg bygge er jo "ferdig" ikke ferdig sett. Settet ble kjøpt fra Norwegian Modellers, og er fra Great Planes.

Great Planes Electricub.

 

Angående settet på komplett så er det jo vanlige servoer, regulator, mottaker og alt det andre så jeg tror ikke det skal være noe problem og bruke det i andre fly. Det kan jo selvfølgelig bli mangel på kanaler og annet som er kjekt å ha.

 

Personlig vil jeg ikke anbefale Slow Stick/Pico Stick eller noen av de flyene som helt nybegynner. Vingestoffet f.eks. er kukent å fikse på og allikevel holde lett. Har selv hatt en slik og det var det første flyet mitt.

1. Tåler ca 0 vind. Et lite vindkast gjør det vanskelig å fly når det er såpass lett.

2. Treffer du noe så vingen brekker av (ja det er veldig sannsynlig man gjør det) så kan man i værste fall knekke den av og da sliter du.

3. Jo mindre utstyret blir jo dyrere er det. Servoene som er på Slow Stick er så små at de funker dårlig på noe annet fly som er litt raskere eller er litt større. Samme gjelder for den lille fartsregualtoren og mottakeren som har dårligere rekkevidde enn en normal mottaker.

 

Personlig så kunne jeg ikke fly noe mer etter Slow Stiken var vraket (og jeg hadde godt vær og god plass å fly på) så det duger faktisk relativt dårlig som nybegynnerfly.

Etter Sticken kjøpte jeg en Multiplex Pico Cub. Dette er et noe større fly bygd i styropor (minner veldig om isopor). Knekker en vinge her så har man en stor fin limflate som er lett å få bra og sterk. I tillegg er dettte flyet ikke så påvirket av vind og slikt.

På skolen har vi en lærer som underviser i faget modellfly, og har drevet med det i ca 15 år (bygde iallefall en bensindrevet Gripen for 15 år siden). Han har en slik Cub som nå har fått børsteløs motor, lithiumbatteri, balanseror og vingenes "dihedral (vinkelen som vingene peker opp, jo mer de peker opp jo mer stabilt blir flyet)" vinkel er utjevnet slik at flyet er mer manøvrerbart. Jeg lærte meg også orndtlig å fly med dette flyet hvis jeg ikke sa det. :p

 

Link til MPX Pico Cub

Lenke til kommentar
Cuben jeg bygge er jo "ferdig" ikke ferdig sett. Settet ble kjøpt fra Norwegian Modellers, og er fra Great Planes.

Great Planes Electricub.

 

Angående settet på komplett så er det jo vanlige servoer, regulator, mottaker og alt det andre så jeg tror ikke det skal være noe problem og bruke det i andre fly. Det kan jo selvfølgelig bli mangel på kanaler og annet som er kjekt å ha.

 

Personlig vil jeg ikke anbefale Slow Stick/Pico Stick eller noen av de flyene som helt nybegynner. Vingestoffet f.eks. er kukent å fikse på og allikevel holde lett. Har selv hatt en slik og det var det første flyet mitt.

1. Tåler ca 0 vind. Et lite vindkast gjør det vanskelig å fly når det er såpass lett.

2. Treffer du noe så vingen brekker av (ja det er veldig sannsynlig man gjør det) så kan man i værste fall knekke den av og da sliter du.

3. Jo mindre utstyret blir jo dyrere er det. Servoene som er på Slow Stick er så små at de funker dårlig på noe annet fly som er litt raskere eller er litt større. Samme gjelder for den lille fartsregualtoren og mottakeren som har dårligere rekkevidde enn en normal mottaker.

 

Personlig så kunne jeg ikke fly noe mer etter Slow Stiken var vraket (og jeg hadde godt vær og god plass å fly på) så det duger faktisk relativt dårlig som nybegynnerfly.

Etter Sticken kjøpte jeg en Multiplex Pico Cub. Dette er et noe større fly bygd i styropor (minner veldig om isopor). Knekker en vinge her så har man en stor fin limflate som er lett å få bra og sterk. I tillegg er dettte flyet ikke så påvirket av vind og slikt.

På skolen har vi en lærer som underviser i faget modellfly, og har drevet med det i ca 15 år (bygde iallefall en bensindrevet Gripen for 15 år siden). Han har en slik Cub som nå har fått børsteløs motor, lithiumbatteri, balanseror og vingenes "dihedral (vinkelen som vingene peker opp, jo mer de peker opp jo mer stabilt blir flyet)" vinkel er utjevnet slik at flyet er mer manøvrerbart. Jeg lærte meg også orndtlig å fly med dette flyet hvis jeg ikke sa det. :p

 

Link til MPX Pico Cub

Er litt uenig her. Jeg begynte med en Pico-stick, som etter min mening er ett perfekt nybegynnerfly. De flyr seint, staller ikke ofte, og er veldig tilgivende. De tåler også en god del, og er relativt lette å reparere. Utstyret er selvfølgelig smått, men på ingen måte dyrere enn større utstyr, heller billigere. Den tåler ikke mye vind, men du kan fint fly den inne i en idrettshall, eller ute når det er vindstille.

 

Jeg begynte med en Pico Stick, og hoppet rett på en Ready, som er en sporttrainer med bensinmotor. Denne hadde ett vingespenn på 1.6meter og gikk i over 70km/t. Ingen problemer der :D

Lenke til kommentar

Vil fortsatt si at MPX's Pico Cub er et mye bedre nybegynnerfly. Mulig jeg ikke nevnte det, men den flyr ganske sakte den også, og kan også flys inne i idrettshaller eller ute når det er litt vind.

 

Ready er jo et "raskt" fly, men det er også stabilt så det er ikke noe vanskelig å fly. Potensialet for å gjøre en Slow Stick mer interessant er også ikke veldig stort. Det er umulig å montere balanseror på den på grunn av de tynne vingene. Skjønner enda ikke helt hvordan du skal greie å få limt/fixet en knekt vinge på en Stick uten å få flyet spesielt tyngre. Limflaten du får i det knekte skumstoffet er jo ikke akkurat stor og det er ikke mye for å få lagd en sterk liming.

Lenke til kommentar

Forsåvidt, for noen år siden så kom Multiplex med et nytt stoff som heter elapor®. Dette stoffet er mye sterkere og tåler løsemiddler utmerket (overlever å bli lagt i aceton uten å bli svekket).

Fant et annet fly som jeg ikke har prøvd selv, men har hørt mye godt om, Multiplex Space Scooter som også skal være lett å fly og som har balanseror.

 

Selv er jeg på tur å bestille meg en Twin Star II. Har prøvd TS(1) og kan bare si at jeg er overrasket over hvor godt det flyr. Ingen problem å ta imot det i hånden når man skal lande.

 

Enda et fly MPX har som er bra for nybegynnere er Easy Star. Det er også i solid elapor, stabilt og lett å fly.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...